Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad för att producera

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-04-06 11:22
Ursprungligen av Zimmerman:

Men ingenting av detta kan givetvis användas på fullt allvar - tror man det har man aldrig producerat musik på en dator. Någonsin.

Du är alltid så härligt negativ. Vänta och se vad som händer. Det finns folk som gör musik på betydligt sämre utrustning.

Vi pratar alltså inte om samma sak. Det är ok.
Nej, jag är inte negativ - jag tror att iPad - och kopiorna - är framtiden. Jag är bara teknikbildad, kunnig och realist. Man proddar inte heller musik i dessa miniminiPClaptops heller (vad dom nu kallas). Inte i mobiltelefoner eller brödrostar heller. Thats it. Man bogserar inte lastbilar med EU-moppar. Detta är inte negativism - det är sunt förnuft :-D.

Ursprungligen av Mija:

Du är alltid så härligt negativ. Vänta och se vad som händer. Det finns folk som gör musik på betydligt sämre utrustning.

• Avstängd
  • Överallt
  • 2010-04-06 13:08

Detta är inte negativism - det är sunt förnuft :-D.

Nej du är negativ till precis allt som inte är det du har och använder.

Alla videokameror som inte är Panasonic är blahablaha, för amatörer etc.. Alla som inte använder det filformat för filmer som du använder är oseriösa. Man MÅSTE ha det redigeringsprogram du använder, använder man något annat så blir det ingen film, ingen film alls.

Du är ohederlig - du lägger ord i min mun. Det skulle jag aldrig göra mot en annan person. Du har förstås ingen aning om hur allvarligt det är - mycket allvarligare än min dryghet och vad du påstår (ljuger) att jag har sagt. Du kritiserar alltså mig för fel och gör ännu större fel. Jisses. Jag antar att du är 15 bast typ - så jag låter det passera.

Ursprungligen av Mija:

Nej du är negativ till precis allt som inte är det du har och använder.

Alla videokameror som inte är Panasonic är blahablaha, för amatörer etc.. Alla som inte använder det filformat för filmer som du använder är oseriösa. Man MÅSTE ha det redigeringsprogram du använder, använder man något annat så blir det ingen film, ingen film alls.

• Medlem
  • International user
  • 2010-04-07 08:55

Inte i mobiltelefoner eller brödrostar heller. Thats it. Man bogserar inte lastbilar med EU-moppar. Detta är inte negativism - det är sunt förnuft :-D.

Jag tycker faktiskt du låter onödigt negativ. Det gick att producera musik på 286:or—en iPad är enormt mycket mer avancerad än så. Det går inte att göra symfoniska inspelningar eller jätteprojekt med 512 kanaler men 8-16 kanaler kommer troligen gå alldeles utmärkt. Får man också till så att man kan plugga i ett ljudkort via USB finns det inga hinder—kraften i iPad:en är inte ett sådant.

En nära vän till mig har producerat fyra, fem plattor samt en hejdlös massa demos på en 600 MHz AMD med 512 MB i RAM. Och ärligt talat, har inte iPad:en mer kraft än så, och dessutom ett streamlinat OS (nåt som WinXP inte är)? Jag är själv medproducent på en av dem—vi använde 32 kanaler som mest i en av låtarna med ett par synthpluggar och effekter på samtliga kanaler i Cubase.

Sunt förnuft eller inte, det låter faktiskt mer som negativism—eller åtminstone underskattning av kreativiteten...

Du förstår inte heller vad jag menar. Dom som håller på med t.ex. Logic och virtuella syntar, samplers, pluggar - dom förstår vad jag menar. iPad har för vek processor.
Klart man KAN prodda musik på en iPad - det kan man på en iPhone. Man kan prodda musik med en tratt plus nål plus vaxkaka...men kommer det att ges ut och liras i radio. Man kan göra film med en svartvit VHS-kamera också. Självklart...men kommer den upp på biograferna. Man KAN bygga ett hus med kartong och häftstift
Jag pratar alltså om professionell musikproduktion - sådant du lyssnar på i radion från morgon till kväll - eller köper på iTunes...eller lyssnar på Spotify.
Om mera än 0,01 % av all musik som ges ut är proddat på en iPod om 3 år så ska jag äta upp min hatt. Glöm inte att electronica etc är små nischer.

Ursprungligen av imaster:

Jag tycker faktiskt du låter onödigt negativ. Det gick att producera musik på 286:or—en iPad är enormt mycket mer avancerad än så. Det går inte att göra symfoniska inspelningar eller jätteprojekt med 512 kanaler men 8-16 kanaler kommer troligen gå alldeles utmärkt. Får man också till så att man kan plugga i ett ljudkort via USB finns det inga hinder—kraften i iPad:en är inte ett sådant.

En nära vän till mig har producerat fyra, fem plattor samt en hejdlös massa demos på en 600 MHz AMD med 512 MB i RAM. Och ärligt talat, har inte iPad:en mer kraft än så, och dessutom ett streamlinat OS (nåt som WinXP inte är)? Jag är själv medproducent på en av dem—vi använde 32 kanaler som mest i en av låtarna med ett par synthpluggar och effekter på samtliga kanaler i Cubase.

Sunt förnuft eller inte, det låter faktiskt mer som negativism—eller åtminstone underskattning av kreativiteten...

• Medlem
  • International user
  • 2010-04-07 11:36

Du förstår inte heller vad jag menar. Dom som håller på med t.ex. Logic och virtuella syntar, samplers, pluggar - dom förstår vad jag menar. iPad har för vek processor.

Jag vet precis vad du menar—jag håller själv på framförallt Cubase och har gjort så de senaste åtta åren. Logic har jag precis börjat med men det kommer, jag gillar det bättre än Cubase.

Men vad är det i iPad:en som är för klent jämfört med PC:n jag pratade om i det tidigare inlägget? De skivor som spelades in på den datorn fanns att köpa via CDON, SoundPollution och finns nu via iTunes och det handlar om olika typer av metal, inte elektronisk musik. Och de har virtuella syntar, samplers, pluggar; olika typer av kompressorer, reverbs, delays, allt du vill.

Nej, det kommer inte gå att köra Logic på iPad:en, det fixar den inte, men jag ser inga direkt fysiska begränsningar om nån bara får för sig att skriva mjukvaran.

Sverige är ju konservativt på vissa sätt...och Landstinget är ju en relik - men i USA och en del europeiska länder så ser vi snart iPad på sjukhus. En modern läkare går givetvis ronden med en iPad. En modern sjuksköterska använder givetvis en iPad för att screena medicinintag etc etc. Sjukvården har användning för tusentals iPads, men då måste dom implementeras med befintliga system och dessa befintliga system sköts och kontrolleras av en IT-maffia som kommer att göra allt för att hålla iPads borta från sjukhuset.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-06 12:19

Sverige är ju konservativt på vissa sätt...och Landstinget är ju en relik - men i USA och en del europeiska länder så ser vi snart iPad på sjukhus. En modern läkare går givetvis ronden med en iPad. En modern sjuksköterska använder givetvis en iPad för att screena medicinintag etc etc. Sjukvården har användning för tusentals iPads, men då måste dom implementeras med befintliga system och dessa befintliga system sköts och kontrolleras av en IT-maffia som kommer att göra allt för att hålla iPads borta från sjukhuset.

Nja, hemma på "mitt" sjukhus köpte vi in en Newton för länge sedan, just för sjukskötersketest.
Det blev dock inget av det. Men intresse finns!

Låter toppen...men jag har dock inga förhoppningar när det gäller Landstinget i stort.

Ursprungligen av kenjon:

Nja, hemma på "mitt" sjukhus köpte vi in en Newton för länge sedan, just för sjukskötersketest.
Det blev dock inget av det. Men intresse finns!

• Oregistrerad
  • 2010-04-06 13:05

Självklart kommer sjukhuset, oavsett om det är svenskt eller amerikanskt att göra en upphandling och spendera pengarna bäst (oavsett om det är skattepengar eller inte) så det är ju inte naturligt att det blir en ipad.

Att jämföra musikproduktion på netbooks med en iPad är rätt orättvist med tanke på att iPaden kommer att ha mjukvara med gränssnitt som är anpassat för formatet, medans man på netbooken kör mjukvara som är anpassad för "vanliga" datorer. Det finns ju t ex folk som skapar musik på Gameboy, och tar vara på dess fördelar/karaktär, tack vare att mjukvaran är anpassad för det. (t ex LSDJ och Nanoloop)

Sen är det viss skillnad mellan musikproduktion, musikskapande och musicerande.

För egen del så tror jag att iPaden skulle kunna bli en grym digitalporta. Om jag inte minns fel så har den line-in i dock-kontakten, om Apple dessutom släpper på API't för USB-adaptern så man kan plugga i en klaviatur så kan det bli en grym kompis i musikundervisningen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-06 14:00

Personliga påhopp är aldrig trevligt, lägg av. Och det gäller bägge/alla sidor.

Konstruktiv kritik, källgranskning är av godo - det andra är det inte

/Mod

härlig stämning det är här

Ursprungligen av wendefors:

härlig stämning det är här

Ingen fara, vi känner varann rätt bra hela gänget och kan kasta en skopa utan risk.
Men för en utomstående kanske det ser hemskt ut.

Jag var ju mer inne på skapandet. Det kan ju lösa med ett fickminne och nynna in den...
Med en ipad kunde man utvecklat att få ner det som glonkar i huvet på en in i en elektronisk uppfinnarverkstad där man kan testa olika saker.

Annars blir det ju som att vara författare och inte ha papper och penna med sig...

Jag hade en bra idé igår, men den har jag glömt....

Ursprungligen av Goflorp:

Jag hade en bra idé igår, men den har jag glömt....

Deja vue!

LCR

• Oregistrerad
  • 2010-04-07 21:03

Vad gäller ipad som kontroller till din DAW.. kolla in AC-7.. den e grym! .... funkar ju som en logic control typ

• Avstängd
  • Överallt
  • 2010-11-13 20:39

Det var det här som vissa surkorvar hävdade aldrig skulle kunna ske med en iPad.

Damon Albarn records new Gorillaz album on an iPad | News | NME.COM

"I've made it on an iPad – I hope I'll be making the first record on an iPad," he said. "I fell in love with my iPad as soon as I got it, so I've made a completely different kind of record."

Ursprungligen av Mija:

Det var det här som vissa surkorvar hävdade aldrig skulle kunna ske med en iPad.

Damon Albarn records new Gorillaz album on an iPad | News | NME.COM

"I've made it on an iPad – I hope I'll be making the first record on an iPad," he said. "I fell in love with my iPad as soon as I got it, so I've made a completely different kind of record."

Sett en del annat på nätet, en DJ-tjej som gör i princip allt på iPads.

Men men , "iPad kan man bara ha till att konsumera saker på...."

vesst...

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-14 09:23

ReelDirector för enklare videoredigering fungerar smidigt och bra. Det är ju mycket tevligare att sitta i soffan och redigera små filmer på iPad än att sitta i arbetsrummet och arbeta med mus på stor dator. Att redigera på iPad känns liksom mer som skojsig och lättsam lek än allvarligt och arbetsamt arbete.

Bevaka tråden