- Ingemar Ragnemalm
- Medlem ●
- Linköping
Jag spelar ofta in konserter med MiniDisc, men jag gillar inte riktigt minidiskarnas opålitlighet, på grund av att det är så mycket rörliga delar. Finns det nån bra inspelningspryl utan rörliga delar, typ USB-minne med inspelning? Jag har hittat nån, "Bosscom 3-in-1", men den hade bara inbyggd mikrofon och det lär inte ge nån bra kvalitet.
På den inte fullt så bärbara sidan skulle jag vilja spela in med fler än 2 kanaler i min hemstudio. Vad ska jag ha då? Vettigt ljudkort, inte för dyrt?
Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
På den inte fullt så bärbara sidan skulle jag vilja spela in med fler än 2 kanaler i min hemstudio. Vad ska jag ha då? Vettigt ljudkort, inte för dyrt?
Hur mycket är inte för dyrt?
Både M-Audio samt Edirol har ett antal USB-interface som inte är allt för dyra, om man nu tror på USB för inspelning. Innan man vet vad du vill lägga är det lite svårt.......
Vad vill du ha för ingångar, bara analoga? MIDI? S/PDIF? etc. etc. Balanserade eller obalanserade?
Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Hur mycket är inte för dyrt?
Både M-Audio samt Edirol har ett antal USB-interface som inte är allt för dyra, om man nu tror på USB för inspelning. Innan man vet vad du vill lägga är det lite svårt.......
Vad vill du ha för ingångar, bara analoga? MIDI? S/PDIF? etc. etc. Balanserade eller obalanserade?
Vad det får kosta är ju alltid svårt. Inte som en hel dator i alla fall. Fyrsiffrigt i alla händelser.
Hänger USB med om man kör fyra ingångar på samma gång? Och kan man spela upp ljud samtidigt då, i synk? Det sista jag vill ha är nåt som hackar.
Balanserade ingångar är väl trevligt? Å andra sidan spelar det inte så stor roll med line-nivå... väl?
Vad gäller portabla mojar så såg jag nån sån där mp3-spelare med radio och inspelning, men det framgick inte om den hade intern mikrofon, mik-uttag eller line in.
Skrevs ursprungligen av mondo65
Det vore lite käckt med en iPod med inspelning...
Tanken har slagit mej, att jag vill ha en iPod som spelar in med CD-kvalitet. Med tanke på att en MiniDisc fixar det så borde det inte vara omöjligt. Skulle det komma skulle jag köpa en direkt, och lägga MiniDiscen tillsammans med Duon och Zip-drives. MiniDiscens ynkliga timme skulle kännas som en Mac SE med enbart diskettstationer.
Nackdelen är förstås att en hårddisk är mekanisk och därmed stötkänslig, så flashminnet med inspelning är inte helt trist i alla fall.
Skrevs ursprungligen av mondo65
Det vore lite käckt med en iPod med inspelning...
De senaste generationerna hade den möjligheten gömd bland diagnostik inställningarna.
Men, Apple tog bort den med en "fast programvara"-uppdatering har jag för mig.
[B
Hänger USB med om man kör fyra ingångar på samma gång? Och kan man spela upp ljud samtidigt då, i synk? Det sista jag vill ha är nåt som hackar.
Balanserade ingångar är väl trevligt? Å andra sidan spelar det inte så stor roll med line-nivå... väl? [/B]
Om USB hänger med eller ej tvistar de lärde om. Utan egen erfarenhet känner jag mig ändå tveksam.
Obalanserat skall vara helt OK, så länge du håller kabellängden under ca 3m.
Hyfsat billiga ljudkort med ett antal anloga kanaler kan du finna hos bl.a. RME, Echo, ESI, M-Audio (PCI-kort) samt Edirol har ett PCI-interface, DA-2496 8in/8out för att nämna några.
Jag spelar ofta in konserter med MiniDisc, men jag gillar inte riktigt minidiskarnas opålitlighet, på grund av att det är så mycket rörliga delar. Finns det nån bra inspelningspryl utan rörliga delar, typ USB-minne med inspelning? Jag har hittat nån, "Bosscom 3-in-1", men den hade bara inbyggd mikrofon och det lär inte ge nån bra kvalitet.
En möjlighet är en PDA och Core-Sound : http://www.core-sound.com/HighResRecorderNews.html
Linux-versionen av PDAudio för $199 med memory card eller harddisk ska kunna läsas av MacOSX.
Men har du ingen PDA kanske det blir lite dyrt.
Jag använder en Marantz PMD 690, ungefär som en bärbar DAT, fast den spelar in på CF kort, eller en IBM Microdrive, sam jag sen sätter i en PC card adapter och laddar in ljuden (Wav format) i min Tibook. Den är bra men tyvärr bara 2 kanaler och 16 bitar. (Vill ha minst 6 kanaler/24bitar/96kHz, men då hamnar man runt 100 lakan) Har också en Tascam PS5 miniporta som kan spela in direkt i MP3 format via 2 micingångar.
Hur är det nu, kommer alla mp3-spelare (iPod mm) att bli vanvettigt mycket dyrare i vinter på grund av piratkopieringsavgifterna? Det betyder väl att jag aldrig kommer att få chansen att köpa en eventuell iPod med inspelning innan den blivit hutlöst dyr.
Så man får väl köpa bästa möjliga medan man kan. Vad tar man då? En sån där Marantz med ett biffigt CF-minne (eller MicroDrive) låter inte helt fel. 2 kanaler är lite mesigt om man ska spela in rena studioinspelningar, men för att spela in en livekonsert så är det bra nog.
Rena "portor" kanske inte går upp i pris förstås, för de riktar sej ju inte mot folk som vill spela Michael Jackson i hörlurar på bussen.
PDA-lösningen, det är väl bara Windows CE? Dels är det dyrt, dels göder man M$ och det tycker jag inte är kul. Dels brukar minnestillgången vara begränsad.
Balanserade ingångar är väl trevligt? Å andra sidan spelar det inte så stor roll med line-nivå... väl?
Själv sitter jag med en M-AUDIO Mobile Pre med två kanaler, för 1795 SEK, och ett litet Phonic mixerbord med två mickanaler och fyra stereokanaler för 800 spänn. Funkar utmärkt förutom att phantom-matningen till kondensatormicken på Mobile Pre'n inte ger tillräckligt med ström. Så den får jag köra genom mixern först (som också har phantom-matning). För min del tycker jag detta (två förmixade kanaler in via USB) ger alldeles tillräckligt gott ljud...
Skrevs ursprungligen av Ken
Piratkopieringsavgifter... , det har jag missat helt, vad är det för nåt?
"Kassettersättningen", en extraskatt som du betalar på varje kassett och varje CDR du köper. Den är väl på 1.50 nånting och baserar sej på antal minuter man kan få in. 2 öre per minut är skatten, men max 6 kr per enhet.
Nu vill man ta bort det där taket, för att kunna klämma åt iPod och liknande. Hur många minuter ljud får man in på en iPod? Den går nog upp med en tusenlapp.
Och det ryktas om en allmän höjning, kanske för att även CD räknas om för komprimerad musik. CD-RW ska beskattas extra hårt eftersom det är raderbart. (Jag tycker det är ett backupmedium, nåt som man typiskt lägger jobbfiler på, men det tycker inte de.)
Studioutrustning har inga problem, men Minidisc är avgiftsbelagt per skiva, och iPod och liknande, som sagt, sitter risigt till.
Och det ryktas om en allmän höjning, kanske för att även CD räknas om för komprimerad musik. CD-RW ska beskattas extra hårt eftersom det är raderbart. (Jag tycker det är ett backupmedium, nåt som man typiskt lägger jobbfiler på, men det tycker inte de.)
Studioutrustning har inga problem, men Minidisc är avgiftsbelagt per skiva, och iPod och liknande, som sagt, sitter risigt till.
Dessa förslag är inget annat än ett försök att öka någons intäkter och försöka få det att se legitimt ut på samma gång. Men det syns ju lång väg att resonemangen är helt horribla.
CD räknas om för komprimering. Vi är rätt många som aldrig skulle komma på tanken att bränna komprimerade filer, för det är väl i 1a hand MP3 man tänker sig i detta sammanhang?
För det första så är ju -RW helt klart ett back-up medium, el. möjligen "ett på väg till färdig produkt" medium.
Om man tänker använda iPod och liknande produkter för att suga åt sig ännu mera oförtjänta kulor när man samtidigt lämnar studioutrustningar ifred, är väl att handla synnerligen okonsekvent? Varför i så fall inte skatta alla hårddiskar när man ändå är i farten?
Nån som annvänt, t.ex. Creative Nomad Jukebox 3 med en Mac? Kan man spela in och ladda över filerna från den som en skiva mountad på Macen? Den har ju Firewire, det låter trevligt.
Annars är iRiver intressanta, som har uttalat Macstöd, men var köper man dem?
Ingemar, vad ska man tänka på när man handlar mic i avsikt att spela in livekonserter på MD? Har prövat några gånger men det har mest blivit typ överbelastat bröl. Då ska man betänka att jag är lyssnare av relativt hård musik men t.o.m en akustisk VIP-spelning med Billy Bragg i Oslo för nåt år sedan blev skit.
När det gäller kassettersättningen kan du registrera dig som professionell användare hos Copyswede och därigenom slippa den avgiften. Jag är själv fotograf och har varit registrerad tidigare. Dock måste man förnya det där typ en gång om året och delvis för att jag inte använder några enorma mängder så har det runnit ut lite i sanden för min del.
Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Ingemar, vad ska man tänka på när man handlar mic i avsikt att spela in livekonserter på MD? Har prövat några gånger men det har mest blivit typ överbelastat bröl. Då ska man betänka att jag är lyssnare av relativt hård musik men t.o.m en akustisk VIP-spelning med Billy Bragg i Oslo för nåt år sedan blev skit.
Jag spelar oftast in med line in med ljudet direkt från mixern, för jag arrangerar själv och spelar in det jag själv arrangerar. Funkar så länge man inte har en massa trummor och separata förstärkare. (Vi kör i liten lokal så det är ingen poäng att mika upp trummor. Allt som gäller är att dämpa dem.)
En vanlig liten billig mikrofon, typ Apples gamla runda eller "PC-mikrofoner" (nästan exakt samma sak) blir det eländigt. Det ska vara en bättre mik helst enkelt. En kompis som brukar spela in med mik rekommenderade den här, fast med sladd mellan miken och Minidiscen, för man vill inte plocka upp vibrationerna från skivan. Ett par riktiga mikar och en mixer går förstås bra, men det blir inte riktigt portabelt.
Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Om USB hänger med eller ej tvistar de lärde om. Utan egen erfarenhet känner jag mig ändå tveksam.
Jag kör med ett Audiophile USB, det funkar utmärkt (eller ja, inte just nu, nu är det på lagning... måndagsex antar jag.)
Mitt resonemang här glappar förmodligen, men...
en ljudström i stereo i cd-kvalité ligger ju på ca 150KB/sec, och USB toppar på 12Mbit/sec, alltså 1,5MB/sec. På det bör man alltså, under tokoptimala förhållanden få 10 ljudströmmar i stereo och cd-kvalité att flyta, eller 20 strömmar i mono.
Alltså borde inte 4 in + 4 ut (totalt 8 mono) vara några problem?
Det här är ganska frustrerande. Det finns så många prylar som kanske duger. Teknikmagasinet har "M-ANY DAH-520 Slim Box 256MB", som är en flashminnesbaserad mp3-spelare med line in och mp3-kodning i realtid. Ser ju bra ut, men går man ut på nätet och letar information så hittar man nästan ingenting, och det lilla man hittar handlar bara om mp3-spelarna som uppspelare. INGEN diskuterar inspelning. Det är ofta svårt att avgöra om prylarna har line in alls eller bara inbyggd mikrofon. Risken finns att man får en grej med usel A/D-omvandling, eller utan Mac-stöd.
Det får nog bli en mossig minidisc i alla fall. Trist tycker jag. Jag är trött på att spela över till Macen analogt.
Hmm... hur vore det med en portabel DAT-bandspelare då?
De är ju inte skakkänsliga på samma sätt som MiniDisc eller hårddiskar, spelar in utan komprimering och mediet är ju hyffsat billigt.
Själva bandspelaren konstar väl några pix iofs...
Skrevs ursprungligen av nillon
Hmm... hur vore det med en portabel DAT-bandspelare då?
De är ju inte skakkänsliga på samma sätt som MiniDisc eller hårddiskar, spelar in utan komprimering och mediet är ju hyffsat billigt.
Själva bandspelaren konstar väl några pix iofs...
Kanske. Jag har ingen erfarenhet alls av DAT.
Fast nu funderar jag på Archos maskiner. Archos Jukebox Studio 20GB får man loss för ca 3000, med Mac-stöd och allt. Mycket mer prisvärt än iRiver. Creative hade ju en med FireWire, men brist på Mac-stöd och kritik för usel kvalitet avskräcker.
Kanske. Jag har ingen erfarenhet alls av DAT.
har själv funderat på en bärbar DAT, för att spela in dj-sets. tror att det funkar helt perfekt, och en begagnad DAT kostar från ca 2000:- om man har lite tur.
har man sedan digital in på ljudkortet, så blir det ännu bättre. dessutom är det ju ingen komprimering på DAT, vilket MD har. visst är det rörliga delar, men de flesta är gjorda för att ta med på 'fältet' och spela in.
och bara man håller sig till samma DAT-bandare, så verkar det fungera bra.