- draags
- Medlem ●
Nu vill jag börja med att säga att detta inte bör bli ett hetsigt datorkrigs snack.
jag har bara några frågor som jag gärna skulle vilja få sakliga svar på.
1.) varför finns det inte lika många virus till macen? finns det överhuvudtaget?
och beror det enbart på att macen enbart har 5% av marknaden?
Har själv aldrig stött på ett macvirus och undrar därför varför?
2.) Hur säkert är igentligen osX eller unix i jämförelse med ett windowsbaserat system? Är det enklare att knäcka sig in i en windows burk och om så är fallet, beror det då på att de har större marknad, och att där är fler hackers?
3.) Jag har hört att programmerare gillar osX jäntemot windows, men oxå hört att programmerare inte gillar windows av ren princip, dvs gillar inte stora bolag. Hur är det igentligen?
4.) Hur är det med macens kompabilitet mot windows idag, fungerar det felfritt eller är det fortfarande problem?
5.) Är windows så dåligt eller så bra som det sägs, eller hur kan de ha så stor marknadsandel om de inte är bra?
Skulle gärna vilja få nyanserade svar och inte enbart pc e skit.
Och jag förstår om det är svårt att få helt rättvisa svar på ett enbart mac forum så därför skulle jag vara mycket tacksam om någon gav mig länkar till opartiska sidor med mer info.
Mycket och omöjligt var det...
1/ Vad menar du med virus? Är det spampostare och spyware så är det mycket mindre då det är jobbigt att göra programen i förhållande till nyttan med dom... Fast vissa bitar i applikationerna kan ha lite brister ibland, men då mycket är opensource så kommer fixar fort och uppdateras oftast via programuppdateraren när man önskar...
2/ Det är nog snarare det att win ligger i händerna på ett företag som gör det trögare att hålla i takt med tiden vad gäller säkerhet. Då mycket *nix är opensource eller likt så jobbar många samtidigt med olika bitar och uppdaterar så fort de är bättre...
3/ Då *nix egentligen är C som operativ så är det ju käckt att programera C på
4/ Har det varit problem?
5/ Därför att MS-DOS var stort och då måste ju Win3.11 vara bra. Win 3.11 var stort och då måste ju 95/NT3.51 vara bra. Dessa blev stora och så fortsatte det... Det beror nog mer på att det är lätt att köpa och sälja peze... Och dom är ju okey så direkt dåliga är de inte.
Okey? Leta länkar får du göra själv för det finns hur många som helst med vilka åsikter som helst som du önskar
Jag menar all form av virus, är inte så pass kunnig att jag kan definiera dessa.
Och självklart så kan man på olika sidor hitta olika svar, beroende på vad man vill hitta men jag tänkte mer att någon visste någon mer opartisk sida med någon synpunkt på det jag frågat om.
Okey - rent generellt avsevärt mindre virus...
Men inte så lite som till MacOS9 för där finns det väl i stort sett noll...
(Om man inte räknar in MS-Office - men då ActiveX och VB etc. är win-unikt så brukar det inte hända så mycket...)
Skrevs ursprungligen av draags
3.) Jag har hört att programmerare gillar osX jäntemot windows, men oxå hört att programmerare inte gillar windows av ren princip, dvs gillar inte stora bolag. Hur är det igentligen?
För mig och de flesta jag träffat så är det inte fullt så svart/vitt. Men visst, föredra OSX framför windows... helt klart.
Men framför allt handlar det nog om att föredra linux framför windows. Sedan känns skillnaden att programmera i linux vs OS X inte så extrem. Personligen har jag funnit en bättre miljö under OS X och har klart lättare för att hantera OS:et.
När jag läste datorarkitektur (även när jag läste programmeringsmetodik 1+2) så fick föreläsaren oss att tänka i banor om att vi upplysta minsann visste bättre än att nöja oss med Windows.
Faktum är att det satte sina spår men jag kan inte slänga fram så där värst massa svagheter hos windows.
Något med .dll:s och sämre säkerhet hos OS:et och sämre minneshantering?
1.) varför finns det inte lika många virus till macen? finns det överhuvudtaget?
och beror det enbart på att macen enbart har 5% av marknaden?
Dels är det som du säger att förhållandevis få människor använder Mac, då blir det inte lika roligt att skriva virus för det. Sen beror det också på att Mac OS X har en teknisk uppbyggnad som gör det väldigt svårt för virus att fungera. Samma sak i andra Unix-varianter; det krävs ett lösenord för att få påverka systemet i högre grad. De flesta "virus" för Windows idag är egentligen inte riktiga virus utan skript som följer med mail. Dessa mails fungerar praktiskt taget bara med det otroligt osäkra programmet Outlook, som följer med Windows. Med antivirusprogram och genom att använda rätt program kan man få en hyffsat säker tillvaro även i Windows. Majoriteten av användarna är dock för dumma för att inse detta. Dessutom nämns det av någon anledning nästan aldrig i "viruslarm" att man faktiskt bara är drabbad om man kör Outlook.
2.) Hur säkert är igentligen osX eller unix i jämförelse med ett windowsbaserat system? Är det enklare att knäcka sig in i en windows burk och om så är fallet, beror det då på att de har större marknad, och att där är fler hackers?
OS X är baserat på en Unixvariant som heter FreeBSD. BSD-familjen har länge ansträngt sig för att ha maximalt säkra system. Det är betydligt enklare att hacka sig in i ett windowssystem och det beror på att 1. Windows i sig innehåller mängder med komponenter som har säkerhetsproblem och 2. microsoft är mycket dåliga på att snabbt åtgärda de här felen och 3. tredjepartsmjukvara för windows har väldigt ofta säkerhetsproblem de med som tack vare windows dåliga grund ger access till hela systemet.
Jag vet att många utvecklare har blivit intresserade av OS X eftersom det är väldigt roligt och enkelt att skriva program med Apple's verktyg. Kan tänka mig att det framför allt är folk från Linux/Unix-världen som tycker så. Jag känner rätt många programmerare som tycker det är fantastiskt bra med Windowprogrammering och allt Microsoft gör. Det har nog att göra med att det är vad de kan riktigt bra och har en fet månadslön för att göra.
4.) Hur är det med macens kompabilitet mot windows idag, fungerar det felfritt eller är det fortfarande problem?
Generellt kan man säga att det fungerar perfekt på alla sätt. De få problem som finns kvar beror på att Windows har svårt för nätverk och inte är helt tillförlitlig när det gäller nätverksbrowsing.
5.) Är windows så dåligt eller så bra som det sägs, eller hur kan de ha så stor marknadsandel om de inte är bra?
Jag tycker att Windows är ett tekniskt sett dåligt operativsystem då alla andra moderna är säkrare, stabilare och använder fler öppna standarder. Jag tycker windows användarmässigt sett är ett dåligt operativsystem på grund av det gamla förlegade gränssnittet som är helt inkonsekvent och är den direkta anledningen till att så många människor tycker det är svårt att använda en dator.
Man kan prata länge om varför de har så stor marknadsandel när de inte är bra. Jag tror det delvis beror på att människor inte känner till att det finns alternativ.
Ciryon
Edit: Meningsbyggnadsfel
Och jag förstår om det är svårt att få helt rättvisa svar på ett enbart mac forum så därför skulle jag vara mycket tacksam om någon gav mig länkar till opartiska sidor med mer info.
Denna sida tycker jag är opartisk eftersom de gör tester av olika delar av systemet och betygsätter. Windows har faktiskt vunnit några grenar.
Sen har jag för mig att det fanns en sida som hette www.macvspc.com, men den verkar vara borta nu.
ciryon du ger en bra bild av det hela, tack för det.
Men skulle jag lägga fram dessa argument till en windows användare skulle han enbart säga att det beror på att du är mac användare. -tyvärr.
Jag har använt Windows länge och t.o.m. arbetat med support för windowsanvändare. Jag försökte vara mycket objektiv och nämner ingenting av det jag älskar med Mac. Jag tror inte Windowsanvändare som är någorlunda open minded tror att "det beror på att jag är macanvändare".
Ciryon
Ja, draags, där sätter du fingret på den punkt som gör att diskussion med allt för många Windowsanvändare helt meningslös. Det är just: "det kan inte vara fel på Windows för alla använder det, om det är som du säger borde det inte finnas kvar så därför har du fel".
Har hört det allt för många gånger.
Att ö.h.t våga säga något negativt om Windows - det felfria, perfekta operativsystemet leder till hysteri hos en del.
Därför tycker jag faktiskt inte synd om sådana användare när de får in virus i sina maskiner, vägrar de kolla upp andra system kan de gott förlora data. Min åsikt, även om den är brutal.
Sedan är ju slentrianval av dator ett stort problem: "Windows är störst, alltså är det bäst, vi köper det" och "det måste vara mig det är fel på, Windows kan det inte vara problem med, för det är störst". Har upplevt sådant också.
Som väl är finns det Windows-användare som är öppna för andra system dock.
Pga att Mac har så liten del av marknaden, så skulle ett virus inte lyckas spridas på alls samma sätt som på Windows. Dessutom skulle det vara mycket lättare att härleda var viruset kom ifrån.
För tio år sedan fanns det fler virus, när Apple hade en större andel av marknaden. Jag har stött på ett par spännande Word-virus, som cirkulerade i publicistvärlden.
Om förhållandet mellan Windows-Macintosh skulle bli omvänt över natten, så skulle det nog dyka upp en hel rad virus, delvis också beroende på hur Apple skulle hantera sitt nyvunna monopol.
Skrevs ursprungligen av Ciryon
Jag har använt Windows länge och t.o.m. arbetat med support för windowsanvändare. Jag försökte vara mycket objektiv och nämner ingenting av det jag älskar med Mac. Jag tror inte Windowsanvändare som är någorlunda open minded tror att "det beror på att jag är macanvändare".
Ciryon
jag håller med om att du var objektiv och att du inte skrek kärleksord om macen, och det uppskattar jag. men även om man är objektiv så kan jag tycka att pc folk ofta blir väldigt obstinata när man klankar på deras system, och om man då lägger fram synpunkter från en annan macperson så lyssnar de oftast inte.
Har läst dina inlägg tidigare cyrion och jag har stor respekt för dem, och när jag skrev dessa frågor hoppades jag nästan på att du skulle svara.
...kan jag tycka att pc folk ofta blir väldigt obstinata när man klankar på deras system, och om man då lägger fram synpunkter från en annan macperson så lyssnar de oftast inte...
Så varför tjäbbla
Vill man inte skåda ljuset så skall man inte få skåda ljuset...
[Usch.. lät ju nästan frireligöst... ]
så sant och jag var självklart medveten om det eventuella problemet.
men samtidigt så kan det vara bra att få lite kött på benen för egen del, inte för att använda detta mot en eventuell pc kille.
Men kan vi sloppa varför inlägget är skapat och gå över till huvudfrågan igen.
Men kan vi sloppa varför inlägget är skapat och gå över till huvudfrågan igen.
Det är bara att de är så generella och vida så man skulle nog kunna skriva böcker om det med argument åt alla håll och kanter utan att bli speciellt uttömmande...