Hej forumiter,
Jag har under en tid funderat på att göra mig av med Google. och tänkte att detta skulle bli ett helgprojekt. Jag skulle behöva er hjälp, expertis och input.
Så här ser min situation ut idag.
Jag har idag låtit mobileme ta över och hantera mina kontakter och kalendrar - jag tycker att det fungerar alldeles ypperligt. Problemet är ju att mme inte hanterar egen domän för e-post (kom igen apple, det vill vi se i framtiden!).
Jag har tre stycken gamla googleaccounts. Jag har google apps för att hantera min domän. Jag är villig att skaffa ett webbhotell.
Första problemet: exportera/backa upp e-post. De tre vanliga googlekontona har jag ingen lust att spara. Jag vill däremot spara e-posten ifrån dessa. Jag har absolut inget behov av att dra in all e-post sedan 2004 i en ny inbox, utan skulle mycket väl kunna tänka mig att dra ned posten och "spara på fil". Har ni några tankar på lämpligt tillvägagångssätt?
Andra problemet: GoogleTalk. Allt fler av mina kontakter använder Gtalk. Idag löser jag detta genom att Google Apps hanterar min egen domän för e-post, och talk. Om jag vill byta bort från Google innebär detta, om jag förstår det rätt, att jag måste ha ett webbhotell med stöd för jabberserver eller dylikt. Det verkar inte vara lätt att hitta. Idéer?