Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla ihop fler AirPort Express (både n- och g)

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 13:08

Behöver lite nätverkshjälp. Har läst flera trådar på forumet om att koppla ihop flera APE:s i nätverk med WDS men fattar ändå inte riktigt hur jag ska koppla för att få maximal prestanda.

Så här är förutsättningarna:

Vardagsrum
Har Ownit som internet-leverantör med 100/100-uppkoppling och fast IP. Har en ny AirPort Express som klarar 802.11n inkopplad i vardagsrummet, den delar ut interna IP-nummer till en stationär iMac, en MacBook, en Xbox360 och min iPhone. Den är även kopplad till min stereo.

Sovrum
Har en till ny AirPort som eventuell ska kopplas in här för att öka prestandan. I sovrummet står den stationära iMac:en och där är det viktigt med snabb uppkoppling.

Kök
Här kopplas eventuellt en gammal AirPort Express in som bara klarar g. Trots liten lägenhet brukar mottagningen vara så pass kass i köket att varken iPhone eller den bärbara orkar ut på nätet.

Hur ska jag konfigurera detta? Vill helst bara köra ett rent n-nätverk, men insåg att den inte kommer funka med iPhonen. Skulle datorerna kunna köra n, medan iPhonen får sin uppkoppling av g av den gamla APE:n som jag har? Eller sunkar den bara ner hastigheten? Anledningen till att jag köpt flera APE:s är främst att ljudet klickar när jag kör AirTunes vilket stör mig enormt mycket. Har provat olika kanaler och allt möjligt för att optimera prestandan, men det funkar ändå inte på en acceptabel nivå.

Vore jättetacksam ifall jag kunde få hjälp med detta.

/ Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 13:25

Kör snabbguiden och välj utöka nätverk (bryggläge)
Testa sedan med bredbandskollen om det blir acceptabelt i respektive rum - innan du börjar fippla med n eller andra varianter.

Satte upp det hos farsan förra helgen, och det känns inte som det var en markant skillnad mellan de olika alternativen, så jag gjorde det enkelt för mig.

/Tangen

1
Bevaka tråden