Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken kamera ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-11 17:21

Jag funderar på vilken kamera jag ska köpa. Har kollat runt på massa tester och nu vet jag varken ut eller in.

Har till sist fastnat för Canon G3. Kollade på G5:an men läste att den var mycket brusigare är G3:an.

Fast egentligen vet jag inte...

Jag vill ha en robust, bra kamera med manuella inställningar runt 7000:-.

Hilfe!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-08-11 20:42

Har själv en G3:a.Man kan väll säga att jag är totalnöjd.Tidningen FOTO testade den med betyget toppklass.Bästa digitalkameran under 20000 kr.Enligt FOTO.

Canon G3 bilder

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-11 21:05

Canon G3 eller G5. Två mycket kompetenta kameror.

• Medlem
  • 2003-08-11 21:40

jag lurar på exakt samma kameror. Vaddå brusigare? Är G5 ett sämre köp än G3?

• Avstängd
  • 2003-08-11 21:54

Efter att ha sett mondos bilder så tror jag mycket på Canon.
Men ! Innan jag köpte min kamera Olympus 4040Z. Så läste jag allt om digitalkameror och jämförde.
Lånade en Canon enkel modell som var Görbra och många skojiga mjukvaruprogram som passar till WIN.

Ville köpa Olympus vad de nu va för 20papp.
Men fastnade för den jag har. Då 8 papp.
Mycket nöjd.

Men läs jämför. Optik , och speciellt vilka batterier krävs ?
Till min Olympus kan jag gå in på macken eller nästan vart som helst och köpa vanliga batterier.
Uppladdningsbara 2000 mw köper man där de säljer modellbyggen till ett bra pris.

Minneskort? vilka mottagare har du?
Vad kostar korten Det är en massa att tänka på.
Hur ofta och till vad använder du kameran.
Tänk och tänk till ordentligt det finns idag kameror som har 16 milj. pix kapacitet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-11 22:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
jag lurar på exakt samma kameror. Vaddå brusigare? Är G5 ett sämre köp än G3?

Enligt DP Review så ska G5:an ha mer brus än den gamla G3:an. Menmen

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-11 22:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Efter att ha sett mondos bilder så tror jag mycket på Canon.
Men ! Innan jag köpte min kamera Olympus 4040Z. Så läste jag allt om digitalkameror och jämförde.
Lånade en Canon enkel modell som var Görbra och många skojiga mjukvaruprogram som passar till WIN.

Ville köpa Olympus vad de nu va för 20papp.
Men fastnade för den jag har. Då 8 papp.
Mycket nöjd.

Men läs jämför. Optik , och speciellt vilka batterier krävs ?
Till min Olympus kan jag gå in på macken eller nästan vart som helst och köpa vanliga batterier.
Uppladdningsbara 2000 mw köper man där de säljer modellbyggen till ett bra pris.

Minneskort? vilka mottagare har du?
Vad kostar korten Det är en massa att tänka på.
Hur ofta och till vad använder du kameran.
Tänk och tänk till ordentligt det finns idag kameror som har 16 milj. pix kapacitet.

Har kollat på Olympus C5050 också men Canon verkar ha bättre bildkvalitét?
(4040 finns ej att köpa längre?)

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-11 23:10
Citat:

Jag vill ha en robust, bra kamera med manuella inställningar runt 7000:-.

Då kanske du ska kolla närmare på Pentax optio 550, har själv en sån som jag är riktigt nöjd med. www.cyberphoto.se tar ca 6700 kr för den. Sen finns ju nu även Pentax optio 450, den har samma specifikation som 550 förutom megapixel-talet, den är då ca 1000 kr billigare än 550.

• Avstängd
  • 2003-08-11 23:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
Har kollat på Olympus C5050 också men Canon verkar ha bättre bildkvalitét?
(4040 finns ej att köpa längre?)

Den var väl för bra ?? 4040 alltså

Både Olympus 5050 och Canon G5 är bra kameror. I båda fallen är bruset lite högre än 4 Mpix-modellen, och det är lite irriterande. Jag skulle nog gärna ha en 4040. Det verkar som om 5 Mpix är lite mer än vad dagens sensorer klarar.

Olympusarna har högre ljuskänslighet, vilket har nämnts som ett viktigt argument för att de skulle vara rätt val vid foto utan blixt. Å andra sidan tyckte jag att G3 vann brusmässigt i MacWorlds test, så jag vet inte riktigt.

Jag gillar Canons vridbara skärm. Toppen när man plåtar barn!

Batterier har vi diskuterat förr. Jag vill ha R6 på en såpass stor kamera, helt klart. Canon har ju R6 i lilla myskameran A70 (mycket trevlig kamera!), varför inte i G3?

Olympus kan interpolera förbi trasiga pixlar. Med tanke på att trasiga pixlar är ganska vanligt (fyra fall i min omedelbara närhet är mer än sammanträffande) så är det ett mycket starkt argument.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-12 00:21

Åter igen: oroa er inte för det här med batterierna. Jag har två batteripack av typen NB-2L till min Canon S45: dels Canons eget, dels ett piratbatteri tillverkat av GP. Båda är utmärkta och har exceptionell kapacitet. Jag behöver ytterst sällan byta batteri. Man kan knäppa kanske 200 bilder innan det är dags att byta. Dessutom laddas batterierna på endast 2,5 timmar och drabbas inte av minneseffekter. Och vid de sällsynta tillfällen man kör slut på batterikrämen är det bara att pluppa in ett nytt batteripack och så är det rock 'n' roll och glada leenden igen.

• Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-08-12 01:04

Förlåt att jag bryter in! Men ville bara berätta att jag köpte en Sony DSC V1 och denna kamera rockar!!! Jag har en Minolta Dimage 7i och kan säga att min minolta kommer att samla damm, dessa bilder jag tagit hittills är dom mest naturtrogna jag någonsin sett taget med en digital kamera!

En mycket nöjd Nelson

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Åter igen: oroa er inte för det här med batterierna. Jag har två batteripack av typen NB-2L till min Canon S45: dels Canons eget, dels ett piratbatteri tillverkat av GP. Båda är utmärkta och har exceptionell kapacitet. Jag behöver ytterst sällan byta batteri. Man kan knäppa kanske 200 bilder innan det är dags att byta. Dessutom laddas batterierna på endast 2,5 timmar och drabbas inte av minneseffekter. Och vid de sällsynta tillfällen man kör slut på batterikrämen är det bara att pluppa in ett nytt batteripack och så är det rock 'n' roll och glada leenden igen.

Har du någon separat laddare till dina ackar eller måste du låta kameran agera laddare?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-08-12 07:17

Jag har gjort några A4 utskrifter av makrobilder,tagna med min G3.De är faktiskt fenomenalt bra.Ruggigt skarpa och fria från brus.

Att välja kamera handlar inte bara om antal pixlar.Det behövs en skarp optik dessutom.Vilket Canon är världsledande på idag.

>>tobot.Du vill ha manuella inställningar,en kul sak med digitalkameran är att det syns direkt på displayen hur mycket mörkare/ljusare det blir om man ändrar bländare/slutartid.Ingen väntan på bilder från labbet för att se om det blev som man tänkte sig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nelson
Förlåt att jag bryter in! Men ville bara berätta att jag köpte en Sony DSC V1 och denna kamera rockar!!! Jag har en Minolta Dimage 7i och kan säga att min minolta kommer att samla damm, dessa bilder jag tagit hittills är dom mest naturtrogna jag någonsin sett taget med en digital kamera!

En mycket nöjd Nelson

Hur är den på inomhusbilder utan blixt? Enligt spec är den inte speciellt ljuskänslig.

• Medlem
  • 2003-08-12 11:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Hur är den på inomhusbilder utan blixt? Enligt spec är den inte speciellt ljuskänslig.

Det är just såna svåra bilder jag är imponerad av med min nya V1 kamera.. Tycker att den tar bättre än Minoltan utan blixt inomhus! Att använda blixt det värsta och det är alltid sista utvägen. Jag är imponerad av bildkvalitén i mörkare inomhus förhållanden! Skall lägga upp ett gäng test bilder i mitt galleri här på 99mac så småningom så får ni se!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-12 12:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nelson

En mycket nöjd Nelson

Har funderat på den kameran också, nackdelen är att den är så jäkla liten och verkar inte ha något gött grepp. Hur upplevde du detta? Rätt stor skillnad från Minoltan!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-12 12:13
Citat:

Har du någon separat laddare till dina ackar eller måste du låta kameran agera laddare?

Det följer med en separat laddare med Canon G3, G5, S45 och S50, vilket är bra tycker jag. Tyvärr är det dock inte samma batteri i G- och S-serien. Det där med DIN-standard och så vidare slog tydligen aldrig igenom i Japan.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-12 12:17

Sony Memorycards är ju så dyra också! kostar dubbelt så mycket!

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-12 13:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
Har funderat på den kameran också, nackdelen är att den är så jäkla liten och verkar inte ha något gött grepp. Hur upplevde du detta? Rätt stor skillnad från Minoltan!

Lurar också på Sony V1 och var och klämde på den igår. Den är rejält liten vilket ju är bra men det tar nog en stund att vänja sig. Jag märkte direkt att det var svårt att titta i den optiska sökaren för att näsan krockar med tummen.

Brorsan har en och han klagar över att det inte finns någonstans att hålla vänsterhanden då blixten är uppe, men han gillar den skarpt ändå. Ett annat minus är att batteriet inte räcker lika länge som andra kameror i samma klass.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-12 13:25

Hur är Sony DSC-V1 jämfört med Canon G5? Vilket ger mest för pengarna? V1 kostar 5916 exkl moms, G5 6440, men vad kostar tillbehör som minneskort, batterier, Microdrive osv?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-12 13:42

Vad jag har läst så ska Sony-kameran ha väldigt bra bildkvalitet. Men minneskorten är dyra. På cyberphoto.se kostar ett memorycard pro på 256Mb 1495:-.

Skulle nog satsa på en G3:a om man vill ha ergonomi och vridbar skärm.

• Medlem
  • 2003-08-12 15:32

V1:an är väldigt liten, dock hittade jag snabbt ett bekvämt sätt att hålla den... Rekommenderar denna kompakta lilla kamera starkt den har alla finesser som bara hittas på dom större modellerna av andra märken. USB 2 är också ett plus överföringen är grymt snabb och bra mjukvara ingår. V1:an batteri håller längre än min Minolta Dimage 7i som är min referens.

En smidig liten sak, lätt att plocka fram utan krångel och få den där bilden som man lätt missar med en Digital systemkamera! AF är grymt snabb!

PS: Jag har en helt ny 1GIG IBM MICRODRIVE Över köpte 2st. den sista mars i år, om någon vill ha den så kan jag sälja den för 1600:-

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-12 15:38

En ny IBM Microdrive på 1 GB kostar 1596 kr hos Cyperphoto.

• Medlem
  • 2003-08-12 15:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
En ny IBM Microdrive på 1 GB kostar 1596 kr hos Cyperphoto.

Ojdå... har hänt en del sen Hitachi köpte upp IBM storage!

Nytt pris på 1GIG MICRODRIVE 1000:-

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-12 15:47

1596 kr är alltså utan moms.

• Avstängd
  • 2003-08-12 15:52

Eftersom det snackas kamera här så frågar jag om DV.
Tittar just nu på Cyberphoto och läser om Sony DCR-TRV950

Någon som känner till den klämt Å testat?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-12 16:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-12 16:21

Är det inte lustigt att designen på både Canon G3, G5 och Sony DSC-V påminner om gamla Pentax- och Canon-kameror från 70-talet: metallhölje, genomsiktssökare, fast objektiv mitt på, blixtanslutning upptill, rattar och spakar upptill t h inifrån sett? Kul tycker jag. Varför har förresten inte Nikon och Pentax några kameror som slåss med Canon och Sony i den här pris- och storleksklassen?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-12 16:44

Nikon har Coolpix 5400. Ungefär samma storlek och prisklass.

Bevaka tråden