Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig WLAN mottagning?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har upplevt att när iPaden ligger plant på ett bord så blir det klart sämre mottagning än om jag håller den upp, någon annan som upplevt samma sak?

(Jag har även upplevt problem från ett flertal macar som rör wifi där man måste slå på och av AirPort fler gånger, ibland undrar jag hur kvalitén är på Apples wifi-teknik och/eller mjukvara.)

Känt fenomen med horisontell respektive vertikal polarisering.

Om min antenn ligger plant, din antenn 1 mil bort ligger plant = 0,1W ger kristallklart ljud.
Om min antenn står upp 90 grader mot planet, din ligger som förut, 3W ger kristallklart ljud.... (skillnad = 30ggr).

I Wifi /Wlan) förutsätts vertikal polarisation, så se till att din antenner bakpå burkar med extern antenn pekar rakt upp, fäll sedan inte ner antennen på din Router/acesspunkt....

Jag tar och väcker upp den här tråden igen - har kört min iPad i några dagar nu och inte haft några som helst problem med mottagningen, däremot höll jag på att bli tokig idag när jag skulle logga in på universitetets wlan (som kör med inloggning via en webbsida). Varje gång jag skrivit in användarnamn och lösenord och tryckte på Join hängde sig alltihop! Inte så att hela iPaden kraschade, men gränssnittet frös och jag fick avbryta genom att trycka på home-knappen.

Trodde först att något blivit fel på universitetets nät eftersom det fungerat att logga in alla andra dagar, men efter lite googlande hittade jag lösningen. Har man aktiverat autokomplettering av användarnamn och lösenord i Safari funkar inte wlan-inloggning via webbsida! Verkar som att Apple redan vet om den buggen och jobbar på saken, men tills vidare bör man alltså stänga av autokompletteringen om man tänkt använda iPaden på hotell, universitet etc. utan att slita sitt hår i vild panik.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-09 11:10
Ursprungligen av Samuel K:

Trodde först att något blivit fel på universitetets nät eftersom det fungerat att logga in alla andra dagar, men efter lite googlande hittade jag lösningen. Har man aktiverat autokomplettering av användarnamn och lösenord i Safari funkar inte wlan-inloggning via webbsida! Verkar som att Apple redan vet om den buggen och jobbar på saken, men tills vidare bör man alltså stänga av autokompletteringen om man tänkt använda iPaden på hotell, universitet etc. utan att slita sitt hår i vild panik.

Tack för ett mycket bra tips!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-06-09 09:43

Min iPad är helt hopplös, WiFi fungerar knappt... försökt allting. Det kanske är fel på routern, har precis flyttat och mitt internet stängs av sig självt hela tiden (på macen också). Men när det fungerar på andra datorer och wifi enheter så fungerar det ändå inte på iPaden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-09 12:16

Inga problem än här iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-09 12:28

Jag är så less på min iPad... wlanet hoppar upp och ned helt utan anledning och en soft reset ger mig 10 minuters surf men sedan är det igång igen. Jag kör med mixat B/G/N och där iPhone med G har bra mottagning så failar iPaden fortfarande - ge oss en fix i iOS 4!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-09 14:34

min ipad tappar täckning då o då i en sekund ung...stör ej jättemkt....men visst hade ju föredragit att den hade konstant uppkoppling.

Ursprungligen av mickys:

min ipad tappar täckning då o då i en sekund ung...stör ej jättemkt....men visst hade ju föredragit att den hade konstant uppkoppling.

Det där låter precis som kanalkrock på Wifi't.

Vad ansluter du till? Själv hade jag en NetGear förut och när jag kollade programvaran för uppdatering av firmware gick det bra att hoppa FEM generationer fram i versionsnummer..
Efter uppdatering av basstationen uppförde den sig exemplariskt.

Den var på 802.11b (11MBit) så den blev utbytt lite senare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-09 16:07

Kör en D-link 524 tror jag det är....ingen supersnabb, ska väl snart byta.
Dock senste mjukvaran. Försökte byta säkerhetsprotokoll för ett tag sen, då funkade inget... nu funkar iaf iphone o ipad...kör WEP nu.

Ursprungligen av mickys:

Kör en D-link 524 tror jag det är....ingen supersnabb, ska väl snart byta.
Dock senste mjukvaran. Försökte byta säkerhetsprotokoll för ett tag sen, då funkade inget... nu funkar iaf iphone o ipad...kör WEP nu.

Jag har precis åt en kompis bytt från D-300 (DLink) til en Apple Extreme.

Nu funkar precis allt, inget krångel, inget stör och inget veleri.
Det kostade 1695:-, men jisses vad blodtrycket sjönk ...

Bevaka tråden