Här har ni något att bita i. Har suttit i timmar och sökt och försökt.
Jag försöker installera Leopard på en gammal Imac g4, 700mhz (Ja jag vet, det kan tänkas bli slött, men snart har alla utvecklare droppat stödet för tiger, så jag måste byta)
Grejen är den att imacens dvd-läsare inte klarar av tvålagers dvd-skivor. Fine, jag matar in skivan i min gamla ibook och kör target mode.
Det funkar utmärkt att starta installationen fram tills den märker att datorn inte uppfyller minimum kraven för leopard (867mhz typ).
Enkel googling ger mig tipset att från open firmware konsollen ändra lite variabler i pramen enligt följande:
dev /cpus/PowerPC,G4@0
d# 867000000 encode-int " clock-frequency" property
boot cd:,\\:tbxi
Men då dyker ju direkt dvd-problemet upp igen!
Det jag försöker/vill göra är att istället för att boota från dvd-läsaren vill jag gå direkt till target mode och välja skiva där alt. boota direkt från open firmware till targetmode-disken.
Jag kan istället för att skriva boot cd..... köra en vanlig mac-boot men då hamnar jag direkt i netboot-mode som jag har ställt in tidigare.
Det känns som att i alla försök att göra det så enkelt och smidigt med mac så har man någonstans missat att dokumentera dom lite mer avancerade sakerna så att vi hobby hackare har något att götta oss med.
Det vore topnice om det fanns någon of-guru som kunde fördöma eller hjälpa i detta något onödiga läge..