Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Faxlösning med fax utan fast lina!?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska i dagarna övergå till att vara egenföretagare och det är fullt med tekniska problem som jag inte vet hur jag ska lösa . Hos min tidigare arbetsgivare sköttes allt på nivån "papper och penna".

Det mesta jag behövt hjälp med att reda ut har jag kunnat läsa mig till här på 99.se men lösningen för att kunna faxa har jag inte kunnat få klarhet i. Tidigare har jag i arbetet använt en fysisk maskin med en traditionell lina via telia men hoppas att nu när jag bestämmer, finna en lösning för att slippa detta (främst fast lina men även ev maskin)! Jag tänker mig att jobba bara med mobilabonnemang och bredband.

Har kommit fram till att man idag inte längre behöver ett fast nummer med en fax utan även mha faxfunktionen i datorn kan skicka fax. Men längre än så kommer jag inte. Jag behöver kunna skicka fax till tingsrätter och banker vid givna klockslag. Går de fram till deras fysiska maskiner via min dator utan att någon måste öppna ett mail först? Eller måste jag ha en fysisk faxmaskin och kan jag i så fall ha den via ngt annat än via analoga nätet?

internetfax - Google-sökning

Finns till exempel en jättegammal tråd här på 99.se om detta. Någon här kanske har mer erfarenhet av en fungerande tjänst.

många trådar tar upp att man kan faxa med hjälp av datorn eller att man har problem med att faxa mha av dator. Beroende lite på när i tiden trådarna skapades. Men de diskuterar inte fax mha fax utan analog linje. Jag behöver oftast faxa signerade dokument så om jag ska bara använda mig av datorn behöver jag först scanna in dokumneten och sedan skicka. Smidigare då att faxa direkt. Men kan man koppla faxen till en digital lina. Dom försäljare jag pratat med (både av faxmaskin och nätoperatörer) har inte haft koll på det utan säger att med en fax "behövs nog" en analog lina...

Menar du med digital lina ISDN? Erbjuds det ens ännu? Annars är nog alternativen att faxa via internet (då med hjälp av scanner om det ska vara signerade dokument), eller om det går via mobiltelefonens uppkoppling, vet att det fanns sådana tjänster förr. Men datorn kommer nog in i bilden hursomhelst. En "gammaldags" fax kräver en analog telefonlinje.

EDIT: ISDN erbjuds inte av Telia längre, så vad du menar med "digital lina" vet jag inte riktigt.

Sorry, menade internet.

Men då det ur hanteringssynpunkt är smidigast att använda mig av en fysisk faxmaskin så krävs det alltså en analog telefonlinje! Då beställer jag en fax imorgon.

1
Bevaka tråden