Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garageband - vilka begränsningar?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är bara en tidsfråga till jag köper en iMac men skulle vilja veta mer om Garageband, då mina söner förmodligen kommer att vilja använda detta. Äldste sonen avfärdar GB som värdelöst, "eftersom man inte kan mixa i det". Det är iaf vad han har hört... Vad säger ni, är GB inte tillräckligt bra för seriösa musiker eller funkar det även i professionella sammanhang?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-01 08:11

Det funkar väl sådär i professionella sammanhang men för att mixa och prodda hyggliga demos funkar det bra. Den enda begränsningen är att man bara kan ha ett visst antal effekter på varje kanal och jag har inte hittat nåt sätt att gruppera kanaler. Det är visserligen gratis men värdelöst är det absolut inte.

Vad som funkar sämre dock är mastring eftersom man bara kan ha ett mycket begränsat antal effekter på masterkanalen. Men det funkar ändå, särskilt som Ozone 4 är direkt kompatibelt. Av alla gratisprogram är Garageband lätt det bästa - enligt mig. Överskådligt, lättanvänt och det går att köra de flesta AU-pluggar i det (jag har två orkesterpluggar, en masterplugg och några kompressorer).

Jag har en plojlåt (sysslar med hårdrock annars) i min dropbox som är gjord endast med Garageband och saker (samplingar, ljud, effekter) som ingår i basicversionen av programmet (som kommer med iLife när man köper mac). Den finns här: http://dl.dropbox.com/u/2896137/Cruise%20Control.mp3

Jag tycker du ska utmana din son att prova först, jag själv är van vid stora Cubase men Garageband funkar kalas till att bara sitta och spela in idéer, höra hur saker låter och arrangera låtar. Förproduktion, helt enkelt.

Tack så mycket! Cool plojlåt.

Garageband (iLife) upplever jag som en programsvit för nybörjare och hemmapulare. Inget fel med det, men om man försörjer sig på att göra musik vill man antagligen ha Logic eller något.

Samma sak gäller för iWeb, iMovie med mera.

Däremote är GB inte värdelöst. Någon som aldrig spelat in musik på en dator tidigare tycker nog det är guld värt att kunna komma igång direkt, utan att lära sig ett mastodontprogram först.

Kan tänka mig det och då kommer iaf min yngre son att uppskatta programmet till fullo:)

Jovisst går det att mixa hyfsat i GB. Jag har en vän som gick musikerinriktad gymnasielinje och på hans gymnasium så användes GB för utbildningen, så det kan ju knappast klassas som värdelöst. Själv har jag gjort en del häftigt med det.

Jag mastrar dock musiken efteråt med Audacity, efter en export till 24-bitars stereo AIFF från GB.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-02 16:48

Anses det inte rent allmänt vara det mest avancerade programmet i iLife-sviten? Vilket kanske inte säger så mycket.

Gargeband

jag tycker GB är bra när man vaknar och har en idee och behöver spela in den lite snabbt, då använder jag garageband perfekt ur den synvinkeln.
Sedan kan det vara ett bra program att börja i som instegsprogram någonstans ska man ju börja med sitt musikskapande eller hur.
Själv kör jag protools le 8 med Digi 002 fader när jag väl arbetar skarpt.
Men många fina ideer har jag fått i GB.

1
Bevaka tråden