Hej alla experter
Har ett problem som börjar bli otroligt enerverande... Dessutom känns det som att det håller på att bli värre och värre, så jag blir tvungen att fråga efter hjälp...
Jag har ett nätverk som ser ut som följer:
ADSL MODEM
(kabel)
Airport Express vardagsrum (Main WDS)
Airport Express kök (relay WDS)
Airport Express sovrum (remote WDS)
Köket ligger närmast vardagsrummet och sedan längst bort (på rad efter köket) ligger sovrummet. Lägenheten är alltså väldigt långsmal.
Airtunes är aktiverat och alla airportar har bortsett från WDS-roll och namn identiska inställningar, även kanal (har provat 1, 7 och 13 utan någon egentlig förbättring).
Problemet är att Expressarna (olika varje gång med oftast "vardagsrum") kraschar/hänger sig/förlorar kommunikationsförmågan. Ibland tappar de kommunikationen med bara en dator även om det allt som oftast är alla datorer som slås ut.
Genom att starta om någon station (ofta är det inte klart vilken) börjar det oftast att fungera, men ibland krävs det dessutom att antingen airport på datorn startas om alternativt ADSL-modemet.
Eftersom jag inte är någon egentlig nybörjare, arbetar på min Mac 15 timmar om dagen sedan över 10 år tillbaka och har installerat nätverk på nästan samtliga kontor där jag arbetat, dock aldrig något WDS, är det inget annat på själva datorerna som inte är korrekt inställt, det är jag övertygad om.
Så, slå era kloka huvuden ihop och hjälp mig komma fram till vad det kan vara som är fel.
Bifogar ett gäng skärmdumpar ifall det kan hjälpa att förklara någonting...
Tack på förhand, vic