Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gråkort och vitbalans - förvirrad

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kollat på gråkort i affärerna och kan svära på att de är mer 18% grått på dem.

Sen står det i min manual til min pan hcd tm300 att man skall använda sig av ett vitt papper för att få in rätt vitbalans.

Hur gör man för att få rätt vitbalnas på enklaste sätt vitt papper eller köpa dyrt gråkort??

Tackar på förhand
Thorbjörn

Vitbalans = Videokameror
Gråkort 18% grå = Stillbildkameror

I en videokamera skall du ha ett vitt kort - klipp ett i Tupperware...

Det finns en tråd redan där detta diskuteras här, det blev synnerligen utrett av de som verkligen kan det hela. Sök på forumet

Jag hittar inte tråde har sök igenom forumet på både vitbalans och grå kort.

Har du möjligen en länk till den tråden

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-05 18:17

Här är en av dem

http://www.99.se/digitalfoto/267286-motsvarar-ncs-foer-18-gra.html

Lite om grått och väggar (?)
http://www.99.se/grafisk-produktion/273356-faerg-i-betraktningsrum.html

Summa kardemumma, man skall ha ett gråkort med 18% grå, icke reflekterande för att ställa in färgerna korrekt. Själv är jag inte så noga. Använde mina visitkort som jag tryckt i ljusgrått.

Men videokameror jobbar inte på samma sätt, där vill de sätt avitbalandsen genom att man filmar ngt helt vitt under de ljusbetingelser som råder, trycker på ng "set"-knapp. Sen kör man.

Men varje foto-affär med självakning har givetvis gråkort för 200:- för en plastbit.

Tack för tipsen skall testa med ett vitt A4 papper när jag skall ut nästa gång. Jag är het ny med att filma precis köpt grejorna och har bara test i lägenheten, och det verka till at bli bra.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-02-06 12:10

Bara för att förtydliga, så är det idag ingen skillnad på en digital videokamera och en digital stillbildskamera. Båda arbetar med vitbalans på precis samma sätt. Med videokameran filmar du en vit yta för att få den att ställa in sig, med stillbildskameran så fotograferar du av en vit yta och ber kameran att rätta sig efter denna referensbild. Grått eller vitt. Men ett "vitt" A4 är inget bra. Det är nämligen inte vitt, det är gult. AWB fungerar hyffsat bra när man är utomhus.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-02-06 14:02

Jag använder en sån här och justerar vitbalansen i Aperture. Kräver ifs att man skjuter i RAW men det gör väll alla nu för tiden

Någon som testat ett sånt här?
The White Balance Lens Cap at The Photojojo Store

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-02-06 18:22
Ursprungligen av Chaosstar:

Någon som testat ett sånt här?
The White Balance Lens Cap at The Photojojo Store

Har inte testat den men kan tänka att problemet med den är att den mäter ljuset som träffar objektivet och inte motivet. Kan säkert fungera i vissa sammanhang, utomhus exempelvis.

Lite konfunderad om jag använder mig av ett gråkort så är det grått när jag mäter vitbalansen eller ett så kallat vit papper (om det nu finns riktigt vita) hur vet kameran vad jag väljer.

Ursprungligen av Thorbjorn:

Lite konfunderad om jag använder mig av ett gråkort så är det grått när jag mäter vitbalansen eller ett så kallat vit papper (om det nu finns riktigt vita) hur vet kameran vad jag väljer.

18% gråa använder du för att ställa exponeringen rätt (mängden ljus, inte färgen på ljuset).
Vitbalans är något helt annat och det göres med vitt.

Ursprungligen av hummel:

18% gråa använder du för att ställa exponeringen rätt (mängden ljus, inte färgen på ljuset).
Vitbalans är något helt annat och det göres med vitt.

Det där vart helt nytt för mig.

Alltid fått förklarat att Videos sätter färgtemperatur efter vit yta, stillbildskameror efter ett gråkort.

Har du ngn länk till det här så man kan gå till botten med vad som är RÄTT.

Skall sluta lita på en del "experter" i min bekantskapskrets känner jag spontant.

Video.

Vitt A4 duger fint...men kanske lite tunnt. Ta en bunt - 5-10 stycken - så det inte är transparent. Exakthet är meningslös då ljustemperaturen Kelvin ändras hela tiden. Är det mörkt och man kör lampor (halogen t.ex.) så är 3200K bra - finns ofta som förval och då behöver man inte ens vitbalansera).
Under mina 20 år som proffs har jag aldrig - eller aldrig sett någon proffskollega - ha några speciella vita "vitbalanskort" med sig. Man tager vad man haver - regissörens manus, Kalles vita skjorta, etc, etc.

1
Bevaka tråden