Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När resonemangen inte riktigt räcker till

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade en rolig diskussion med min kompis igår.

Han har precis köpt en svindyr Sony Ericsson telefon med 1000mpx kamera, och då började han självklart att hacka på mig för att min telefon bara för ladda ner en massa appar, men inte kan göra så mycket mer.

"Man sitter bara och drar mellan en massa skärmar med hundratals appar som man inte använder."

Delvis kanske det stämmer, men när jag visade upp mina program jag använder, GPS tex så fick man svaret man inte behöver sånt trams, en "riktig" GPS funkar alltid bättre, den där lilla GPSen kan aldrig funka lika bra.

När jag sedan sa till han att han lika gärna kan köpa sig en billig Nokia telefon och köpa sig en riktig kamera för de pengarna som blir över, så blev han tyst, eftersom han kastade sten i glashus.

Dessutom så kunde han inte förklara varför varenda tillverkare har härmat Apple och deras App Store.

Vad brukar ni få höra av folk som inte tål att Apple har lyckats?

Det gamla vanliga:
• Att "mac" är dyrare än pc.
• Att man kan inte höra varandra i en iPhone (den kan allt utom att ringa)
• Att man är en fanatiker/fanboy/stevejobs-dyrkare bara för att man föredrar OSX före Windows.
• Att det inte finns några spel (who cares - jag är vuxen)

Just specifikationer i allmänhet är ju folks favoritargument. Folk älskar siffror och tabeller. Eftersom iPhone inte kan skryta med särskilt bra siffor på många punkter är det just detta folk använder som argument för Apples misslyckande.

Det står ju att [valfri annan telefon] har högre sifforor på kamerans upplösning än iPhone. Alltså är iPhone sämre. Applicera sedan samma argument på valfri funktion.

Begrepp som behov, användningsområde, helhetsintryck och användarvänlighet är sekundära. Det viktigaste är siffor och åter siffror. Den telefon med högst siffor vinner.

Men det ska sägas att jag inte blir nämnvärt upprörd längre. Möjligen har det att göra med att jag blivit äldre och inte dras in i polemik lika lätt längre. Möjligen har det att göra med att jag som Apple-konsument känner att jag inte längre slår ur samma underläge som förr.

För tio år sedan tillhörde man en förhållandevis liten grupp människor. Träffade man en främmande person på ett tåg, eller på en fest eller dylikt och det visade sig att människan var Mac-användare, då blev man direkt vänner. Idag, efter succéerna med iMac, iPod och iPhone, ser man Apple-användare överallt. Bara för att någon sitter med en MacBook i knät är det inte anledning nog att gå fram och prata och förvänta sig finna gemenskap i ett sammanlänkat intresse.

Idag är det bara hårdnackade motståndare som kritiserar Apples produkter. Vi har sedan länge vunnit över "vanligt folk". Därför känns det inte längre viktigt att argumentera för sin sak. Vi har redan vunnit och det är "motståndarna" som är i minoritet.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2010-02-27 14:34

Just när det gäller (mobil)kameror verkar många tycka och tro att det råder ett linjärt förhållande mellan "megapixlar" och bildkvalitet.
I stort sett ingen reflekterar över sådant som lins, pixeltäthet osv.
Ganska kul, faktiskt. Många blir ju överraskade och en smula irriterande att kameran i min iPhone 3g, dvs ej 3GS, tar lika bra eller bättre bilder än deras Samsung/SE/Nokia med >3 Megapixelskameror.
(Själv är jag inte så imponerad av min telefonkamera, så jag har köpt en riktig kamera)

Annars kan jag känna igen mig i specifikations-snacket: Häftigaste specifikationerna är viktigare än att det faktiskt går att använda telfonen/datorn/what-ever.

/M

Ursprungligen av Micke F:

Just när det gäller (mobil)kameror verkar många tycka och tro att det råder ett linjärt förhållande mellan "megapixlar" och bildkvalitet.
/M

Dessvärre... Personligen så vill jag ha bättre brusegenskaper än mer pixlar som någon sa: "ISO is the new megapixel"

Ursprungligen av Patrik D:

Delvis kanske det stämmer, men när jag visade upp mina program jag använder, GPS tex så fick man svaret man inte behöver sånt trams, en "riktig" GPS funkar alltid bättre, den där lilla GPSen kan aldrig funka lika bra.

Den stora grejen med GPS i iPhone (och iPad) är inte så mycket navigering utan istället "mervärdet" som den ger till sociala media såsom geotagging på fotografier och andra sociala media.

Det är ingen ide att snacka med allmogen - ty det handlar om estetik och filosofi - människa och maskin - human inteface guidelines. Det tar dessutom alldeles för lång tid att försöka förklara detta i dagens samhälle och puls. Men mest av allt; dom fattar ändå ingenting. Dom blir bara tomma i blicken.
Mn ska inte ingå i sådana spörsmål - man ska bara gå vidare i livet.

De här kukmätartävlingarna ger jag inte mycket för. Folk köper vad de tycker är bra och som räcker för att fylla deras behov. Några vill ha snyggare design, andra vill ha mer för pengarna.

Något jag däremot måste sticka in är att visserligen var Apple först med sin Appstore, men själva konceptet med en "mobilaffär" är inget unikt som Apple kommit på, Android-systemet var tänkt så från början också. Och det planerades mig veterligen innan Iphonen släpptes.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-28 09:26
Ursprungligen av PeeMaN:

Något jag däremot måste sticka in är att visserligen var Apple först med sin Appstore, men själva konceptet med en "mobilaffär" är inget unikt som Apple kommit på, Android-systemet var tänkt så från början också. Och det planerades mig veterligen innan Iphonen släpptes.

Mja, varje populär Linux-distro har ju ett repository med tusentals program och en applikation man använder för att söka och installera appar. En "app store" helt enkelt. Det har ju funnits rätt länge nu. Att Android (som i botten är Linux-baserad) skulle fungera så är väl givet.

Men Apple var (nog) först med ett bra system att ta betalt för programmen. Infrastrukturen kring iTunes store skall inte underskattas. Här hade Apple miljontals konton med kreditkorten inprogrammerade från start då App Store släpptes. Det är inte så lätt för t.ex. Nokia att kopiera detta.

När kommer App Store för desktops och laptops?

Ursprungligen av pesc:

När kommer App Store för desktops och laptops?

Det där har jag tänkt på. Altså skivan börjar ju mer och mer fasas ur och det finns i dagsläget ingen riktigt bra plattform för att distribuera applikationer på nätet på ett smidigt sätt, och alla tillverkare väljer sitt eget sätt. "Problemet" som många tillverkare verkar se är att det blir enklare att piratkopiera när man köpt det, samtidigt hade folk aldrig tillåtit att man bara fick ladda hem en kopia vid köpet (vad händer om min dator skiter sig osv.). Det är något jag kan störa mig på när jag köper musik i ITMS, att jag inte kan få ta hem filen igen om jag supit bort den. Kanske är alternativet att man får tanka hem programmet max en gång om året eller något. Vad vet jag, jag bara svammlar.

Och det blev väldigt off-topic

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-27 19:44

Det jag oftast hör, och vad som jag nog också tycker är mest irriterade, är folk som hatar Apple av bara ren princip eftersom Apple nu är så populära. De hatar iPhone för att precis alla har den. De kallar den för "svennetelefon" och så hatar de den ännu mer för att alla som har den talar så gott om den, vilket irriterar dem. De har ofta fått för sig att alla som använder Apple-produkter är dryga och tror att de är bättre, när Apple-användarna i själva verket bara är glada över att ha hittat produkter som går att använda på ett vettigt sett. Hatarna har sällan konkreta argument alls, utan det är en ren och skär princip. Vissa av dem försöker lite halvhjärtat med t.ex. "hur bra kan den vara? det är bara en telefon, jag bryr mig inte, jag är nöjd med min Nokia, jag är ingen nörd så jag behöver inte allt det där ..." och så ignorerar de svaren när man försöker berätta att hela grejen med iPhone är att den är användbar även för icke-nördar. Det hela är väldigt likt situationen på 90-talet då många hatade att datorer börjat bli så populära - "datorer är ju inte tillförlitliga, de kan ju krascha, det är inte äkta, det är bara en fluga, de gör folk asociala, inte kan alla sitta stilla sådär framför sina datamaskiner när de hade kunnat gå ut i solen" ...

Mycket ironisk situation att Apple nu hatas av vissa enbart för sin popularitet, med tanke på Apples historia som tillverkare av "utmobbade" minioritetsprodukter.

• Medlem
  • 2010-02-28 00:49

Jag tror Apple är illa omtyckt för att "vi" ser oss som lite förmer, vi som "har förstått".

• Oregistrerad
  • 2010-02-28 00:54

Jag brukar inte argumentera med sådana personer alls.

Tre notoriska iPhone-skeptiker - en skrattade åt "leksaken" när jag just köpt den - har nu iPhone.
Så - om ni nu över huvud taget ska säga något så ska ni bara säga: "Du har en snart själv. Det är bara en tidsfråga."

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-28 02:44

Jag skrattade åt iPhone länge och väl, nu önskar jag att jag köpt en sån istället för den där skräp-Samsungen, iPhone-dödaren, F480 Touchwiz med massa megapixlar och helt värdelöst GUI.

Man kan säga att jag skrattade åt iPhone och dess dåliga prestanda ända tills jag testade en. Därför skrattar jag nu inte åt iPad, jag väntar tills jag får prova en.

1
Bevaka tråden