Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Facebook chat stödjer XMPP (Jabber) - fungerar med Adium och iChat

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Facebook har till slut släppt sitt stöd för XMPP (tidigare kallat Jabber). I och med detta kan klienter som Adium och iChat använda Facebook chat offciellt och utan hack.

Adium har redan Facebook-chat, men då som ett hack som anslutit till webbversionen. Med stöd för XMPP slipper man detta.

Facebook har instruktioner för Adium (och iChat) här: Chatta på Facebook. Överallt.

[via [URL="http://www.ilove.nu/blogg/nyheter/sa-integrer..."]iLove[/URL]]

Det verkar som om Adium-utvecklarna planerar att bygga om sin Facebook-plugin (den som är ett hack idag) till att använda detta officiella stöd istället, enligt vad jag kunde läsa i en diskussionstråd på Adiums forum.

Synd att Facebook Chat är den mest instabila chatten.

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-14 19:09
Ursprungligen av Per Fogelberg:

Synd att Facebook Chat är den mest instabila chatten.

Inte om de byter till xmpp (jabber) protokollet vilket det är precis vad de har gjort.

//Rob

XMPP borde borga för en helt annan stabilitet (dock hade jag precis kontaktsvårigheter, men det gick snabbt över).

men filöverföring verkar väldigt vingligt med fb-chatten i ichat. Funkar inte vare sig hemma eller på jobbet för mig, och ingen jag bett testa (ca 10 pers hittills) har fått det att funka heller.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-17 17:59

nybörjare på adium.

finns det något sätt att sära på FB-kontakter (via jabber) och google talk och andra i kontaktlistan? så inte alla hamnar under buddies?

• Medlem
  • International user
  • 2011-02-17 19:34

Under view menyn se till att Show Groups är aktiverat.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-18 18:09

Show groups är ibockat men både Jabber(ichat) och "nya" Facebook hamnar under samma kategori, Buddies

Jag har alla andra kontakter i andra grupper och på så sätt blir Buddies/Kompisar bara en grupp för FB-kontakter.

1
Bevaka tråden