Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenskt fysiskt bluetooth tangentbord till Ipad

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jag är sugen på en Ipad nu när jag har läst att det går att använda ett portabelt bluetooth tangentbord till den.
vad som är lite extra kul, är att just detta tangentbord som de testar här, finns i Sverige med nordiskt tangentbordslayout!

test
How to use a Bluetooth keyboard with the iPad | TiPb

tangentbordet i sverige:
FREEDOM KEYBOARD UNIVERSELL

importörens info
http://shop.gadgetec.se/webshop/gui_main.asp?group=10&view=2&query_type=&maxhits=&query=&article=FA1050

så..om ngn har en ipad och tänker testa med detta tangentbord, vore en "reccension" här välkommet..

enligt testet, bör detta tangentbord även fungera för IPHONE när OS 4.0 kommer, då blir det garanterat ett köp om det stämmer..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-15 16:21
Ursprungligen av whitewolf:

jag är sugen på en Ipad nu när jag har läst att det går att använda ett portabelt bluetooth tangentbord till den.
vad som är lite extra kul, är att just detta tangentbord som de testar här, finns i Sverige med nordiskt tangentbordslayout!

test
How to use a Bluetooth keyboard with the iPad | TiPb

tangentbordet i sverige:
FREEDOM KEYBOARD UNIVERSELL

importörens info
http://shop.gadgetec.se/webshop/gui_main.asp?group=10&view=2&query_type=&maxhits=&query=&article=FA1050

så..om ngn har en ipad och tänker testa med detta tangentbord, vore en "reccension" här välkommet..

enligt testet, bör detta tangentbord även fungera för IPHONE när OS 4.0 kommer, då blir det garanterat ett köp om det stämmer..

OS 3.2 på iPaden stödjer inte åäö precis som det inbyggda. Dvs du måste ändå vänta tills tangentbordet stödjer detta i och med en 3.2.1 eller alt en 4.0a som släpps i samband med release i Europa / Sverige.

Testade själv med Apples bluetoothtangentbord och åäö fungerade icke.

ok, tack för svar. så även om tangentbordet i detta fall, har de fysiska tangenterna för åäö, så kan inte ipad fatta dem?

då blir det inget inköp av Ipad förren den stöder åäö.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-15 16:34
Ursprungligen av whitewolf:

ok, tack för svar. så även om tangentbordet i detta fall, har de fysiska tangenterna för åäö, så kan inte ipad fatta dem?

då blir det inget inköp av Ipad förren den stöder åäö.

Korrekt.

Blir intressant när iPaden kommer, med ett fullstort och ihopfällbart tangentbord, när man vill skriva längre. Skitbra, om det är gott och skriva på.

Mobil testade det tangentbordet för ett bra tag sedan, erhöll då deras utmärklelse "toppbetyg"

Svenska bokstäver i förbättrad form - Mobil.se

Jag har en liten fundering... Eftersom att det inte finns stöd för åäö på det fysiska tangentbordet så måste det väl finnas någon annan lösning att få fram just dom tecknen? På det virituella tangentbordet håller man ju inne a och o, men det kan man väl knappast göra på det fysiska..?

Ursprungligen av wendefors:

Jag har en liten fundering... Eftersom att det inte finns stöd för åäö på det fysiska tangentbordet .......?

Nja...antingen förstår jag inte din fråga helt och hållet, eller så har du missuppfattat. Ovan nämnda fysiska bluetooth-tangentbord har svenskt tangentbordsuppsättning (för de som säljs I sverige). Det är tydligen så att OS 3.xx inte kan tyda svenska tecken enligt ngn här, men skall enligt uppgift fixas med version 4.

Ursprungligen av whitewolf:

Nja...antingen förstår jag inte din fråga helt och hållet, eller så har du missuppfattat. Ovan nämnda fysiska bluetooth-tangentbord har svenskt tangentbordsuppsättning (för de som säljs I sverige). Det är tydligen så att OS 3.xx inte kan tyda svenska tecken enligt ngn här, men skall enligt uppgift fixas med version 4.

Nej, jag tror inte riktigt att du förstår frågan
Det virituella tangntbordet har ingen knapp för å, men löser det på ett annat sätt (dvs att hålla intryckt a). Min fråga är, går det få fram ett å på det fysiska tangentbordet på något annat sätt (för att den fysiska knappen inte funkar än vet jag)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-04 08:36

Jag inser precis att tangentbordsdockan jag beställt naturligtvis inte har ÅÄÖ, hur pantad får man vara...

Kommer med FedEx ikväll, säljes billigt 5 min efter det

aha.. tyvärr kan jag inte svara. (jag köper Ipad och det tangentbordet när väl åäö funkar som det skall), men kanske FreddeB som köpt ett annat tangentbord kan svara på om "dubbeltryckning" funkar mot ipad från ett fysiskt tangentbord ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-10 12:51
Ursprungligen av whitewolf:

aha.. tyvärr kan jag inte svara. (jag köper Ipad och det tangentbordet när väl åäö funkar som det skall), men kanske FreddeB som köpt ett annat tangentbord kan svara på om "dubbeltryckning" funkar mot ipad från ett fysiskt tangentbord ?

ÅÄÖ fungerar inte på det fysiska tangentbordet jag köpt. Kanske kan få man till det genom en serie avancerade knapptryckningar, detta är iaf för mig rätt ointressant, då det precis på iPadens inbyggda tangentbord saboterar "flowen" i skrivandet

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-10 11:42

Nu när den är jailbreakad, borde det väl inte vara så svårt att fixa svenskt tangentbord? De minns jag att jag kunde på min iPhone 2G långt innan det kom officiellt från Apple.

Bara att vänta på stöd för svenska då, eller jailbreaka förstås och hoppas på att någon fixar svenskt tangentbord där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-10 10:47

Funderat lite på det här. Kör i0S4 på en iPhone 3GS och där är det precis samma sak som iPad's 3.2, dvs bluetooth tangentbordet kan inte skriva åäö. Damn!

Kanske beror på att du kör en GM som inte är för Sverige? väntar du tills den släpps i Sverige så lär väl svenskt tangentbord komma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-10 11:57
Ursprungligen av poseidon84:

Kanske beror på att du kör en GM som inte är för Sverige? väntar du tills den släpps i Sverige så lär väl svenskt tangentbord komma.

Verkligen inte. Den GM som släpptes för oss utvecklare är precis samma som kommer släppas i Sverige. Det finns ju inte olika firmwares för olika länder.

Ursprungligen av 20hz:

Verkligen inte. Den GM som släpptes för oss utvecklare är precis samma som kommer släppas i Sverige. Det finns ju inte olika firmwares för olika länder.

Jag la in ios 4.0 nu. Har samma gamla normala tangentbord på svenska. Så är inte OS:et som det är fel på gissar jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-10 18:07
Ursprungligen av poseidon84:

Jag la in ios 4.0 nu. Har samma gamla normala tangentbord på svenska. Så är inte OS:et som det är fel på gissar jag.

Skumt. Får kolla lite på det på måndag.

Ursprungligen av poseidon84:

Jag la in ios 4.0 nu. Har samma gamla normala tangentbord på svenska. Så är inte OS:et som det är fel på gissar jag.

Är detta med externt bluetooth-tangentbord, eller menar du det inbyggda mjukvarutangentbordet?

Ursprungligen av morberg:

Är detta med externt bluetooth-tangentbord, eller menar du det inbyggda mjukvarutangentbordet?

menar inbyggda, men fick svar varför. Enda appen jag har som är iphone app är Carcasonne.

Appropå tangentbord. Körde in Carcassone (iphone app) i iPaden och tangenbordet inne i appen visar vanligt svenskt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-06-11 10:03
Ursprungligen av poseidon84:

Appropå tangentbord. Körde in Carcassone (iphone app) i iPaden och tangenbordet inne i appen visar vanligt svenskt.

Jag har alltid haft svenskt tangentbord i alla iPhoneappar i iPaden, däremot inte iPadapparna, de använder systemets amerikanska tangentbord.

Jag skiver detta på svenskt bluetooth-tangentbord och längtar till iOS 4 kommer till ipadden. Det krävs en del trix för åäö med amerikanskt layout:

å = a följt av SHIFT+ALT+k
ä = a följt av SHIFT+ALT+u
ö = o följt av SHIFT+ALT+u

De e lite snabbare att skriva utan krusiduller...

Ursprungligen av Tryggve Sigurdson:

Jag skiver detta på svenskt bluetooth-tangentbord och längtar till iOS 4 kommer till ipadden. Det krävs en del trix för åäö med amerikanskt layout:

å = a följt av SHIFT+ALT+k
ä = a följt av SHIFT+ALT+u
ö = o följt av SHIFT+ALT+u

De e lite snabbare att skriva utan krusiduller...

Då känns det ju 100 gånger bättre att skriva med den tyska inställningen, som vi har tagit upp i denna tråden tidigare.

TJENA! jag har nu köpt det tangentbordet som jag tidigare nämnde, och....det funkar KLOCKRENT med iphone med version 4 OS! I med batterierna, sätt på tangentbordet, sätt på bluetooth och slå in koden som kommer upp i iphone= klart! inga drivrutiner eller annat jobbigt (som bluetooth skall vara...) grymt bra responstid (kommer upp direkt på skärmen) och bra slaglängd på tangenterna (speciellt för att vara en hopfällbart tangentbord). Detta borde ju innebära att den kommer fungera likadant med Ipad när den kommer till sverige med iOS4 (?) men, i och med att denna lösningen funka bättre än jag hoppats på, blir det ev. ingen ipad...
(givetvis funkade åäö som de skulle oxå, )

  • Medlem
  • Vaxholm
  • 2010-06-27 09:37

Tjena whitewolf! Blev riktigt intresserad av ditt inlägg. Jag har samma tangentbord och har också testat med iOS4 på en iPhone 3GS. Jag får kontakt och tangentbordet funkar. Men det blir inga svenska tangenter Är väldigt nyfiken på hur du lyckades!!

Tjena Hogsbro! jadu...ingen rocket-science överhuvudtaget...jag bara kopplade ihop det, och sedan fungerade det (åäö osv). MEN, kanske en dum fråga, du vet att tangentbordet har två lägen, SPP och HID. Apple kör med HID-stacken. en annan fråga, du har det helsvarta tangentbordet? jag vet att detta märke har släppt lite olika tangentbord under åren, mig veterligen är detta den enda av dem som stöder HID.

Jag tipsade importören av tangentbordet, De visste inte om detta, så nu har de lagt upp en liten film på youtube om detta

YouTube - iPhone 3GS (iOS4) Svenskt (Nordiskt) Bluetooth tangentbord

  • Medlem
  • Vaxholm
  • 2010-06-28 22:54

Tack whitewolf! Jag startade om och försökte igen - och nu fungerade allt!

gammal tråd... men tänkte bara tipsa er om att JME nu säljer detta tangentbord för 599:-! (ex. dustin (där jag köpte mitt, kostar den 999:- ), de har slut nu, men skulle få in nästa vecka igen. (frugan vill ha en oxå )

JME Data / FREEDOM INPUT Freedom Keyboard Universell

Bevaka tråden