Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med onlinelösning för mail?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-03-24 03:51

Jag jobbar idag bara med min mac men ska snart övergå till att jobba på två på olika platser (båda mac). Idag använder jag Entourage för epost och har ett gmailkonto där posten hämtas ifrån. Jag använder inte gmail för jag har behov av mappsystemen och identiteter som finns i Entourage. Gmails sökfunktioner funkar tyvärr inte för det sättet jag jobbar.
Allt detta funkar utmärkt men nu ska jag alltså jobba från två platser och det fungerar inte att ha all information bara på en dator. Jag behöver ha tillgång till mina mappsystem i eposten från båda håll och även tillgång till alla filer på datorn.
Allt måste vara synk och uppdaterat hela tiden.
Eposten är kopiös, tusentusentals mail och allt måste sparas i dessa system.

Är det någon som har tips på en onlinelösning där man kan ha dokumenten och hela eposten också. Har sökt på exchange men fattar inte riktigt hur det funkar.
Tacksam för råd!

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-24 08:22

Det låter som IMAP är lösningen för dig då det synkar eposten mellan flera datorer.

För synkning av dokument mellan flera datorer fungerar Dropbox i mitt tycke bäst (Dropbox-länken är en ref-länk och ger dig 250 MB extra utrymme).

Senast redigerat 2010-03-30 15:22
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-03-27 14:37

Hej

Jag körde själv en hostad variant på Exchange för något år sedan, Email Hosting Services | Pick Up Your Email | mail2web.com.
De var baserade i USA och hade en hel del tjänster att erbjuda bl.a. Exchange och sharepoint.

Jag var jättenöjd med tjänsten, kostade ca 15 USD/mån. Finns säkert många svenska alternativ.

Ett annat alternativ är ju Microsoft online services men jag är tveksam till om det fungerar i dagsläget mot mac.

/Henrik

Du kan synca Entourage med Dropbox och sym link
Det enda viktiga är att inte programmet är öppet på båda datorerna samtidigt

På det sättet har du all data på båda datorerna och tillgång till den även om du inte är uppkopplad

• Medlem
  • 2010-03-29 23:19

Tack för tipsen! Dropbox verkar toppen. Hur är säkerheten? Antar att man även kan lägga in krypterade filer iofs.. Hur säkert kan det vara över nätet överlag är ju också en fråga.
IMAP ser man alltid fast jag har aldrig satt mig in i vad det är. Synkar det även gammal mail eller bara det som kommer in från att man startar..?

Vad jag har förstått så är säkerheten god vad gäller Dropbox. Sedan kan man ha sina farhågor generellt vad gäller att nätet - gäller väl i så fall även IMAP, eller?
Krypterade filer ska inte vara några problem - jag synkar 1Password mellan mina datorer och det funkar

Om man inte vill använda nätet mer än för att hämta och skicka så skulle väl ett sätt vara att ha en usb-sticka med databasen (Hela "Microsoft användardata") och symlinkar till den. Man får då bära med sig stickan men slipper oroas över att någon kan komma åt innehållet. Har inte testat men det borde väl fungera på samma sätt som till Dropbox

PS Ska du skapa ett nytt konto hos Dropbox så kolla trådarna här på forumet - det finns inlägg med ref-länkar som ger dig (och innehavaren) bonusutrymme. Nej, jag tänker inte på mig själv eftersom jag har fullt ...

1
Bevaka tråden