Jag är ganska mycket n00b på Mac OS så därför vill jag ställa denna fråga innan jag ens försöker.
Om man vill byta ut hårddisken i sin Mac, hur mycket jobb är det att kopiera över data till den nya?
T ex, vad tycker Mac OS om att få en ny hårddisk att leva på. Som jämförelse så gillar Windows inte alls den operationen och det slutar ofta med att man måste installera om. Jag antar att en del av problemen ligger i produktaktiveringen osv.
Hur går man tillväga? Finns det något enkelt sätt, t ex genom att boota från installations-DVDn och köra något kopieringsverktyg, eller måste man göra det manuellt från konsollen? Om det senare, ska man kopiera hela partitionen eller filerna?
Någon som gjort just detta och bytt disk och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Jag inser att man kan installera om systemet och alla program och kopiera över filerna, men när jag överväger om jag ska byta disk (funderar på SSD-disk) så vill jag ta med i beräkningen hur mycket jobb det kan bli. Att installera om systemet betraktar jag som "jobbigt"