Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips för hemmaserver önskas!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-16 13:28

Jag har kommit över en 15" iMac Globe som jag nu ställt hemma i lägenheten.
Den ska så småningom hem till Mormors syster på 95 bast men så länge tänkte jag testa lite hur den fungerar som "server"...

Jag har installerat Leopard i den. Kör redan datorn som iTunes och AirTunes-dator kopplad via nätverket till mina Airport Expressar så jag kan använda allt via min iPhone och Remote. Supersmidigt.

Men nu har jag två frågor.

1. Hur gör jag enklast så att jag kan dela skärmen på denna dator var jag än är. Helst via datorn på jobbet OCH via iPhonen. Vill kunna uppdatera och ladda hem saker till datorn även från distans. Bra program? Hur ställer man enklast in?

2. Jag vill kunna köra Time Machine från MBP13 över nätverket till denna dator och till en USB alt. FW-disk som är ansluten till datorn. Hur gör jag det enklast? Går det?

Har ni några fler roliga tips på vad jag kan använda min nya "server" till så säg till.
Så sjukt kul med nya möjligheter!

Så kör på med era bästa tips nu!

1. Du kan dela skärmen via Screen Sharing i System Preferences - Sharing. Detta är en VNC-server så du kan köra t ex Mocha VNC från iPhone.

2. Det funkar bra. Bara dela ut hårddisken på nätverket och kör igång Time Machine på MacBooken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-16 13:44

Tack för snabbt svar. Har du några tips på andra funktioner jag borde använda "servern" till.

Har tänkt ha den som iTunes-dator. Så att jag alltid har Remote kopplat till den och sen ha typ nå bildspel på så den fungerar som "Digital Fotoram".

Sen vill jag ju som sagt köra Time Machine. Men det är inga problem nu då.

Vad mer kan man göra för skoj?

1
Bevaka tråden