Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad som GPS

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-04 19:47

Oj jag såg i en forum att en person påstår iPad som GPS:

"Det finns faktiskt fler skillnader mellan iPad och iPad 3G som inte ens belysts av Apple eller någon annan verkar det som.

iPad 3G har nämligen också GPS i sig!

Så det kommer att bli MYCKET intressan vilka förändringar vi kommer att se från Navigon, TomTom, iGo My Way med flera i sin iPad anpassning! För JAG tackar inte nej till en 10" navigator-skärm!"

Oj är det sant ? Häftig att ha en stor 10 tum skärm i bilen !

Ja, det är sant. 3G modellen har GPS.

Stämmer väldigt bra.

Räkna med ett veritabelt krig mellan alla som finns på Appstore idag (TomTom osv) framöver...

Apple har också anställt en bunte folk som enligt anställningsannonsen skulle utveckla framtidens kartor, next level osv.. det bådar ju gott för iPhone OS 4.0

Anledningen till att jag tar det rätt kallt är (förutom studentekonomin) att man väntar på 32GB 3G+GPS varianten. Karta wherever ..... kommer bli grymt.

Hoppas också på ngt i stil med Fugawi tar sig på iPad - att man kan lägga in EGNA kartor i burken (t ex orienteringsklubbarnas egna kartor....de visar ju nästan ner till närmsta myrstack...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-04 19:56
Ursprungligen av Goflorp:

Stämmer väldigt bra.

Räkna med ett veritabelt krig mellan alla som finns på Appstore idag (TomTom osv) framöver...

Apple har också anställt en bunte folk som enligt anställningsannonsen skulle utveckla framtidens kartor, next level osv.. det bådar ju gott för iPhone OS 4.0

Anledningen till att jag tar det rätt kallt är (förutom studentekonomin) att man väntar på 32GB 3G+GPS varianten. Karta wherever ..... kommer bli grymt.

Hoppas också på ngt i stil med Fugawi tar sig på iPad - att man kan lägga in EGNA kartor i burken (t ex orienteringsklubbarnas egna kartor....de visar ju nästan ner till närmsta myrstack...

Oj intressant ! Fortsätt så Apple ! ! !

Här är en kul länk ang att Apple kanske piffar upp kart-appen till 4.0 :

Stora förändringar på väg till iPhones kartor - MacWorld

Men...visst är det Googles kartor Apple använder i kart-appen? Det är ju den som har kartorna/sjökorten som är herre på täppan. Jag har svårt att tro att Apple ska skaffa egna kartor...isåfall blir det nog bara några västliga huvudstäder/storstäder och Tokyo

TomTom etc har ju egna kartor vad jag vet. Det går ju inte att "ta upp kampen" mot sådana (som artikeln påstår) om man inte skaffar egna kartor. It's another ballgame.

Ursprungligen av Goflorp:

Här är en kul länk ang att Apple kanske piffar upp kart-appen till 4.0 :

Stora förändringar på väg till iPhones kartor - MacWorld

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-04 20:48
Ursprungligen av Zimmerman:

Men...visst är det Googles kartor Apple använder i kart-appen? Det är ju den som har kartorna/sjökorten som är herre på täppan. Jag har svårt att tro att Apple ska skaffa egna kartor...isåfall blir det nog bara några västliga huvudstäder/storstäder och Tokyo

TomTom etc har ju egna kartor vad jag vet. Det går ju inte att "ta upp kampen" mot sådana (som artikeln påstår) om man inte skaffar egna kartor. It's another ballgame.

Nja, TomTom har inga "egna" kartor. De köper dem, och modifierar lite, som alla andra bilGPStillverkare.
Det finns i huvudsak två leverantörer av vägkartor, TeleAtlas och Navteq. Sedan finns det förstås en massa andra kartleverantörer, t ex Lantmäteriverket med sina "färgade" kartor (gröna, röda, blå...).
Jag tror säkert det kommer en GPSapp där man kan lägga in "egna" kartor. Det skulle förvåna mej mycket om inte Lantmäteriverket vill sälja sina kartor till oss iPadägare...

Jo, det väntar jag på. Skumt att det inte finns redan - dom flesta har ju redan alla sjökort dom behöver och i laptopen/macbooken kan man öppna dom hur man vill. Men i en iPhone/iPad måste man prenumerera på sjökort man redan har alltså - dyrt dessutom. OM inte detta fixas så kanske iPad INTE blir en hit på sjön. NavX gör program till Mac och där är det ok att använda vilka sjökort som helst bara dom följer standard - men deras app för iPhone/iPad tar bara kort man prenumererar på - årsabbonemang. Detta är rubbat och detta gör garanterat att dom förlorar massor av kunder.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror säkert det kommer en GPSapp där man kan lägga in "egna" kartor.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, det väntar jag på. Skumt att det inte finns redan - dom flesta har ju redan alla sjökort dom behöver och i laptopen/macbooken kan man öppna dom hur man vill. Men i en iPhone/iPad måste man prenumerera på sjökort man redan har alltså - dyrt dessutom. OM inte detta fixas så kanske iPad INTE blir en hit på sjön. NavX gör program till Mac och där är det ok att använda vilka sjökort som helst bara dom följer standard - men deras app för iPhone/iPad tar bara kort man prenumererar på - årsabbonemang. Detta är rubbat och detta gör garanterat att dom förlorar massor av kunder.

Men Fugawi? Dom har väl offline kartor och så har det varit på gång med att man ska kunna lägga in egna kartor. Någon som kör det och kan bekräfta om det kommit eller är på gång?

Nej, alla navigationapps har endast prenumeration som möjlighet - man kan bara och endast ta in sjökort via nätet - dom lagras sedan i iPhone med kan bara användas så länge man pyntar prenumeration.
Alltså - alla som redan har köpt sina sjökort (alla som jag känner som är på sjön) måste köpa allt en gång till och pynta dyra prenumerationer - eller abbonemang som det också kallas. Det går ju bort - det är ju sjukt. När man använder laptopen eller vilken annan dator som helst så gäller inte detta - bara för iPhone/iPad. Jag bojkottar hela scenariot. Hoppas på en ny "fri" app som kan läsa kort (det är inte avncerat), men det blir väl bara en skitapp kan man tänka. Helt fria/shareware/open source - navprogram jag testat på dator är FRUKTANSVÄRDA.

Ursprungligen av poseidon84:

Men Fugawi? Dom har väl offline kartor och så har det varit på gång med att man ska kunna lägga in egna kartor. Någon som kör det och kan bekräfta om det kommit eller är på gång?

Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, alla navigationapps har endast prenumeration som möjlighet - man kan bara och endast ta in sjökort via nätet - dom lagras sedan i iPhone med kan bara användas så länge man pyntar prenumeration.
Alltså - alla som redan har köpt sina sjökort (alla som jag känner som är på sjön) måste köpa allt en gång till och pynta dyra prenumerationer - eller abbonemang som det också kallas. Det går ju bort - det är ju sjukt. När man använder laptopen eller vilken annan dator som helst så gäller inte detta - bara för iPhone/iPad. Jag bojkottar hela scenariot. Hoppas på en ny "fri" app som kan läsa kort (det är inte avncerat), men det blir väl bara en skitapp kan man tänka. Helt fria/shareware/open source - navprogram jag testat på dator är FRUKTANSVÄRDA.

Fugawi har nu att du kan ladda hem 10 km stort område från där man är till offlineläge. Men har läst att dom varit på gång med att man ska kunna köra allt offline. Ska försöka hitta källa på det. Fugawi är för de som inte vet ett företag som släppt lantmäteriets kartor till iphone.

Som jag gissat tidigare; iPad kommer att synas i båtar som plotter nästa sommar i Sthlms Skärgård. En hel del. Det är en billig plotter - och man kan använda den till en massa annat :-).

Ursprungligen av Zimmerman:

Som jag gissat tidigare; iPad kommer att synas i båtar som plotter nästa sommar i Sthlms Skärgård. En hel del. Det är en billig plotter - och man kan använda den till en massa annat :-).

Kanske min lilla dröm om att kunna ha kartor för Bilen, Båten och Skogen (flyget lämnar jag därhän men det borde ju funka med) i EN pryl och att det inte skall kosta skjortan....

Jag kan tåla starta olika Apps beroende på vart jag är, men inte plocka fram tre olika apparater - som dessutom bara funkar som GPS:er och inget annat...

Zimmerman, vad gött och kunna haka loss plottern en stund och kolla upp lite om hamnen man skall till, kolla vad som finns där. Spana in sjövädret snabbt. Läsa på saker, vara lite förberedd - det brukar bli roligare då.

Jepp. Nästan alla gästhamnar har ju WiFi nuförtiden. Men är man ute på sjön/havet - på riktigt alltså (som seglare - behöver inte tänka på soppan och kostnad hela tiden - så kan man ju glömma 3G - 3G är ju trots allt en grej för landkrabbor :-).
Jag kommer att ha en iPad i min båt redan nästa sommar (köper aldrig första generationen av en tech-pryl).

Ursprungligen av Goflorp:

Zimmerman, vad gött och kunna haka loss plottern en stund och kolla upp lite om hamnen man skall till, kolla vad som finns där. Spana in sjövädret snabbt. Läsa på saker, vara lite förberedd - det brukar bli roligare då.

Här är väl pudelns kärna för oss som är inne på navigation;

Citat:

Does the iPad have a built-in GPS (Global Positioning System) receiver?

The 3G version does; the Wi-Fi version does not. The 3G-capable iPad uses the same Assisted GPS technology used in the iPhone 3G and 3GS. (Despite how it sounds, “Assisted GPS” is not a lesser form of GPS. “Assisted” means the device can use other cues—such as the location of nearby cellular towers or Wi-Fi networks—to speed up the initial GPS “fix” compared to using the GPS circuitry alone.) The Wi-Fi version uses the same Wi-Fi-based location finding system as the original iPhone. If it can spot some familiar Wi-Fi base stations, it can figure out where you are.

Does the iPad have a compass?

Yes it does! If you’re in Maps, you can double-tap the location button and the map view will orient itself to whatever direction you’re pointing the iPad.

Källa: Updated FAQ: What you need to know about the iPad | Tablets | iPhone Central | Macworld

Själv har jag ett i-landsproblem... finns det fästen för en iPad på en sån här?

Tänk er använda GPS:en i iPad på hojen ... apcoolt!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-04-06 11:51
Ursprungligen av Goflorp:

Själv har jag ett i-landsproblem... finns det fästen för en iPad på en sån här?

Tänk er använda GPS:en i iPad på hojen ... apcoolt!

Tankväska modell lite större än kawasakis egna orginal med transparent kartficka.... jag måste ha

Ursprungligen av Corpze:

Tankväska modell lite större än kawasakis egna orginal med transparent kartficka.... jag måste ha

Hur ska du kunna använda skärmen med en plastficka över?

Ursprungligen av wendefors:

Hur ska du kunna använda skärmen med en plastficka över?

Dags för MC-tillbehörstillverkare att ta fram ett transparent skydd på tankväskorna som fungerar med iPad.
Vill infoga en varning. Sist jag lade min iPhone i tankväskan så glömde jag stänga den och tappade bort min fina iPhone medan jag körde i nästan 200 km/h. Risken är så klart mindre med något så stort som en iPad, men jag skulle nog trilla av cykeln om jag tittade ner och såg min iPad i knät istället för i väskan.

Solid visar på en ganska häftig modd för bilar. Nu är det ju gjort med WLAN modellen men jag antar att det är lätt att byta ut mot en 3G/GPS modell när den kommer

http://www.99.se/1884785-post270.html

Citat:

==> Added Download All Scales...
You can now download all maps at all scales within 1, 5 or 10 km (or miles) of the screen center. Downloaded maps are saved to an auto-managed memory in the iPhone for fast retrieval on subsequent views and for use when outside of 3G, Edge or Wi-Fi internet coverage. Access Download All Scales by tapping on the Scale Bar on the bottom center of the map.

från Fugawi iMap for iPhone

senare på samma sida:

Citat:

Feature Request: Auto Download of Charts

We have had several requests for an ability to automatically download a region of mapping into the onboard cache of Fugawi iMap topo app for iPhone, without having to actually browse the areas.

Here is a copy of such a post from another thread:

"Will there be possible in a future version of the app to download parts of or entire maps (with all zoom levels) to have them available offline? I am aware of the current functionality of caching the maps..."

One option is for the App to be enhanced to let you select a centre point (say a waypoint) and then prompt you to auto download and cache all scales within a certain distance of this point.

We invite our users to comment on how they would like to see this implemented.

Så jag hoppas dom utökar 10km radien till att man kan själv välja om man ska fylla telefonen eller enbart ta närområdet. Vill jag ut i fjällen t.ex. så kanske jag ska längre än 2 mil utan täckning.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-04-07 09:00
Ursprungligen av poseidon84:

Så jag hoppas dom utökar 10km radien till att man kan själv välja om man ska fylla telefonen eller enbart ta närområdet. Vill jag ut i fjällen t.ex. så kanske jag ska längre än 2 mil utan täckning.

10km var förra versionen, nuvarande som släpptes i början av mars (för sverige och canada) tar 50km. Dom funderar på att utöka lite till.

Ursprungligen av Mija:

10km var förra versionen, nuvarande som släpptes i början av mars (för sverige och canada) tar 50km. Dom funderar på att utöka lite till.

Trevligt! Var sån info jag letade efter Borde ju inte vara något problem då att utöka till att man kan ta hela kartan. Dom har ju hela Sverige för 999 kr

1
Bevaka tråden