Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur säljer svenska iPhone apps?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2010-02-25 10:53

Hej,
jag är i början av ett projekt där jag ska stå för form i en iPhone-app.
Med andra ord håller kontrakt på att skrivas hur mycket procent jag ska få för försäljning och under hur lång tid.

Eftersom jag gör jobbet gratis i hopp om att appen säljer lite vill jag gärna ha lite hum om hur svenska apps generellt säljer tex på en månad.

Appen ska antagligen kosta 7kr. En bra referens hade också varit och veta hur mkt tex. SVT-play laddas hem för att få allt i perspektiv.

Det får du nog fråga utvecklarna om... Tror inte man kan få fram siffror på det. Googla runt lite så får du se.

Du säger att du ska göra jobbet gratis och att du ska ha procent på försäljningen. Det är väl inte att jobba gratis?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2010-02-25 10:57
Ursprungligen av Capeman:

Det får du nog fråga utvecklarna om... Tror inte man kan få fram siffror på det. Googla runt lite så får du se.

Du säger att du ska göra jobbet gratis och att du ska ha procent på försäljningen. Det är väl inte att jobba gratis?

Heh mja man har ju hört lite rykten om hur mycket svenska apps säljer så det känns som gratis.

Sen beror det också på vad är för typ av målgrupp, hur många som kan tänkas köpa detta. SVT Play är ju en ganska stor målgrupp.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2010-02-25 13:44
Ursprungligen av Patrik D:

Sen beror det också på vad är för typ av målgrupp, hur många som kan tänkas köpa detta. SVT Play är ju en ganska stor målgrupp.

Absolut är målgruppen sjukt mycket mindre än SVT Play men det hade varit kul att se hur många downloads ett svenskt program får som är gratis och störst. Visar lite hur många potentiella köpare det finns om inte annat

Ursprungligen av carpark:

Absolut är målgruppen sjukt mycket mindre än SVT Play men det hade varit kul att se hur många downloads ett svenskt program får som är gratis och störst. Visar lite hur många potentiella köpare det finns om inte annat

Tyckte mig läsa att det fanns 350.000 iPhone + 100.000 iPod touch i Sverige (rätta mig om jag har fel), alla dom är tänkbara köpare, eftersom App Store ingår.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-25 13:00

Det är bara utvecklarna som har lagt in programmen som har tillgång till hur mycket omsättning de gör med Appen. Vissa har lagt fram vissa data men det finns inga officiella siffror.

//Rob

Om jag får gissa så lönar sig marknadsföring. Dvs ta lite mer för appen men se till att marknadsföra den så du hamnar på topp 25 listan. Sen löser det sig själv.

Menyse marknadsförde sig på 99.se och strax därefter blev dom #1 på svenska AppStore.
80% av besökarna här har en iPhone - 182.000 unika besökare senaste månaden

  • Medlem
  • 2010-02-26 08:01
Ursprungligen av Björnström:

Om jag får gissa så lönar sig marknadsföring. Dvs ta lite mer för appen men se till att marknadsföra den så du hamnar på topp 25 listan. Sen löser det sig själv.

En topp 25-placering behöver inte betyda så mycket. Där hamnar mitt program när det sålts >= 4 ex på en dag. I och för sig i kategorin navigation som kanske inte är den mest välbesökta.

Ursprungligen av arc:

En topp 25-placering behöver inte betyda så mycket. Där hamnar mitt program när det sålts >= 4 ex på en dag. I och för sig i kategorin navigation som kanske inte är den mest välbesökta.

Jag är rätt säker på att han menar dem globala Topp 25.

1
Bevaka tråden