Men skulle NVidia ha problem med sina GPUer?
(Jag brukar inte hålla mig helt uppdaterad på chips så om jag pratar i nattmössan får någon bättre vetande rätta mig, tack )
Som jag förstått det så har NVidia problem med chipsets till nyare intel-processorer som har integrerad grafik. Detta används i MB, 13" MBP och Mac Mini.
Intel har vägrat licensiera detta för core i3, i5, i7. Man måste där använda intels chipset med intels integrerade grafik som är sämre än NVidias integrerade. Att använda ett ytterligare extern chip för core i3... är inget problem så på MBP 15" och 17" är det så man gör.
Detta skulle väl teoretiskt öppna för AMD om de kan leverera en strömsnål CPU som matchar i5 i prestanda och effektkrav, samt har ett bra chipset med integrerad grafik som klår det nya integrerade grafiken från NVidia. En poäng med detta skulle väl dessutom vara att pressa intel lite att släppa till på chipset-licenserna för core i3, i5...
NVIDIA Ceases All Chipset Development, Blames Intel
Jag undrar om detta är en anledning till att Apple köpte chipdesigners nyss; för att göra ett superbt chipset med grafik som smiskar intel. Detta kommer ju även väl till pass i iPad och iPhone.