Jag har sökt så gott jag kunnat, men utan att finna svar på min fråga, som följer nedan.
Jag vill INTE att iTunes skall återställa default sökväg till iTunes Media (eftersom den sökvägen är fel och ALLTID kommer att vara fel på min iMac). Hur lösa detta?
Mitt nätverk innehåller bland annat en iMac och en NAS. För att säkra iTunes Media, vill jag ha den placerad på min NAS, det är även en utrymmesfråga. (/Volumes/media/iTunes Media)
Detta ställer man ju enkelt in under fliken avancerat i iTunes... Men igen och igen, återställer iTunes sökvägen till någon slags default (User/Musik/iTunes/iTunes Media). Jag vet ej om detta händer så fort iTunes inte kan hitta eller få kontakt med NAS(?).
Finns det något sätt att hindra återställningen? Varje gång detta händer så måste jag gå in i inställningar och peka om sökvägen. Därefter så skall iTunes söka igenom alla 8600 spår (4 - 7 minuter) och kolla att allt är rätt (det är det alltid), därefter frågar programmet om det skall ändra namn på filerna i mappen iTunes Media - det tar ytterligare några minuter.
Jag skulle klart föredra att iTunes öppnar och om programmet inte hittar NAS går vidare och visar 8600 ! (utropstecken) i vänsterkanten. Men behåller sökvägen i inställningar och behåller sökvägen i iTunes library-filen.
Då borde en omstart av programmet efter att NAS verkligen syns i nätverket vara tillräckligt - alltså en mycket snabbare lösning.
Jag var ett tag inne på att ha ett script som 1) kollar att NAS finns på plats/mountar NAS 2) startar iTunes därefter - men jag är helt script illitterat
Sammanfattning:
Kan man på något vis (fulknep mottages tacksamt) låsa sökvägen i iTunes settings till det jag vill, och slippa sökvägen som Apple anser är default?
Mycket tacksam för svar!
(Någon annan borde ha funderat över detta...?)
arvids