Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar en NAS?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte köpa en NAS för lagring av filer och koppla in i mitt Nätverk, hur fungerar det?
Kommer jag att se disken under "delat" i Finder? Eller kommer den på skrivbordet precis som en vanlig extern hårddisk? Hur ställer man in åtkomst är det genom webb-gränssnitt?

Läste att vissa har stöd för uPnP, är det något man bör ha?

Har kikat på denna...

NetGear ReadyNAS Duo - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner Sverige

En NAS fungerar precis som en dator som delat ut sin hårddisk. Disken kommer upp som en delad mapp/enhet i nätverket. Åtkomst och andra inställning görs oftast via webinterface, men kan också göras genom programvara som installeras på någon dator i nätverket. De flesta enheterna har väl stöd för UPnP, om du behöver dt eller inte är väl upp till dig att avgöra.

Generellt kan man säga att det oftast är värt att lägga en slant extra på en NAS. Ju mer de kostar, desto mer inställningsmöjligheter brukar det finnas. Ett tips är att tanka hem manualen till den NAS man är sugen på INNAN man köper den. Då kan man skumma igenom den så att man inte får någon obehaglig överraskningar när man väl köpt hem den.

  • Medlem
  • 2010-04-10 10:35

Om det är den du vill ha, och du vill kunna komma åt filerna utifrån, samt sitter på en sunkig Com Hem-lina. O:-) Så kan det vara bra att läsa här först!

http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/275678-problem-readynas-duo-tips-beloenas.html

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-10 12:25
Ursprungligen av gsandlund:

Tänkte köpa en NAS för lagring av filer och koppla in i mitt Nätverk, hur fungerar det?
Kommer jag att se disken under "delat" i Finder? Eller kommer den på skrivbordet precis som en vanlig extern hårddisk? Hur ställer man in åtkomst är det genom webb-gränssnitt?

Läste att vissa har stöd för uPnP, är det något man bör ha?

Har kikat på denna...

NetGear ReadyNAS Duo - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner Sverige

Ska du köra en MacOS X eller Windows (eller Linux) mot den?
Du skriver ju "Finder" ovan ser jag, så då är det väl Mac
Då bör du försäkra dej om att den stödjer AFP, men det gör nog de flesta.

  • Medlem
  • 2010-04-10 12:32

Den stödjer AFP.

1
Bevaka tråden