Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bootcamp misslyckades - Nu startar ej datorn

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-03-11 18:47

Hej :)!

Köpte min första mac igår. Det är den billiga varianten av macbook. Killlen i affären berättade hur enkelt det skulle vara att lägga in xp på den så gav mig på ett försök idag.

Startade upp bootcamp, följde guiden och klickade på omstart. Stoppar sedan i XP(service pack 1) skivan och kör igång. Under installationen säger windows åt mig att jag måste först formetera för att det ska fungera, så fick välja mellan snabbformatering eller vanlig(båda nfts). Formatering går smidigt och nu vill windows starta om datorn. Omstarten sker och nu stötte jag på problem. Windows börjar bara blinka, ser en liten streck(-) som blinkar uppe i hörnet, hjälper inte att sätta i skivan. Testar istället med mac os x skivan. Då får jag välja vilket språk jag vill ha mitt OS x i. Så på något vis har hela snowleopard försvunnit.

Så testade att installera installera os x igen, men när man ska välja vilken hårddisk os ska ligga på så finns de ingen att välja mellan.

När jag ringde apple support så fick jag inte ut någonting alls. Hon tyckte att jag skulle skulle lämna in den på service.

PS. När jag håller in ALT och startar datorn, där man normalt ska få välja os, så finns det enbart Windows att välja mellan även fast windows inte startar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-11 18:54

börja om... installera os x igen och följ alla instruktioner.

• Medlem
  • 2010-03-11 19:05

Går inte riktigt, När jag stoppar i os x skivan och ska lägga in os igen. Så finns det ingen "skiva" att lägga in på. Förmodar att det är hårdisken?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-11 19:22
Ursprungligen av Tius:

Går inte riktigt, När jag stoppar i os x skivan och ska lägga in os igen. Så finns det ingen "skiva" att lägga in på. Förmodar att det är hårdisken?

Du bootar om genom att hålla in c? Sedan går du in under disk utility och partionerar om disken?

• Medlem
  • 2010-03-11 19:30

Det visade sig att windows hade ändrat till ett format som inte mac klarade av, Så jag blev tvungen till att formatera om disken till ett nytt format.

Tackar för hjälpen :)!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-11 19:31

Cool...!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-03-11 19:32

Du har troligen formaterat Mac OS X partitionen i stället för Windows partitionen vid installation, då blir det tok, så då är det bara att formattera om hela hårddisken och börja om från början.

Ett tips i all välmening; Lär dig macen FÖRST, nu när du har chansen.
Läs sedan på i lugn och ro hur du skall fixa Windows...

Väldigt många som "tänker efter" två veckor installerar inte Windows öht

• Medlem
  • 2010-03-11 19:39
Ursprungligen av Goflorp:

Ett tips i all välmening; Lär dig macen FÖRST, nu när du har chansen.
Läs sedan på i lugn och ro hur du skall fixa Windows...

Väldigt många som "tänker efter" två veckor installerar inte Windows öht

Ska nog försöka mig på det direkt igen, Så jag slipper lägga om hela hårddisken igen

Kommer behöva windows till ett par gamla spel jag planerar att spela så småningom

Ursprungligen av Tius:

Ska nog försöka mig på det direkt igen, Så jag slipper lägga om hela hårddisken igen

Kommer behöva windows till ett par gamla spel jag planerar att spela så småningom

Kör Crossover isåfall. Det funkar alldeles utmärkt till ganska nya spel, så då bör det funka till gamla spel. Slipper du starta om.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-11 22:23

Dessutom funkar det väl inte med XP sp1, har för mig att du måste ha minst XP sp3 om du kör Mac OS X 10.6. Men jag kan ha misstagit mig, nån annan med bättre koll kanske kan verifiera?

XP SP2 är minsta krav om jag minns rätt.

• Medlem
  • International user
  • 2010-03-12 04:00

Det står i instruktionerna att du ska välja den tredje partitionen. Väljer du den första så tar du bort Mac systemet.

//Rob

1
Bevaka tråden