Det funkar väl sådär i professionella sammanhang men för att mixa och prodda hyggliga demos funkar det bra. Den enda begränsningen är att man bara kan ha ett visst antal effekter på varje kanal och jag har inte hittat nåt sätt att gruppera kanaler. Det är visserligen gratis men värdelöst är det absolut inte.
Vad som funkar sämre dock är mastring eftersom man bara kan ha ett mycket begränsat antal effekter på masterkanalen. Men det funkar ändå, särskilt som Ozone 4 är direkt kompatibelt. Av alla gratisprogram är Garageband lätt det bästa - enligt mig. Överskådligt, lättanvänt och det går att köra de flesta AU-pluggar i det (jag har två orkesterpluggar, en masterplugg och några kompressorer).
Jag har en plojlåt (sysslar med hårdrock annars) i min dropbox som är gjord endast med Garageband och saker (samplingar, ljud, effekter) som ingår i basicversionen av programmet (som kommer med iLife när man köper mac). Den finns här: http://dl.dropbox.com/u/2896137/Cruise%20Control.mp3
Jag tycker du ska utmana din son att prova först, jag själv är van vid stora Cubase men Garageband funkar kalas till att bara sitta och spela in idéer, höra hur saker låter och arrangera låtar. Förproduktion, helt enkelt.