Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleCare, något att köpa till iPad?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad tycker ni, ska man slå till med AppleCare när man köper sin iPad?

Det som talar imot är att iPad inte verkar innehålla några rörliga delar som fläktar eller hårddisk m.m, känns som risken är större att delar som snurrar går sönder än fasta datakomponenter.

Skulle vara om home knappen slits efter ut efter ett tag, eller knappen på sidan för att låsa skärmen.

Sen är jag lite tveksam till hela poängen med AppleCare i Sverige, vi har ett bra skydd där vi har rätt att klaga på en vara i tre år och de allra flesta har en hemförsäkring med drulle skydd dvs får ersättning minus självrisk om ens barn eller fulla kompis tappar iPaden i golvet.

Fördelen skulle vara att man har telefon support under tre år. Täcker AppleCare drulle skador?

AppleCare är som alla dessa extraförsäkringar som elektronikkedjorna lurar på folk när dom köper teve etc. Var fjärde månad ungefär så går konsumentrådgivare, konsumentverket, "experter" och media ut och upplyser medborgarna om att dessa extraförsäkringar bara är skit som man inte behöver - inte i Sverige i alla fall där vi redan har skydd nog. När ska detta äntligen sjunka in?

(Det finns elektronikkedjor som tjänar mera pengar på dessa försäkringar än vad dom tjänar på prylarna dom säljer :-D.)

Ursprungligen av Zimmerman:

AppleCare är som alla dessa extraförsäkringar som elektronikkedjorna lurar på folk när dom köper teve etc. Var fjärde månad ungefär så går konsumentrådgivare, konsumentverket, "experter" och media ut och upplyser medborgarna om att dessa extraförsäkringar bara är skit som man inte behöver - inte i Sverige i alla fall där vi redan har skydd nog. När ska detta äntligen sjunka in?

Och i samband med Apple Care-diskussionerna brukar även detta klargöras:

- Garanti är ingen rättighet. Det är frivilligt från tillverkaren.

- Reklamationstiden är tre år. Efter sex månader är upp till dig som konsument att påvisa att felet på vara är ett ursprungsfel.

Och så brukar vi tipsa om att se över din hemförsäkring där försäkringsbolag har allrisk-tilägg (drulleförsäkring) när olyckan är framme.

Extra försäkringar - Konsumentverket

/c

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-12 17:52

Apple-Care ger väl även också möjligheten att knalla in hos vilken mac-butik i "Hela" världen och kunna få service också? Om jag inte läst helt galet (inte iphonen då).

Jo, men är det värt tusingar? Bryr man sig inte om stålar - och har liksom för mycket...svårt att göra av med - så ska man ju givetvis köpa alla försäkringar som finns.

Ursprungligen av NBK:

Apple-Care ger väl även också möjligheten att knalla in hos vilken mac-butik i "Hela" världen och kunna få service också? Om jag inte läst helt galet (inte iphonen då).

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-12 18:17

Jo självklart får man ju se det så också, men det är ju en fördel ifall man reser mycket och är beroende av sin maskin. Sen kan jag dock hålla med dig, det de stora kedjorna sysslar med gällande sina tilläggsförsäkringar osv ger jag inte mycket för

• Medlem
  • Lund
  • 2010-04-13 00:37

För en pryl köpt utomlands, vilket än så länge gäller samtliga iPad, så gäller ju dock inte svenska konsumentköpslagar. Men eftersom APP för iPad, precis som för iPod, bara gäller 1 år extra, utöver garantitiden, ska det nog till en hel del otur för att du ska få användning för de 700 pix den kostar. För 16GB blir det 20 procent dyrare för ett års extra garanti (+ ngt bättre service). Jag hade avstått.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-13 08:44
Ursprungligen av Jånte:

För en pryl köpt utomlands, vilket än så länge gäller samtliga iPad, så gäller ju dock inte svenska konsumentköpslagar. Men eftersom APP för iPad, precis som för iPod, bara gäller 1 år extra, utöver garantitiden, ska det nog till en hel del otur för att du ska få användning för de 700 pix den kostar. För 16GB blir det 20 procent dyrare för ett års extra garanti (+ ngt bättre service). Jag hade avstått.

700 pix är iaf bättre än en självrisk som brukar ligga på 1000-1500 SEK

• Medlem
  • Täby
  • 2010-04-13 10:06
Ursprungligen av NBK:

Ja OM den nu skulle gå sönder.
Gör den inte det (Vilket den förmodligen inte gör) så har man slängt pengarna i sjön.

Ursprungligen av kainen:

Ja OM den nu skulle gå sönder.
Gör den inte det (Vilket den förmodligen inte gör) så har man slängt pengarna i sjön.

Tittar man på vad försäkringar går ut på på det stora hela ser man två saker.

1) Man betalar en mindre peng för att skydda sig mot risken av en större förlust.
det är vad en försäkring är.

2) Målet för försäkringsbolaget är att sälja försäkringar (pengar in) och aldrig
betala ut (pengar ut) om de inte är oundgängligen tvungna.

Med AC betalar man en mindre summa helt bombsäkert för att slippa strul när skiten träffar fläkten.

Bärbar grej, slås i precis överallt, 700:- för AC - solklart jatack.

• Medlem
  • Täby
  • 2010-04-14 12:20
Ursprungligen av Goflorp:

Bärbar grej, slås i precis överallt, 700:- för AC - solklart jatack.

AppleCare gäller inte om du slår i den i någonting och åverkar skadan själv så i det fallet är AppleCare helt meningslöst.

• Medlem
  • Lund
  • 2010-04-13 16:36
Ursprungligen av NBK:

Men betalar väl aldrig självrisk för garantiärenden? Försäkring med självrisk täcker ju helt andra saker än garantin, och inte riktigt jämförbart...

AppleCare är enligt mig aldrig värt pengarna.

Vad jag har läst om iPaden här så verkar den vara rubust och av bra kvalité, att den då skulle paja av sig själv är inte så troligt, större chans att går sönder av mig när jag tappar den i golvet eller barn spelar trummor på den.

Täcker AppleCare dessa skador? Annars känns AC ganska meningslös för iPad...

Det är väl upp till Apple att bevisa att den lagt av genom att jag slog den i en stolpe på spårvagnen eller att den bara lade av när jag satt med den i knät....

• Medlem
  • Täby
  • 2010-04-14 12:31
Ursprungligen av Goflorp:

Det är väl upp till Apple att bevisa att den lagt av genom att jag slog den i en stolpe på spårvagnen eller att den bara lade av när jag satt med den i knät....

Finns det synliga märken på den så kan dom ju bara vägra. Det beror ju helt på vad som har lagt av. Dock så tror jag att skärmen spricker innan komponenter i den går sönder

• Administratör
  • Lund
  • 2010-11-16 20:50

Jag sitter här i tankarna på att köpa mig en AppleCare till min iPad. Tänkte att jag skulle beställa från ebay då det är mycket billigare och det inte finns några AppleCare i Sverige till iPaden
Men nu kom kruxet att när de säljer dessa AppleCare på ebay så anger de pruduktens part no. vilket. vilket inte stämmer överens med vilket jag har på min.
Trodde inte att detta spelade någon roll men varför skrivs detta då ut på ebay i överskriften?

Ursprungligen av thor:

Jag sitter här i tankarna på att köpa mig en AppleCare till min iPad. Tänkte att jag skulle beställa från ebay då det är mycket billigare och det inte finns några AppleCare i Sverige till iPaden
Men nu kom kruxet att när de säljer dessa AppleCare på ebay så anger de pruduktens part no. vilket. vilket inte stämmer överens med vilket jag har på min.
Trodde inte att detta spelade någon roll men varför skrivs detta då ut på ebay i överskriften?

Läs lite i tråden jag länkar nedan ang. AC från ebay innan du köper om du inte gjort det.

http://www.99.se/garantier-service/241954-koepa-applecare-pa-ebay-5.html

Vad skulle kunna pajja i en ipad?
AC täcker inte vattenskada eller stryk så köp AC till din Mac Pro istället när det blir dax. Moderkort, hårddisk, grafikkort, portar är väl rätt vanliga källor till dyra servicar. Om ipaden är lika robust som min 3gs är det inga problem.

• Medlem
  • International user
  • 2011-05-19 19:39
Ursprungligen av Klintan:

Vad skulle kunna pajja i en ipad?
AC täcker inte vattenskada eller stryk så köp AC till din Mac Pro istället när det blir dax. Moderkort, hårddisk, grafikkort, portar är väl rätt vanliga källor till dyra servicar. Om ipaden är lika robust som min 3gs är det inga problem.

Allt, det är elektronik vi pratar om. All elektronik kan paja när som helst.

AppleCare för MacMini är 500 spänn billigare från ebay.co.uk än AppleStore här hemma. Vet att det har varit en del prat fram och tillbaka om den gäller i Sverige.

Vad tror ni, är ju inom EU och de 500 spänn jag sparar kan jag lägga på iPad3 istället.

Jag anser att en bra drulle försäkring är bättre. Det täcker grejer som inte Apple care täcker.
Har hittills inte sett en enda padda som gått sönder mekaniskt.

Går paddan sönder, så "tappar" man den och tar det på drulle försäkring.

Ursprungligen av shompa:

Jag anser att en bra drulle försäkring är bättre. Det täcker grejer som inte Apple care täcker.

Det är såna som du som gör att vi andra får betala höga försäkringspremier. Hoppas du åker dit om du följer ditt eget råd.

Ursprungligen av shompa:

Gillade ditt inlägg av misstag, föraäkringsbedrägeri är förkastligt, hoppas du åker dit om du sysslar med sånt.

När det gäller AC till iPad så skulle jag inte köpa det utan använda min allrisk på hemförsäkringen om olyckan skulle vara framme.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-29 15:20

Du föreslår ett försäkringsbedrägeri, är du medveten om det?

1
Bevaka tråden