Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skriver ni?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-07 21:59

Detta kanske är en självklarhet, men jag har precis upptäckt att det snabbaste sättet att skriva text är att ha telefonen i landskapsorientering (för att få så stora tangenter som möjligt) och tappa in bokstäverna med tummarna. Jag tycker det är så smidigt och snabbt att mitt planerade köp av iPad är i farozonen.

Jag fattar inte varför jag inte gjort det tidigare. Jag hade telefonen i ena handen och skrev med den andra handens pekfinger. D'OH!

Jag skriver med tummarna - antingen i landskaps- eller porträttorientering.

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-07 22:12

Brukar köra med höger tumme i porträttläge, går snabbt och om det blir några fel så rättar rättstavningen det utmärkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-07 22:28
Ursprungligen av planB:

Detta kanske är en självklarhet, men jag har precis upptäckt att det snabbaste sättet att skriva text är att ha telefonen i landskapsorientering (för att få så stora tangenter som möjligt) och tappa in bokstäverna med tummarna. Jag tycker det är så smidigt och snabbt att mitt planerade köp av iPad är i farozonen.

Jag fattar inte varför jag inte gjort det tidigare. Jag hade telefonen i ena handen och skrev med den andra handens pekfinger. D'OH!

Den skrivstilen kör jag alltid om jag har båda händerna tillgängliga.

ipadköp har aldrig varit aktuellt och lär inte bli.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-07 22:34

Tycker det går snabbare med en eller två tummar i porträttläge.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-07 22:38
Ursprungligen av ibish:

Tycker det går snabbare med en eller två tummar i porträttläge.

Men då blir ju tangenterna smalare = fler skrivfel?!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-07 22:41
Ursprungligen av planB:

Men då blir ju tangenterna smalare = fler skrivfel?!

Nja, iom att avstånden är kortare, så hinner man trycka snabbare

Skriver med båda tummarna i porträtt-läget. Det funkar väldigt bra men vissa irriterande stavfel blir det pga rättstavningsfunktionen, t.ex. "med" blir ofta "ned".

Det finns två saker jag som smsar mycket saknar med iPhone som jag tycker är en fördel hos Android

1. Jag saknar verkligen taktil feedback, någon form av vibration vid ett knapptryck när man skrver hade helt klart förenklat och snabbat upp skrivandet.

2. Jag gillar lösningen att man på Android-mobiler får flera ord att välja på när man skriver. Råkar jag tex skriva "ned" men jag menade att skriva ordet "med" så dyker det upp som ett alternativ, men även ord som kanske tex "led", "ner" etc. Skulle jag dessutom vilja lägga till egna ord så är det också väldigt lätt, och här tycker jag iPhone-ordlistan har en del att lära.

Pekfingervals i porträttläge. Men jag skriver 50/50 svenska/engelska så den dynamiska rättstavningen har blivit rätt skruvad. Så jag kommer nog skriva lika långsamt på min iPad också...

• Medlem
  • Linköping
  • 2010-02-09 05:59
Ursprungligen av bjelkeman:

Pekfingervals i porträttläge. Men jag skriver 50/50 svenska/engelska så den dynamiska rättstavningen har blivit rätt skruvad. Så jag kommer nog skriva lika långsamt på min iPad också...

Testa att lägga in ett engelskt tangentbord med, så kan du byta när det behövs.

Ursprungligen av planB:

D'OH!

Instämmer....

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-02-08 07:38

Jag skriver i landskap med tummarna, om inte bilkörning pågår. Då blir det ett hopkok av en massa olika "stilar".

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-08 12:55
Ursprungligen av chubben:

Jag skriver i landskap med tummarna, om inte bilkörning pågår. Då blir det ett hopkok av en massa olika "stilar".

Skriver du medan du kör bil?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-02-08 18:50
Ursprungligen av jahve:

Skriver du medan du kör bil?

Njaa... Försöker ibland. :">

Det varierar på situationen. Ibland blir det med en handsfattning och tummen på samma hand men oftast med tvåhandsfattning och tummarna. Om jag ska skriva mycket så föredrar jag liggande läge. Inte bara för att tangentbordet blir bredare men även raderna som jag skriver. Det känns mer "normalt" på så sätt.

Men det påverkar inte mitt planerade iPadköp;)

Däremot så finns det andra aspekter som gör att jag är lite mer tveksam just nu (såsom att jag inser att jag rätt ofta ser film med undertexter som läggs på via srt-filer och jag skulle vilja ha en lösning för det på paddan.

Alltid porträtt, alltid! Visst att det må vara bekvämt och lite mer soft och skriva i landskap, men du kan ALDRIG skriva lika fort som i porträtt, plus att, iaf inte jag, kan skriva utan att kolla på skärmen i landskap... Du kan heller inte skriva i landskap medan du multitaskar = bara en hand ledig....
Porträtt is the wining method!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-08 19:10

alltid landscape mode och jag håller telefonen med långfingrar & tummar samt skriver med pekfingrarna. Är jag ensam om det?

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-08 21:46
Ursprungligen av FreddeB:

alltid landscape mode och jag håller telefonen med långfingrar & tummar samt skriver med pekfingrarna. Är jag ensam om det?

Haha, jävlar det var det obekvämaste jag någonsin testat.

Ursprungligen av FreddeB:

hehe ja det är du nog Det var inte direkt "skönt", får du "iphone fingrar" nu istället för "musarm"? Komplext och omständligt sätt att skriva på enligt mig !

1
Bevaka tråden