Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstigt fel på MacBook, funkar på snedden!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Min MacBook4.1 har uppfört sig konstigt på sistone - då och då när den jobbar så har det låtit metalliskt och otrevligt från hårddisken, typ som att det är en liten gnagare där inne o härjar... För ett par veckor sen blev det oftare och oftare så här, och den började "frysa" i tänkeläget (färgranna hjulet som snurrar), och det enda jag kunde göra var att tvångs-stänga av den genom att trycka in powerknappen några sekunder.

Nu kommer datorn knappt längre än till inloggningen innan den fastnar, om jag inte ställer den på högkant!!! Jag kom på att den kom ur sitt "tänkande" om jag vinklade upp den, så nu står den så för jämnan, jag får använda ett externt tangentbord och skärm för att få den att funka. Men då är det å andra sidan inga problem med datorn, förutom att den inte är så värst portabel längre...

Någon som har en idé om vad det är som är fel på den?

Tacksam för hjälp

/nils

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-04 15:45

Hårddisken måste bytas ut. Ta en backup snabbt som ögat och skruva in en ny hårddisk.

Tack för tips! Ja - backuper började jag göra några om dagen så fort den blev dålig...

Förresten - kan man använda min Time-Machine-backup från MacBooken (som kör osx 10.5) på min gamla powerpc-PowerBook? Hade tänkt använda den som reservdator tills de nya MBPerna kommer.

/nils

1
Bevaka tråden