Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra program för att se var gigabyte-tjyven är koncentrerad?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-28 16:38

Märkte just att utrymmet på min MacBook börjar ta slut, och ställer mig själv frågan var jag har allt som tar plats. Finns det något bra program som visar vilka mappar och filer på datorn som är störst, så att man lätt kan rensa lite? Skulle verkligen behöva detta.
Tack på förhand.

EDIT:
Hur är det förresten med iPhoto och Apertures ständiga kopior? En gång stog Aperturen på för sig själv och hade lyckats få ner 8 lediga GB till 0,8!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-28 17:00

Kolla in daisy disk, det ger en grafisk representation av alla filer mappar på din disk. Väldigt intuitivt och enkelt gränssnitt. Men håll dig till din hemkatalog om du börjar kasta saker om du inte är extremt säker på vad du håller på med.

Du kan köra det i demo mode i 2 veckor om jag inte minns fel.

Apple - Downloads - System/Disk Utilities - DaisyDisk

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-28 17:30
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-28 19:34

GrandPerspective
Gratis, grafiskt

Disk Inventory X
Gratis, grafiskt, gammalt (betaversion ska funka i intel/Leopard)

Sök på WhatSize på Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker
är du inte musikalisk, så kasta garageband och dess loopar (finns trådar kring detta), du sparar flera GB.

Om du lägger in foton i iPhoto och har ställt in att det skall koiera in bilderna i sin egen mapp behöver du inte spara den mapp du importerat.
Kopior gör bara iPhoto om du redigerat en bild , den sparar då ett original så man kan gå tillbaka till det.
Såväl iPhoto som iTunes sorterar upp allt i databaser.
GÅ INTE IN FRÅN FINDER OCH Radera saker...

Har du kollat med "Beräkna alla storlekar" i Findern? Då ser du hur mycket det finns i varje mapp. Klicka sedan på storlek i fönstret så sorteras dina mappar i storleksordning.
Gör så här: Öppna ett fönster i Findern, gu upp i Rullgardinsmenyerna, välj INNEHÅLL, välj VISA VISNINGSALTERNATIV, klicka i "Beräkna alla storlekar". Klart. Din Mac blir en aning långsammare när du öppnar ett nytt fönster i Findern (om du klickat i "Använd som förval") Du kan inaktivera funktionen när du vill.

1
Bevaka tråden