Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel lösenord efter återställning från Time Machine-backup

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har precis installerat om Leopard och när det var klart och jag fick frågan om jag ville återställa valde jag från Time Machine. När allt var återställt och datorn startat om vill den ha lösenord för att logga in. Jag skriver in mitt lösenord som jag alltid använt och som jag använder på båda mina Macar. Fönstret skakar till, jag har angett fel lösenord. Provar starta om från skivan och väljer där att återställa lösenordet och väljer mitt vanliga lösen. Startar om igen i tron att jag kan logga in. Men icke, fel lösenord. Går inte att gör något förutom att sätta datorn i vila, stänga av eller starta om.

Vad skall jag göra?

Du har troligen inte använt kortnamnet i Övre rutan (login)

Ex du heter Rune Svenson, ditt konto heter "runesv".
När datorn visar inloggningen visar den Rune Svensson och att du skall ange passwordet
Prova då skriv in kontonamnet ("runesv" i vårt exempel...) och ange sedan lösenordet.

Tack för tipset men jag kan inte ändra kontonamn. Det går bara att skriva in lösen. Kontonamnet som står är kortnamnet.

  • Medlem
  • 2010-02-05 21:20

Hej och välkommen till 99.se! Försök att ge trådarna rubriker som beskriver ämnet.
Ändrar från "Time Machine".
Admin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-06 01:31

Starta från installationsskivan. När den har startat upp finns det en möjlighet att ändra lösenordet i menyn,
Joel

Tack för tipset. Jag har provat det med men det hjälper inte.

Kollat sådana enkla saker som Inledande stor bokstav etc.
Caps-lock nedtryckt?

etc

Ofta är det så enkelt som att Gurka inte är samma sak som gurka

De "enkla" sakerna provade jag innan jag skrev tråden. Då lösenordet består av tecken som sitter på samma knapplatser som på ett engelskt tangentbord så kan det inte vara ett sådant fel heller.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-03-10 08:38

Jag har exakt samma fel som du har. Har ett standardlösenord som jag alltid använder, och som jag vet är rätt. Till och med "Ledtråden" som dyker upp när man trycker på "glömt lösenord" antyder detta.
Ingen som har en lösning på problemet?

Det är väl olika lösenord till

datorn konto
Time machine, access till disken

använder ni rätt?

Som alltid är problemet att man behöver ange lösenord så sällan att har man dem inte antecknade så är man ofta rökt...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-03-11 16:10

Dumt nog har jag ett standardlösenord som jag använder till alla liknande fall, och det sitter rätt väl etablerat i mina fingrars muskelminne. Jag lyckades iaf. lösa problemet med att starta från leopard-skivan och återställa lösenordet.

Dock har jag ett problem fortfarande, jag kommer inte åt mina dokument i den backup jag gjorde innan jag blåste rent datorn. Det står att jag inte har behörighet till dessa filer, men ändå är ju mitt konto av admin-typ?

Ursprungligen av Hoffie:

Dumt nog har jag ett standardlösenord som jag använder till alla liknande fall, och det sitter rätt väl etablerat i mina fingrars muskelminne. Jag lyckades iaf. lösa problemet med att starta från leopard-skivan och återställa lösenordet.

Dock har jag ett problem fortfarande, jag kommer inte åt mina dokument i den backup jag gjorde innan jag blåste rent datorn. Det står att jag inte har behörighet till dessa filer, men ändå är ju mitt konto av admin-typ?

Markera mappen i fråga, välj "Visa info", i rutan finns det längst ner dina rättigheter, klicka på låset, ange lösenordet, markera att du som användare har rättigheter läsa, skriva etc. Klicka i att det gäller för underliggande objekt med - har för mig det finns bakom kugghjulet.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-03-11 21:42

TACK! Det löste sig:)

1
Bevaka tråden