Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera Power Mac G5 lite

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Funderar på att uppgradera min Power Mac G5 Dual 2Ghz lite.

Passar det här minnet i den?
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB (TWIN2X4096-6400C5 G) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR2-minnen

Hur mycket minne kan den ha?

Om jag rycker ut hårddisken som sitter i den, visst kan jag köpa två nya SATA och en IDE-hårdisk och trycka in i den då?

Och en sista fråga: Hur får jag den trådlös på nätverket på billigaste sätt?
Är det en USB-sticka?
Om det är det, hur vet man vilka som passar till Mac?

Ursprungligen av andreas_hahaha:

Funderar på att uppgradera min Power Mac G5 Dual 2Ghz lite.

Passar det här minnet i den?

Nej.

Du måste först berätta vilken modell av Power Mac G5 du har. Det har funnits fyra olika med 2x2.0 GHz processor.

Men ingen av dem använder den minnestypen som du frågar om.

http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g5/stats/powermac_g5_dual_2.0.html
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g5/stats/powermac_g5_2.0_dp_pci.html
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g5/stats/powermac_g5_2.0_dp_2.html
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g5/stats/powermac_g5_2.0_dp.html

Hur mycket minne kan den ha?

Beror återigen på vilken modell det är.

Är det en USB-sticka?

Det finns flera trådar om USB-Wifi till Mac. Sök, och fortsätt gärna den frågan i någon av de trådarna.

Ok. Då ska vi se:
Den har inte dual core, utan två processorer. Grafikkortet som sitter i är ett ATI Radeon någonting tror jag, med 128 MB minne. Kan det heta 9600?

Har den nedpackad just nu så jag kan inte kolla exakt vilken modell det är.

Den har inte dual core, utan två processorer.

Ok, om det inte är dual-core-modellen, utan någon av de andra tre, så är minnestypen PC3200 DDR (vilket du kan se på länkarna ovan).

• Medlem
  • 2010-03-28 22:39

Är det en USB-sticka?

Det finns PCI-kort också. En del svindyra som t ex Sonnet Aria Extreme på Macoteket, några mycket billigare. Här är två som ska funka med Mac, iaf med Ralinks drivrutiner.

Asus PCI-G31 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Trådlösa nätverkskort

inWarehouse.se - CNet Wireless-G PCI 54 Mbps 802.11g,

Båda korten ligger under 200:-, men är då begränsade till 802.11g (54 Mbps). Om det finns (billiga) 802.11n som funkar vet jag inte, tyvärr.

Här är Ralinks sida för drivisar:
Ralink corp.

Det bästa är om man kan hitta kort som har Broadcom-chipset eftersom det är det Apple använder i sina egna Airport-kort och då följer drivrutinerna med i systemet. Annars är Ralinks chip alltså också ett alternativ som funkar bra, man är bara tvungen att vänta på att systemet laddats in vid start och först därefter laddas drivrutinerna till kortet, vilket alltså ger några sekunders fördröjning jämfört med Broadcom-lösningen. Det finns visst ett par lösningar till som funkar, D-link (iaf vissa, tror jag) samt en del kort som funkar med Orangewares(?) drivrutiner, men de drivisarna kostar pengar...

Tack så mycket.

Hej igen.

Installerade 10.5 på den idag och passade samtidigt på att byta ut DVD-brännaren som bara ibland ville mata ut släden. Den behövde en del hjälp för att klara det också.

Nu har jag ett litet problem. Jag kan inte se på DVD-filmer. Det står bara "skiva som stöds är inte tillgänglig" och så låter det helt jäkla skumt ur brännaren. Det klickar och har sig och skivan monteras aldrig.

Jag har inte kunnat uppdatera operativsystemet än för datorn står på fel våning och det trådlösa nätverkskortet har inte kommit än. I så fall låter det som en väldigt otrevlig bugg.

Har aldrig haft det här problemet förr. Testade med tre olika filmer och det blev samma resultat på alla.
Datorn blev lite snabbare med mer minne och snabbare hårddiskar. Och tystare. Den hade orginaldisken tidigare.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-02 01:40

Har du bryggat den rätt Ska vara CS och har du rätt region inställd ska va 2.
Jag har haft en IDE disk i mim ena bara köpa en kabel med 3 uttag och koppla.
Och fläktar som lös och en separat fläktkontroller med tempgivare.

B.D

Vet inte om den är cable select, men den verkar fungera perfekt annars. Brände några skivor med saker jag ville ha kvar innan jag installerade Leopard på maskinen.

Den laddar inte ens DVD-filmerna så jag kan inte välja region. Man brukar ju få svara på vilken region man är i första gången man ser på film men här händer ingenting alls.

1
Bevaka tråden