Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Montera en xServe G5 på högkant

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-02-25 20:32

Tål en xServe G5 att stå på högkant eller säckar den ihop i förtid då?
Det är för trångt i min garderob/klädkammare för normal montering innan jag bygger om hyllorna i den.

Alltså den ska stå på ena långsidan på högkant.

Det ska nog inte vara något problem!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-02-25 21:33

Bra, då kan jag börja med att lägga tid på att konfigurera servern istället för att snickra.

Jag skickar upp en bild i Tag en bild av ditt rack! när ombyggnationen är klar.

Däremot kanske det blir varmt i din klädkammare? Jag har en Mac Pro QuadCore i min walk-in-garderob och det är 60 grader därinne numera

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-02-25 22:22

Härligt, kan den knäcka extra som torkskåp för tvätten också
Skrubben är ju bara på knappt 1x2m så kan ju bli lite svettigt där inne.

Aja, måste testa iaf.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-04-22 09:55

Min garderob är för dåligt ljudisolerad så servern får vila tills jag flyttar till hus om två månader och kan ställa den på vinden.

Måste klura ut något bra användningsområde för den också. Har ni tips? Har tyvärr bara ADSL 24Mbit
2x2,0GHz G5, 3GB RAM, 1x74GB 10.000rpm systemdisk, 2x500GB 7.200rpm lagring samt 2xeSATA portar baktill.

Senast redigerat 2010-04-22 11:35

10.00 rpm systemdisk, de var mig en sölig rackare Kan extraknäcka som LP-spelare kanske

• Medlem
  • Haparanda
  • 2010-04-23 21:57

Man ska inte förakta värmen från några servrar - och värmen går att återanvända.

Jag kör fyra Xserve plus Xraid, en Win2003-server samt UPS i källaren på vårt tidningshus. En rejäl fläkt trycker in luft från utsidan, till det tidigare oljecistern-rummet som blivit serverrum. Luften går via kanaler till övriga källaren. Hela källaren på cirka 200 kvm värms genom server-rummet.

Det blir mycket värme. Ställer man sig bakom maskineriet är det som att stå i ett torkskåp.

Framåt maj slår jag igång luftkonditionering, då uteluften inte räcker för att kyla serverrummet. Den får gå fram till september då utetemperaturen räcker för kylning.

1
Bevaka tråden