Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tullen USA vill börja kolla din bärbara dator

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-20 19:55

Kolla länken USA vill kolla vad du har i din dator | Nyheter | Aftonbladet

Inte kul det här ! Jag får byta ut hårddisken innan utresan

Förutom det självklara med idiotin att någon ska se vad jag har på min dator så hur ska de kunna gå igenom säg 500gb data inom en rimlig tid. Incheckningarna tar på tok för lång tid idag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-20 20:29

De kanske kopierar över till sin server och kollar data efterhand ?

Det blir ändå tok för lång tid...

Jag bryr mig inte hur lång tid det tar, eller det praktiska i det hela, idén är galen och helt överdriven.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-20 20:49
Ursprungligen av Patrik D:

Jag bryr mig inte hur lång tid det tar, eller det praktiska i det hela, idén är galen och helt överdriven.

+1 på det.
Frågan är hur de skall hantera allt detta, logistiken känns spontant rätt så orimlig.
Troligen kommer de väl göra stickprov och vill ha lagen i ryggen för att gå igenom hela datorn. Personligen skulle jag inte tillåta det, samt kryptera allt privat och inte ge ut lösenordet ifall de frågar (har för mig i att i England kan man dock bli åtalad om man inte delger lösenordet, vet inte om USA är i samma läge).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-20 20:45

Har det inte snackats om detta ganska länge?

Fast i England krävdes det väl brottsmisstanke för att de skulle kunna kräva lösenordet

Sedan är det väl så att om man inte släpps in i landet, vilket man väl kan nekas om förvägrar dem tillträde till sin HD/inte ger ut lösenordet, så får man betala direkt återresa själv och det kan ju stå sig lite dyrt.

Krypterade och dolda mappar samt hoppas på turen kanske är så långt man kan gå

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-20 21:25
Ursprungligen av macwitty:

Krypterade och dolda mappar samt hoppas på turen kanske är så långt man kan gå

Bättre att byta ut hårddisken före avresan.
Sedan om man är inne i England efter tull, då är det bara hämta filer hos en server utanför England

Ursprungligen av REP:

Bättre att byta ut hårddisken före avresan.
Sedan om man är inne i England efter tull, då är det bara hämta filer hos en server utanför England

Ännu bättre om man har lagt dem på en server inne i England/USA innan

Allt ska ju lagras i molnet nu för tiden. Vad sägs om en nyformaterad dator som man sedan synkar över nätet? Kör man exempelvis med MobileMe är det snabbt gjort att få över alla inställningar, e-postkonton och kalendrar etc.

Man kan ju även köra DropBox för filer mm.

Lite drygt förstås, men om man nu väljer att åka till USA är det ju tyvärr bara att vackert acceptera deras spelregler. Detta är ju ett sätt att kringgå reglerna.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-20 21:33

Vet inte var Aftonbladet grävde ut den här nyheten. Men det är en gammal lag från Bush tiden. Det har varit tillåtet för tullen i USA att gå igenom din dator och mobil sen flera år tillbaka. Utan något skäl.

//Rob

1
Bevaka tråden