Jag ska skapa en ny websajt, eller snarare flytta en gammal sajt till en ny server och utvecklingsmiljö. I samband med detta har jag tänkt att förbättra allt ifrån utseende, innehåll och content management.
Sajten ligger nu på en server med MacOS9 och är till stor del skapad i Adobe PageMill. Sedan jag kom in i bilden har jag använd DreamWeaver för att göra nya sidor. Men i grunden ser den fortfarande ut som 1998. Planen är att flytta sajten till ett webhotell och använda ett CMS t.ex. Joomla.
Nu till min fråga. Antag att jag har en begränsad budget, låt säga 80 000 kr. Hur ska jag bäst använda denna ringa summa för att köpa tjänster?
Vi har diskuterat att vi kan behöva hjälp på följande områden.
1. Informationsarkitektur
Hur ska innehåll och sidnavigering struktureras för att nå ut till våra målgrupper? Ska man anlita en kommunikatör eller informationsarkitekt för att få hjälp med detta?
2. Grafisk design och Webdesign
Vi vill ha en egen grafisk profil. Ska man be en grafisk designer ta fram ett förslag och sedan ta detta till en webdesigner som gör en motsvarande CMS-template åt oss (alternativt att en webdesigner gör hela båda delarna).
3. Lägga upp sajten på servern.
Ska man anlita en it-konsult för att installera ett CMS med underliggande teknologier på servern och och skapa grundläggande struktur så att vi snabbt kan komma igång med att fylla på med innehåll?
Alternativen är att vi själva skapar innehållsstruktur, själva laddar ner/köper färdiga templates och modifierar efter förmåga, och själva installerar ett CMS etc.
Alltså, vilka av dessa moment ska man lägga mest pengar på? Vilket tror ni tar mest tid för en amatör att fixa själv utan att det ser för amatörmässigt ut?
(Jag har installerat MAMP och Joomla och lekt runt en hel del på en lokal server, jag begriper mig på HTML och css och lär mig vanligtvis snabbt. Men jag har inte mycket tid för detta).