Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Höjd gräns för nedladdad data över mobilnätet.

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-18 17:49

Apple har höjt gränsen från 10MB till 20MB över Edge/3G-nätet.
Apple and Carriers quietly raise 3G app download limit to 20MB | 9 to 5 Mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-18 18:12

Alltid något, men dom borde sätta den till 100 mb, eller helst ta bort den.

Låt operatörerna stå för och skylla sig själva om dom säljer abonnemang med massa data, och dumma användare som inte har köpt dessa och toktankar - skylla sig själva!

Ja bättre än inget, har stört mig en hel del på 10mb gränsen.

Om nätet säckar ihop (troligast i USA) p.g.a. utflippat okontrollerat nedladdande - så sprids snabbt den allmänna kunskapen om att inet-telefoner är bortkastade pengar och så sjunker omedelbart försäljningen av t.ex. Iphones. Därför deltar Apple i denna strypningskultur. Det är inte mera komplicerat än så.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-19 11:29

@Zimmerman

På vilket sätt menar du att den allmänna kunskapen då skulle bli att Inet-telefoner är bortkastade pengar? Hur resonerar du där?

När det inte går att surfa med dom - pga överbelastning av underdimensionerade nät. Är det svårt att fatta? Jag kan tyvärr inte uttrycka mig tydligare.

OM det nu inte är som jag säger - förklara då för mig varför Apple stryper. Vad är motivet? Jag förutsätter att du har en bättre teori.

Ursprungligen av zinned:

@Zimmerman

På vilket sätt menar du att den allmänna kunskapen då skulle bli att Inet-telefoner är bortkastade pengar? Hur resonerar du där?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-19 15:13
Ursprungligen av Zimmerman:

När det inte går att surfa med dom - pga överbelastning av underdimensionerade nät. Är det svårt att fatta? Jag kan tyvärr inte uttrycka mig tydligare.

OM det nu inte är som jag säger - förklara då för mig varför Apple stryper. Vad är motivet? Jag förutsätter att du har en bättre teori.

Jag tycker det är helt fel att anta att marknaden kommer rata smartphones bara för att en eller flera operatörer inte klarar av att sköta sina nät. En tillverkare, som i detta fallet Apple, ska inte enligt mig in och styra sina egna tjänster och funktioner efter vad påtryckningar från en operatör gör gällande (läs: AT&T). Rent praktiskt menar jag då att Apple ska inte lägga tid på att sätta begränsningar på hur mycket data en användare ska ha möjlighet att ladda ner vid ett och samma tillfälle, inte heller ska Apple neka en streaming-app för att den tillåter användande av högre bandbredd än vad som gillas av en viss operatör (läs SVT Play).

Det är operatörernas skyldighet att leva upp till den standard som krävs och framför allt förväntas av dagens kunder, en produkttillverkare ska inte modifiera sin produkt för att passa ett undermåligt nät hos en undermålig operatör när gängse teknikstandard i världen är mycket högre.

För att svara på din fråga om varför Apple stryper så är jag övertygad om att det är för att AT&T tillåts att ha alldeles för stor påverkan på Apples iPhone. Detta är givetvis något som Apple får stå till svars för men jag tycker att de borde se "the big picture" och inse att ett sådant bolag som inte klarar av att leverera en servicenivå i sitt nät som ens ligger i närheten av den standard som gäller på andra håll i världen ska man inte ta massa direktiv ifrån...enligt mig.

Apple får börja visa lite "cojones" på det området, helt enkelt.

Håller med i allt du säger, men det där är ju åsikter. Jag skrev bara VARFÖR Apple stryper. Logiken bakom alltså.

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker det är helt fel att anta att marknaden kommer rata smartphones bara för att en eller flera operatörer inte klarar av att sköta sina nät. En tillverkare, som i detta fallet Apple, ska inte enligt mig in och styra sina egna tjänster och funktioner efter vad påtryckningar från en operatör gör gällande (läs: AT&T). Rent praktiskt menar jag då att Apple ska inte lägga tid på att sätta begränsningar på hur mycket data en användare ska ha möjlighet att ladda ner vid ett och samma tillfälle, inte heller ska Apple neka en streaming-app för att den tillåter användande av högre bandbredd än vad som gillas av en viss operatör (läs SVT Play).

Det är operatörernas skyldighet att leva upp till den standard som krävs och framför allt förväntas av dagens kunder, en produkttillverkare ska inte modifiera sin produkt för att passa ett undermåligt nät hos en undermålig operatör när gängse teknikstandard i världen är mycket högre.

Zimmerman vad har du för belägg för det du säger?

Märkligt resonemang tycker jag..

Faktum är ju att nätet till stora dela redan har säckat ihop i USA, SF-området är ju helvetet med tappade samtal, ingen kontakt alls och allmänt strul...detta gäller för flera storstäder.

Mina fem spän att det beror på krisen och att istället för investeringar så ser man till att mjölka ut så mkt pengar man kan i det gamla möget til utrustning som man har.

Att i det läget dubbla nedladdningsgränsen är intressant, verkar ju snarare som Apple sätter press på Nätfolket...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-19 13:10

Tyckte jag läste häromveckan att AT & T skulle börja med sin 4G-Satsning snart men tycker det verkar konstigt och dumt om 3G nätet inte fungerar som det ska.

Släpper man in för många i ett cirkustält så blir tillslut upplevelsen skit - trängsel och få ser något över huvud taget. Nere på byn slutar folk att köpa cirkusbiljetter - ty det är ju bara trängsel och man ser ju knappt något i alla fall. Cirkusen tynar bort - "varumärket" är skadat även om reformer görs. Det kan dröja länge innan folk hajar att nuförtiden finns det plats för alla i tältet - maxinsläpp är infört - och det är nog en bra idé att köpa biljett till cirkusen.

Detta är sanningar för människan sena tusentals år - att denna sanning är okänd här förvånar mig.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-02-19 16:57

Det jag stör mig på är att de inte kan applicera dessa regler olika beroende på geografiskt område och/eller operatör.

Bara för att AT&T har ett u-lands-3G-nät i USA behöver det väl inte begränsa oss här i Sverige där vi faktiskt har riktiga, fungerande 3G-nät?

Olika versioner av samma app beroende på var man bor? Det är nog vanskligt att fixa till.

Sedan är ju Apple trots allt amerikaner och i amerika finns bara amerika - allt annat därutanför någonstans - det där som ibland flimrar förbi i teverutan i amerikanska hem - det där ute i periferin där dom varken har demokrati eller tvål - det är av föga intresse. Det är i alla fall inte värt att anstränga sig mantimmar eller dollar för att på något sätt specialbehandla dom där primitiva kuturerna där utanför. :$:$

Ursprungligen av akesson:

Det jag stör mig på är att de inte kan applicera dessa regler olika beroende på geografiskt område och/eller operatör.

Bara för att AT&T har ett u-lands-3G-nät i USA behöver det väl inte begränsa oss här i Sverige där vi faktiskt har riktiga, fungerande 3G-nät?

Men vem bryr sig varför Apple stryper vissa applikationer? Tror att det endast är AT&T som bestämmer detta.
Som tur är så kan man jailbreaka och då kunna använda telefonen så som det är tänkt utifrån ett användarperspektiv, utan begränsningar.

Sedan har ju det här förmodligen kommit fram genom förhandlingar.
Vad vet vi? AT&T kanske totalvägrade att nån skulle få ladda ner appar alls över 3G?

Vi vet ju inte vad respektive parts invärden var vid förhandlingen.

Ursprungligen av Goflorp:

Sedan har ju det här förmodligen kommit fram genom förhandlingar.
Vad vet vi? AT&T kanske totalvägrade att nån skulle få ladda ner appar alls över 3G?

Vi vet ju inte vad respektive parts invärden var vid förhandlingen.

Fråga Zimmerman (Martin?), han vet allt verkar det som. Framförallt med lite politisk anda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-19 22:41

Det blir ändå så att man inte kan ladda ner podcasts utan wifi.

Sorgligen, Ylan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-22 10:45
Ursprungligen av Goflorp:

Sedan har ju det här förmodligen kommit fram genom förhandlingar.
Vad vet vi? AT&T kanske totalvägrade att nån skulle få ladda ner appar alls över 3G?

Vi vet ju inte vad respektive parts invärden var vid förhandlingen.

Det har väl knappast någon betydelse...eller menar du att vi på något sätt ska vara tacksamma för att Apple har lyckats vika ner AT&T till den milda grad att de gick med på den oerhört stora uppoffringen att tillåta användarna ladda ner den hela 20 MB på ett bräde från Appstore?

Hardly. Apple är i mitt tycke en eller två av dessa saker :

1) Alldeles för mesiga när det kommer till förhandlingar med AT&T. De borde inse att AT&T inte har täckning för alla de s k muskler de spänner för Apple.

2) Totalt ovilliga att se utanför de förenta staternas gränser, vilket kan tyckas märkligt då det finns en oerhört stor marknad där. Kan Apple kanske vara för slöa för att leva upp till de prestandakrav som vi Européer ställer framför amerikanernas bevisligen lägre dito?

Ursprungligen av zinned:

Det har väl knappast någon betydelse...eller menar du att vi på något sätt ska vara tacksamma för att Apple har lyckats vika ner AT&T till den milda grad att de gick med på den oerhört stora uppoffringen att tillåta användarna ladda ner den hela 20 MB på ett bräde från Appstore?

Hardly. Apple är i mitt tycke en eller två av dessa saker :

1) Alldeles för mesiga när det kommer till förhandlingar med AT&T. De borde inse att AT&T inte har täckning för alla de s k muskler de spänner för Apple.

2) Totalt ovilliga att se utanför de förenta staternas gränser, vilket kan tyckas märkligt då det finns en oerhört stor marknad där. Kan Apple kanske vara för slöa för att leva upp till de prestandakrav som vi Européer ställer framför amerikanernas bevisligen lägre dito?

Jag bara menar att vi inte VET vad ingångsvärdena var.

Senaste löneförhandlingarna på Volvo vill ledningssidan att ALLA skulle kunna ringas in ett antal lördagar och jobba extra, fast givetvis för en måndagslön...
I paketet ingick även NOLL % påslag samt att en del annat skulle försämras.
facket fick till slut det hela att stå på plus, men fick massiv kritik för att man gjort så dåligt ifrån sig....

Säger bara som det är, AT&T kan ju ha motsatt sig hela skiten, Apple kanske inte alls är så fega som du säger utan pressar AT&T hårt upp i sargen.

Sedan vet ju jag med att 8 av 10 Amerikaner inte har Pass. ...
Vill man vara lite elak kan man säga att de ser gärna världen i Vi Amerikaner och "The rest of the world".... det kan bli lite jobbigt.
fast jag tror nog en Amerikan i San Fransisco blir lika förbannad som en tysk i Berlin när samtalen tappas.

Alla som inte är rika och har flaterate abonemmang kanske inte uppskattar denna ökningen?

Det borde finnas en inställning som man själv sätter till antal MB så efter det så frågar den? (5,10,20,40,80,160mb osv)

nu kanske det finns en sådan som jag har missar men då får ni gärna upplysa mig om detta
eller kanske en gratis app som löser detta?

Själv har jag 1gb/mån ca 30mb/dagen, som snabbt kan gå åt om man får en uppdatering av en app på 20mb eller värre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-17 19:38
Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Alla som inte är rika och har flaterate abonemmang kanske inte uppskattar denna ökningen?

Dessa personer får kanske tänka efter själv om de ska uppdatera när de sitter på mobilnätet eller om de ska vänta tills de sitter på WiFi. Ta eget ansvar, för fasen.

Ursprungligen av Chaosstar:

Får vi vänta till iOS 6 kanske?

Ja, minst.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-15 17:05

App Store

DataMan
Den begränsar inte, men du får en popup när du har förbrukat en del, flera gränser kan sättas.

Ursprungligen av kenjon:

App Store

DataMan
Den begränsar inte, men du får en popup när du har förbrukat en del, flera gränser kan sättas.

bra app, men skrämmande vad mina appar använder i nerladdning
när man ser användningen i programmet så är det ju redan försent, det skulle varit en ruta som ploppade upp som innan, "Filen är xx-mb stor rekomenderar wifi istället" fortsätt/avbryt

  • Medlem
  • 2012-03-15 21:13
Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

det skulle varit en ruta som ploppade upp som innan, "Filen är xx-mb stor rekomenderar wifi istället" fortsätt/avbryt

Exakt vad är det för filer du pratar om? Denna funktion finns för appar i App Store. Tror gränsen går vid 20 MB.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-16 01:11
Ursprungligen av Dalle:

Exakt vad är det för filer du pratar om? Denna funktion finns för appar i App Store. Tror gränsen går vid 20 MB.

50MB sedan iOS 5.1

  • Medlem
  • 2012-03-16 06:18
Ursprungligen av joakimo:

50MB sedan iOS 5.1

Åh tusan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-16 15:33

...dock fortfarande inte FaceTime över mobilnätet, inte ens över LTE

Ursprungligen av zinned:

...dock fortfarande inte FaceTime över mobilnätet, inte ens över LTE

Får vi vänta till iOS 6 kanske?

1
Bevaka tråden