Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone som modem via bluetooth

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har precis skaffat en Iphone 3Gs och jag sitter nu och försöker få min MacBook Pro att kunna koppla upp sig mot nätet via Blåtand till Iphonen. Vad jag kan läsa mig till här på forumet så går det om man har en jailbreakad telefon men går det verkligen inte om man inte vill/kan det??
Det funkade hur bra som helst med min gamla SonyEricsson M600 så lite förvånad är jag att det inte nästan gick av sig själv när två Mac prylar skulle göra samma sak. Är det någon som har några bra förslag på hur man ska göra för att koppla upp sig via Iphonen genom att koppla ihop dator och telefon via blåtand??
Eller för att ta det tekniskt så hur gör man för att använda Iphonen som en DUN via Blåtand?
Om det inte går är det någon som vet hur man gör det med kabel?

Mvh
Göran

Klart det går. Eller har du en annan operatör än de tre som Apple stödjer?

Glömde kanske att säga att jag har Telia så det ska inte vara det som är problemet. Annars låter det ju bra, har du något tips på hur man gör för det är ivarjefall inte lika självklart för mig som det var att fixa det med min gamla telefon.
Mvh
Göran

1. Para ihop din iPhone med Macen via System Preferences > Bluetooth > "+".

2. Gå till nätverksinställningarna, och lägg till Bluetooth PAN. (Du kanske valde DUN?)

3. Tryck "Connect".

USB är ännu enklare. Du slipper para ihop något. iPhonen ska dyka upp i Network prefpane som en USB-enhet.

Sen måste du givetvis aktivera Tethering i din iPhone under Settings > General > Network
> Internet Tethering.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-16 09:13

Jag tror du ska para iPhonen från Macen, inte Macen från iPhone.... har för mej att det funkar bättre om man slår på BT i iPhonen (gör den synlig) och startar parandet från Macen. Men jag kanske bara hade otur

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror du ska para iPhonen från Macen, inte Macen från iPhone....

Självklart. iPhonen kan inte para ihop sig med Macen, i och med att den bara funkar med headsets.

Tack för hjälpen, väldigt bra beskrivet!!!
Jag hade anslutit den som en DUN för det var så den gamla telefonen anslöt egentligen som ett modem men man hälsade genom *99# att den bara skulle köra paketförmedlat.
Att para ihop dom hade jag gjort sedan tidigare men när man bara valde Iphonen som enhet för PAN anslutningen så var det precis så enkelt som allt annat med apples grejer.
Tack än en gång!!

Mvh
Göran

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-17 14:28
Ursprungligen av klattersork:

Tack för hjälpen, väldigt bra beskrivet!!!
Jag hade anslutit den som en DUN för det var så den gamla telefonen anslöt egentligen som ett modem men man hälsade genom *99# att den bara skulle köra paketförmedlat.
Att para ihop dom hade jag gjort sedan tidigare men när man bara valde Iphonen som enhet för PAN anslutningen så var det precis så enkelt som allt annat med apples grejer.

Kan berätta att en SonyEricsson M600 kan också ansluta/använda PAN. Det anser jag är att föredra då man slipper använda modemscript etc. Min erfarenhet är att det är i det närmaste problemfritt med PAN framför DUN.

Nu är ju allt löst, men jag skulle vilja säga att det är ännu lättare:

På telefonen: inställningar-->allmänt-->nätverk-->aktivera internetdelning (om BT inte är på, så får man frågan om man vill aktivera det)

på macen: bluetooth-->ställ in enhet-->följ guiden

Sen på macen igen: bluetooth-->din enhet-->anslut till nätverket

Man behöver inte konfigurera nåt i nätverksinställningar eller så.

1
Bevaka tråden