Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hanterar iPhone sitt minne?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite nyfiken på en sak beträffande min fina lilla lur, det här med minnet.

Hur funkar ett minne ställt i relation till en snurrande hårddisk? Kan minnet "defragmeneras" och bli "stökigt". Läggs ny information in huller om buller. Blir prestandan i iPhone sämre om man installerar och tar bort och byter ut en massa program som man bara vlll testa och kanske tröttnar på? Städar den sig själv?

Mvh
/andreas

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-02-14 13:11

Du skriver "iphone memory fragmentation" i google och läser svaren.

Och jag antar att svaren säger att ett flashminne inte drabbas negativt av fragmentering.

Man ska inte defragmentera flashminnen och SSD-diskar eftersom de har ett ändligt antal läsningar/skrivningar innan de börjar försämras. Och defragmentering innebär mycket läsning och skrivning när filer flyttas runt.

Tack Marcus!

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-02-14 14:53

För att ge ett svar på trådskaparens fråga så fragmenteras inte hårddiskar mer/mindre/annorlunda än flash eller RAM. Det beror på allokeringsalgoritmen. Du tradar prestanda i allokering mot slask i minnet. Och ett flashminne fragmenteras inte, men väl flashminnesfilsystemet. Men för att kommentera slitage och defragmentering så finns det också en wear leveling-algoritm som ser till att sprida skrivningarna jämt över kretsen.

Jo, jag har klykat att själva hårddisken eller minnet inte fragmenteras, det skulle skramla då. Ok, jag får göra som vanligt när jag gräver ner mig i sådant jag inte vet så mycket om, jag låter grejerna vara så länge de funkar och accepterar att skiten sprider och blandar sig och får lita på systemet.

Tack för såväl kunskap som tålamod.

/andreas

1
Bevaka tråden