Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad, Extreme och extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ännu inte ens hållit i en iPhone eller en touch. Därför förstår jag inte riktigt den här nya världen med iPad. Jag kan dock se att den skulle kunna klara 99 % av mina datorbehov. Men det kräver nästan att den kan kommunicera direkt med den externa hårddisken som är kopplad till min AirPort Extreme. Tänker jag helt fel? Måste jag ha en annan mac i systemet?

Du kan inte koppla en extern hårddisk till varken iPhone, iPod touch eller iPad. Så ja, du behöver en dator till.

Man kan ju dela ut diskar med WebDAV och köra t.ex. appen AirSharing. Men...frågan är vad man sedan ska göra med filerna på denna disk :-D. Dom bara ligger där - kan ju inte flyttas till annat ställe på iPhone/iPad - dom kan bara läsas/spelas inne i appen AirSharing.
iPad är ju som iPhone - konsumtionsmanicker...tittburkar. Ska man skapa och skyffla runt så behöver man en "vanlig" dator.

Men: Ska jag köpa en bok (under förutsättning att vi kommer att kunna göra det i Sverige) räcker det väl med en app i iPad:en och en internetuppkoppling. Ska jag köpa en app måste det likaså räcka med en internetuppkoppling. Ska jag köpa musik borde jag kunna göra det direkt i iPad:en via min internetuppkoppling. Jag ska väl inte behöva koppla in mig på min dator och synka med iTunes.
Eller säg så här: Jag vill kunna surfa, titta på film, lyssna på musik och talböcker, skriva ett och annat ordbehandlingsdokument, kanske läsa en och annan bok samt sköta min epost. Är det inte rimligt att jag kan lagra film, musik och till exempel pdf-dokument på en hårddisk och hämta dem till iPad:en.
Men ni menar att allt som ska in i iPad:en ska gå via nätet utom musik som ska synkas via min dator? ...och inget kan jag hämta från hårddisken som sitter i AirPort Extreme:en?

Det är rimligt att kunna göra det, men det är inte säkert att det skulle fungera som du tänkt. Var kommer filmen ifrån? Är det "vanlig" film i t ex DivX eller Xvid som du vill se fungerar inte detta med en iPad. Jag skulle också vilja använda en iPad utan dator, men det verkar inte vara tanken, så det blir nog svårt.

• Medlem
  • Arvika
  • 2010-03-25 11:00

Troligtvis kommer ipad'en få stöd för en utökad ipod-funktion, kanske inte fullt ut ett fullskaligt Itunes, men borde det inte vara möjlighet att ladda en playlist över wifi som iphone gör, fast från Nas'en? tycker airport express borde ha stöd för Ipad.... vore guld isåfall!

1
Bevaka tråden