Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automount smb & userconf.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-08-11 09:12

Problem:
Jag har ett antal X klienter soom verifierar med LDAP mot en PC-ldapserver.
Klienterna loggar då in men hittar ju ingen hemkatalog. Utan istället ploppar det upp en "general template" utan hemkatalog och inga inställningar.

Måste dels få datorn att använda en modifierad template när någon loggar in, samt få klienten att använda en SMB-share som hemkatalog när den loggar in...

Tjenare,
Jag har samma problem. Har du hittat någon lösning på detta?
Mvh
Tobbe

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-04-30 11:30

Nej tyvärr. Men jag vet nu att man kan använda en OSX-server för att fixa det, men hur vet jag inte ännu.

Vi har löst detta hos en kund med AdmitMac, länk, från Thursby. Inte gratis och kräver ett Active Directory. Vet inte om detta löser ditt problem så sett. Framgick inte riktigt vad ldap-servern var baserad på.

/JD

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-02 23:46

Hör mer hemma bland klientproblemen men iaf.

Problemet med LDAP är att den skiter i hemkatalogen. Du bör köra 10.3 med AD integration. Ändra 1 rad i ad schemat så kommer det funka finfint

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-02 23:48

Btw, för att få den att ha en usertemplate så måste du skapa den själv och se till att den hamnar i alla hemkataloger med rätt rättigheter.

Lättast löses detta med en 10.3 server mellan.

/glemme

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-05-03 09:17

Ska gå kurs nere på Gothia på hur man binder ihop AD, OSX server och OSX klient

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-03 10:01

Låter som en bra idé..

Glöm inte bort 99mac och manualsidorna när du gått den bara.. Alltid något som man glömmer.

/glemme

1
Bevaka tråden