Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa hemmanätverk, men hur?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-19 22:17

tjena skulle vilja veta hur jag ska göra för att skapa ett hemnätverk utan en massa kablar!
jag skulle vilja använda min G5a som media"server" för bruk hemma(inte offentlig spridning),har nya Hdds i den,och min önskan är att kunna ha musik/filmer/bilder där för att sedan kunna komma åt dom via min MBP i vardagsrummet och Imacen i sovrummet,och G5an bor i köket som frukost "tv"!
På G5an kör jag 10,5,8 dom övriga maskinerna kör jag på 10,6,3
frågan är nu behöver jag en rauter eller funkar det utan?
Jag har en D-link WiFi någonstans,vet dock inte vart eller vad den heter just nu(har bara LITE för mycket datorprylar)

Mvh C

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-19 22:54

Du behöver en trådlös router för att få prylarna att prata med varandra. Har du väl det så bör de vara synliga för varandra i nätverket och du kan dela media fritt mellan dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-19 23:09

låter kalas!
Kommer jag kunna strömma media mellan maskinerna?
och vart kommer jag se dom andra maskinerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-19 23:22

Hmmm nu kan jag se MBPn på G5an och när jag klickar på den frågar den om lösen,slår in det,sen händer inget alls!
och G5an dyker inte upp på på MBPnkan inte 10,5,8 prata med 10,6,3?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-20 11:04

Din D-Link kan vara en router, titta på vad den heter.
Har du tittat på inställningarna under Äpplet: Systeminställningar: Delning?
Det är lättast om ditt användarnamn och lösenord är samma på alla dina maskiner.
Vilket/vilka program tänkte du använda för delningen? iTunes funkar bra för musik, Plex är kalas för video (jag tror Plex MediaServer ska rulla på PowerPC...).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-06 22:31

nu är det igång!
och nu har jag skaffat mig en iMac G5a som ja har planer på att bygga in i min toadörr,jaja jag e väl inte helt frisk!
men i den maskinen jag har sitter inget airport kort och dom jag har passar inte,vilket ska jag ha?
vart hittar jag det till rätt kurs?

1
Bevaka tråden