Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Ipad i USA - frågor

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av vicce:

Ska iväg till USA i maj och tänkte köpa en iPad 2. Den modell jag är intresserad av är 3G modellen. Vad jag förstår så ska jag välja AT&T modellen. Måste jag sedan låsa upp den när jag kommer hem till Sverige? Hur gör jag det i så fall?

Vill verkligen inte vara elak, men den här frågan börjar bli sjukt tröttsam. Har du läst på forumet? Den är INTE låst.

Varför tror folk att Ipad är en mobil? DEN ÄR ALDRIG LÅST!

Är det någon som vet vad man ska fylla i importdeklerationsavgifts-fältet?

Jag fyllde i 0 (noll) i det fältet och då blev det 3945,23 SEK, för en ipad2, "bärbar dator", för 499$.
Enligt tullsidan så är dollarkursen på 6.3250 (=3156,18SEK), 789,05kr i moms (25%). Stämmer då totalsumman?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-23 07:40
Ursprungligen av MrParanoid:

Är det någon som vet vad man ska fylla i importdeklerationsavgifts-fältet?

Det beror på vilket fraktbolag du använder. Posten tar enligt uppgift ut 100:- i avgift medan andra företag kan ha andra avgifter. Det är en avgift för att täcka kostnaden för importhanteringen, utlägg av tullavgifterna och indrivning av avgifterna från dig.

Ursprungligen av ridax:

Det beror på vilket fraktbolag du använder. Posten tar enligt uppgift ut 100:- i avgift medan andra företag kan ha andra avgifter. Det är en avgift för att täcka kostnaden för importhanteringen, utlägg av tullavgifterna och indrivning av avgifterna från dig.

Glömde kanske nämna det, men det är mina föräldrar som ska till NY så isåfall köper dom en "om dom går förbi en applestore"...

Ursprungligen av MrParanoid:

Glömde kanske nämna det, men det är mina föräldrar som ska till NY så isåfall köper dom en "om dom går förbi en applestore"...

Du får väl nämna att AppleStore på Fifth Ave. ligger på NewYork top 5 som turistmål... Har för mig jag läst att den är mer populär än frihetsgudinnan.
Den glaskuben är värd en tripp dit oavsett om man gillar Apple eller inte

Ursprungligen av Goflorp:

Du får väl nämna att AppleStore på Fifth Ave. ligger på NewYork top 5 som turistmål... Har för mig jag läst att den är mer populär än frihetsgudinnan.
Den glaskuben är värd en tripp dit oavsett om man gillar Apple eller inte

Jo, jag skickade en länk till morsan där alla appleåterförsäljare på manhattan (eller hela NY?) var utmärkta och jag nämnde speciellt de två butikerna runt central park, men svaret var ändå "om vi går förbi så...". Dom vill inte ha nån press på sig att hitta en butik och sen konka runt på den när dom är ute :P.

Men stämde det då som jag gjorde på tullsidan? Att jag tog 0 (noll) i importdeklerations rutan? För isåfall skulle det bli 3945 som sagt och det är typ 445kr skillnad mot vad dom kostar här.

Gjort en koll vad det skulle innebära att handla inom EU men i ett land med lägre moms än Sverige?

Kameragrejer i holland är bra mkt billigare än i Sverige, notebook.de säljer ipads billigare än i Sverige.

Lägger du på momsen/tullen/avgiften så kan det ju vara lika bra att köpa "lokalt" inom EU.

Du har ju inga avgifter som tillkommer mer än frakten.

Bild från CameraNu.nl

Ursprungligen av Goflorp:

Gjort en koll vad det skulle innebära att handla inom EU men i ett land med lägre moms än Sverige?

Kameragrejer i holland är bra mkt billigare än i Sverige, notebook.de säljer ipads billigare än i Sverige.

Lägger du på momsen/tullen/avgiften så kan det ju vara lika bra att köpa "lokalt" inom EU.

Du har ju inga avgifter som tillkommer mer än frakten.

Bild från CameraNu.nl

Enligt forex så går 499 € på ca 4600 och en ipad på applestore och kullander går på 4395

Är det någon som vet om gränsen på 4300kr gäller per person eller per grej?

Ursprungligen av MrParanoid:

Är det någon som vet om gränsen på 4300kr gäller per person eller per grej?

Per produkt.

Ursprungligen av keptang:

Per produkt.

Är du helt säker? Då kan man ju köpa jättemycket. Har du någon länk där man kan läsa det?

Det är givetvis per person.

Ursprungligen av akerstrom:

Det är givetvis per person.

Har du någon länk då? En som säger per produkt och en som säger per person..

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-04-25 18:48
Ursprungligen av MrParanoid:

Har du någon länk då? En som säger per produkt och en som säger per person..

Länk till Tullverket finns på första sidan i den här diskussionen. Inlägg #18

Det var fel av mig, per person är det enligt länken ovan, skyller på solsting.

Man får hålla tummarna om man köpt 3 iPads och har i väskan, blir dyrt om tullen stoppar en.

Då åker föräldrarna till NYC idag (lördag), så får hoppas att dom får tag på en ipad 2 16gb wifi :). Synd bara att det dröjer en hel vecka till jag får den sen, och på en söndag dessutom, med jobb dan efter :/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-07 02:19

Om du skiter i kartongen och har ipaden löst så den är använd, så är det inga problem med tull osv. Jag har handlat massor med saker när jag vart i USA aldrig betalat tull, sakerna har varit begangade

Ursprungligen av Esa:

Om du skiter i kartongen och har ipaden löst så den är använd, så är det inga problem med tull osv. Jag har handlat massor med saker när jag vart i USA aldrig betalat tull, sakerna har varit begangade

Det har inte så mycket att göra med att den är använd, för det har ingen betydelse för tullen, det är mer att de helt enkelt inte bryr sig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-07 14:52

Kan ju meddela att man får stå i en lång kö på morgonen för atr ha en chans att fä tag på en iPad.. De första som börjar köa gör det vid midnatt för att få en iPad 2 med 3G...

Köerna skall till stor del ha bestått av kineser som köpte så många de fick och ordnade gråimort på til Kina.
Nu är iPad lanserad i Kina och då föll den inkomstkällan.

Men kolla gärna noggrannare innan du åker/ kommer dit.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-05-07 22:35

Jag kan kanske bjuda på lite information från platsen så att säga. Var i USA på östkusten de senaste veckorna (19 april - 5 maj). Besökte 9 Apple Store och köade 4 ggr. Köerna började i bästa fall vid 6 tiden på morgonen, men de stora Appel Store som fick eller troddes få fler ipads där kunde kön börja redan vid midnatt. Under mina två veckor kan jag lova att ingen affär fick hem annat än Verizon modeller - inga 3G för oss turister. Visa mornar var det 50 pers i kö när personalen kom ut vid 7-tiden och fördelade 4 eller möjligen 7 st Verizon modeller. det var verkligen blandat med folk i kön men mest studenter och turister samt en del som köpte för att exportera. Men 3G fanns inte att tillgå. Personal jag pratade med sa att situationen med köer och tilldelning var lika över hela landet. Efter två månader trodde man att det skulle vara att bara gå in och handla, men icke.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-08 03:04

Är just nu i New York och köade i morse för iPad.

Butiken jag köpte min(a) iPad(s) var Apple Store på Fifth Avenue. Enligt personalen så får de in iPads i princip varje dag. VeriZon modeller har de i lager.

Vill man ha en iPad med AT&T eller Wifi så får man snällt köa. Enligt personalen börjar de första personerna att köa vid midnatt för att sedan få köpa en iPad klockan 8 på morgonen då de släpper in iPad köparna (butiken i sig är öppen dygnet runt). Har man tur så får de in 3G versioner med AT&T. Jag själv tycker inte det är värt att stå och köa i 8 timmar för att spara runt 1000:-. Kom dit vid 07.45 och såg då en väldigt lång kö (100-150 personer). Väl där så fick jag reda på att alla 3G var slut, men att det fanns Wifi i lager. Ställde mig i kön och fick sedan välja vilka iPads jag var intresserad av. Det fanns vit 16 gb, svart 16 gb, svart 32 gb och svart 64 gb att välja på, alla Wifi. Jag valde den vita 16 gb x 2 samt en svart 16 gb. Jag var inte ensam (man får endast köpa två per person), om ni undrar varför jag köpte tre stycken.

Vid 10 tiden så var det min tur att få gå ner och köpa mina iPads. Väldigt trevlig personal och butiken är värt ett besök bara den.

Så ser det ut just nu i New York och Apple Store på 5th Avenue.

Helt otroligt att folk kan stå och köa för en produkt i timmar, framförallt nu, då produkten inte ens är särskilt ny längre.

Skulle gärna se ett nykter uträkning på vad man tjänar på att köpa en i USA jämfört med Sverige

Givetvis gäller det att ta in den i Sverige lagligt, moms, tull etc.

Jag sätter en öl på att man tjänar mindre än 500:- på en 32GB 3G (AT&T).

Nu sporrade jag mig själv här, så jag skall försöka ::::

- Däremot om man tar den under armen och smugglar in den... utan moms, tull och avgifter....
då blir det en helt annan sak, men det blir också olagligt.

En 32GB 3G (AT&T) kostar 729 USD och vi lägger på 8% Sales Tax för NY = 787 USD = 4968 SEK

En 32GB 3G på AppleStore Sverige kostar utan moms : 5116:- (6395 x 0,8)

Skillnaden är 5116 - 4968 = 148 SEK

Så, utsätter jag mig för risken att tullen syr mig och tvingar på mig tull, moms och förmodligen dagsböter
för 148:- ? nja...

Jag kollar vad det blir med att ta in den och betala moms etc, fyller i formulär.
Fyller i 787 uSD i inköp, jag kommer ju inte undan Sales Tax när jag köper den...

Slutsumman blir 6114:-, att jämföra med 6395 på Svenska AppleStore ...
99:- för en duckhead med..(enl länk ovan Macoteket), då blir skillnaden 6395-(6114+100) = 181 :-

Vi kan väl avrunda det till 200:- då. Eller skall vi säga en bra fika på stan eller en biobiljett med tillhörande godis ?

Åk gärna till USA och köp en iPad2 för upplevelsen, skulle själv gilla köpa den på 5th Avenue (wow) eller i Cupertino.... (Besök Moderskeppet, så kan man väl dö i frid sen )
Men kom inte och påstå att ni gör det för att göra en bra affär ....

Ursprungligen av Goflorp:

Skulle gärna se ett nykter uträkning på vad man tjänar på att köpa en i USA jämfört med Sverige

Givetvis gäller det att ta in den i Sverige lagligt, moms, tull etc.

Jag sätter en öl på att man tjänar mindre än 500:- på en 32GB 3G (AT&T).

Nu sporrade jag mig själv här, så jag skall försöka ::::

- Däremot om man tar den under armen och smugglar in den... utan moms, tull och avgifter....
då blir det en helt annan sak, men det blir också olagligt.

En 32GB 3G (AT&T) kostar 729 USD och vi lägger på 8% Sales Tax för NY = 787 USD = 4968 SEK

En 32GB 3G på AppleStore Sverige kostar utan moms : 5116:- (6395 x 0,8)

Skillnaden är 5116 - 4968 = 148 SEK

Så, utsätter jag mig för risken att tullen syr mig och tvingar på mig tull, moms och förmodligen dagsböter
för 148:- ? nja...

Jag kollar vad det blir med att ta in den och betala moms etc, fyller i formulär.
Fyller i 787 uSD i inköp, jag kommer ju inte undan Sales Tax när jag köper den...

Slutsumman blir 6114:-, att jämföra med 6395 på Svenska AppleStore ...
99:- för en duckhead med..(enl länk ovan Macoteket), då blir skillnaden 6395-(6114+100) = 181 :-

Vi kan väl avrunda det till 200:- då. Eller skall vi säga en bra fika på stan eller en biobiljett med tillhörande godis ?

Åk gärna till USA och köp en iPad2 för upplevelsen, skulle själv gilla köpa den på 5th Avenue (wow) eller i Cupertino.... (Besök Moderskeppet, så kan man väl dö i frid sen )
Men kom inte och påstå att ni gör det för att göra en bra affär ....

Fast du tar medvetet fram räkneexempel som gynnar din tes, snarare än beskriver verkligheten.

Från Tullverket:
Behöver jag betala tull- och skatt för mina varor?
Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen

..så de modeller som i butik kostar mindre än 4300 SEK, typ den billigaste paddan, borde väl bli ca en tusenlapp billigare?

  • Oregistrerad
  • 2011-05-09 10:08
Ursprungligen av ace4711:

borde väl bli ca en tusenlapp billigare?

Nu hänger jag inte med, skiljer det 1000 Kr på vilken modell?

Ursprungligen av studiox:

Nu hänger jag inte med, skiljer det 1000 Kr på vilken modell?

Alla modeller som i USA kostar mindre än motsvarande 4300 SEK. 4300 kronor är gränsvärdet för att ta hem elektronik utan moms och tull i Sverige (dock verkar tullen vara 0%) om man reser själv.

Så, den som är tokärlig och vill göra rätt för sig hemma i tullen kan spara en tusenlapp ungefär om paddan kostar mindre än 4300 kronor. Den ärlige som köper en padda för mer än 4300 har inte så mycket att spara jämfört med att köpa här hemma.

Den oärliga kan antaglig (mest med en teoretisk risk gå genom tullen) spara 20% oavsett vilken padda man köper. Detta sagt utan att redovisa några egna värderingar om det olagliga/omoraliska att ta in en iPad för låt säga 4900 odeklarerat genom tullen.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-09 12:21
Ursprungligen av ace4711:

Alla modeller som i USA kostar mindre än motsvarande 4300 SEK. 4300 kronor är gränsvärdet för att ta hem elektronik utan moms och tull i Sverige (dock verkar tullen vara 0%) om man reser själv.

Så, den som är tokärlig och vill göra rätt för sig hemma i tullen kan spara en tusenlapp ungefär om paddan kostar mindre än 4300 kronor. Den ärlige som köper en padda för mer än 4300 har inte så mycket att spara jämfört med att köpa här hemma.

Den oärliga kan antaglig (mest med en teoretisk risk gå genom tullen) spara 20% oavsett vilken padda man köper. Detta sagt utan att redovisa några egna värderingar om det olagliga/omoraliska att ta in en iPad för låt säga 4900 odeklarerat genom tullen.

Jo den delen förstår jag, jag trodde dock inte att prisskillnaden var så stor, oavsett om man räknar med tull/moms eller inte. Men så var det visst märkte jag nu (Läste nog inte ace4711s räkneexempel så noga)

Bevaka tråden