Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Takmonterad 27" iMac?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-04-08 23:37

Tjena

Flyttar snart in i en mindre lägenhet och vet inte riktigt var jag ska få plats med min älskade 27" iMac. Tanken slog mig att eventuellt montera upp den i taket ovanför sängen.
Den lirar redan med HTPC:n i vardagsrummet (XBMC på båda burkarna) och tänkte även skaffa EyeTV-sticka till iMac:en.
Tänkte att det kunde bli en trevlig TV/dator-lösning för sängkammaren, förutsatt att den inte trillar ner.
Att få iMac:en att sitta kvar i takfästet ser jag inte som något problem. Är mest orolig för att takfästet ska släppa från taket. Det rör sig om totalt 25 Kg som helst ska sitta kvar.

Vad tror ni? Någon som försökt sig på något liknande och vet hur man bör gå tillväga?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-08 23:44

är du nojjig så kör du med Hilltis kem-ankare X4 då tål den ca 8ton(taket)
så kemankrar du hållaren kan du LÄTT sätta dig på stativet,även om du gillar en extra cheesburgare!

• Medlem
  • Skövde
  • 2010-04-08 23:58

Jag skulle oroa mig för att glaspanelen åker ner då den sitter med hjälp av magneter... kanske håller men vem vet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 00:01

tips på det är att hålla den över sängen och skaka försiktigt,men är det inte en ALU kant utanför glaset?

• Medlem
  • Skövde
  • 2010-04-09 00:10
Ursprungligen av C-man:

tips på det är att hålla den över sängen och skaka försiktigt,men är det inte en ALU kant utanför glaset?

Nej, de nya iMacarna har ingen aluminium kant.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 00:19

då är nog ett par lätta skak att rekomendera!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-09 08:22

Jag vill inte vara den som är den... men vad är poängen? Det känns som du slänger bort en bra dator så att det inte går att göra något vettigt på den så fort den är upphängd. Vill du titta på film, och inte orkar sitta ner, utan prompt vill ligga, finns ju diverse tv-apparater. I så fall är det nog bättre att väggmontera den.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-09 08:34

"totalt 25 Kg"
Väger takfästet + vesa-fäste + iMac27" 25kg ??

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-04-09 08:41

Verkar vara häftiga fästen med tanke på att iMacen väger drygt 13 Kg.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-09 08:47

Precis min tanke, låter ruskigt!

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-09 13:26

Expander, kemankare eller rejäla skruv o plugg tror jag också räcker egentligen. Finns idag skruvar som man drar rätt in i betong utan plugg dvs, som jag ser använda mycket på byggen till olika saker. Dock vet jag inte riktigt vad dem tåler enligt specifikationerna.

Sen förstr jag inte det ni pratar om här att glaset ska glida av för det sitter bara med magnet? normalt så är ju imac skärmen "lös" i luften så vad blir skillnaden?

Edit: eller jaha bildskärmen kanske hamnar så den pekar rakt neråt mot golvet... då förstår jag oron

• Medlem
  • 2010-04-09 18:46

Takfästet väger tydligen 10,2 Kg om man ska tro Webhallen: WEBHALLEN.com - Multibrackets M Universal Ceilingmount 35"-63"
Dock så hittade jag en likadant fäste fast för minde skärmar. Tror det vägde 7 eller 8 Kg.
Men det rör sig i runda slängar om 20-25 Kg total vikt hur som helst.

Angående glaspanelen på iMacen så tror jag själv inte att det bör vara några problem.
Det är tänkt att den ska sitta ungefär vid fotändan av sängen och inte allt för högt upp.
Räknar med att vinkla skärmen absolut max 10-15 grader neråt så det skulle förvåna mig om panelen skulle lossna. Dessutom proppade jag i mer minne i burken förut och då ska den ju hanteras i 90-gradig vinkel med panelen neråt. Märkte inte av att panelen rörde sig något då.

Hur gick det? Blev det bekvämt? Känns lite som att man skulle tröttna på att ligga i sängen hela tiden.

• Medlem
  • Nacka
  • 2010-04-26 17:10

Jag skulle gärna se en bild på hur det blev!

1
Bevaka tråden