Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska böcker för iPad

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Spännande utveckling. Några svenska förlags böcker finns nu på iPhone och iPad.
Publits böcker på iPhone och iPad | Publit.se
Om man söker i Tunes store på Iceberg får man fram ett antal svenska böcker från svenska förlag, till exempel "Mig äger ingen " av Åsa Linderborg. Den kostar där 65 kr och 39 kr i pocket från Adlibris.

Ursprungligen av goranlin:

Spännande utveckling. Några svenska förlags böcker finns nu på iPhone och iPad.
Publits böcker på iPhone och iPad | Publit.se
Om man söker i Tunes store på Iceberg får man fram ett antal svenska böcker från svenska förlag, till exempel "Mig äger ingen " av Åsa Linderborg. Den kostar där 65 kr och 39 kr i pocket från Adlibris.

Kul att det redan satsas på vårat land, innan iPaden har kommit hit officielt. Ser fram imot svenska vesrioner av de interaktiva böckerna som Alice i underlandet, YouTube - Alice for the iPad

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-21 16:58

Men jag hitter en läsare till iPad. Har ni hittat någon?

Hela poängen med att köpa böcker till iPad för min del som student är ju att man skall få dem billigare. det finns ju inget fysiskt att distrubiera utan allt är av återvunna elektroner.

De som gör böcker tjänar storkovan på det här.
Boken är DYRARE elektroniskt, trots kulturmomsen och avsaknaden av atomer...
troligen enbart för att det finns en gryende efterfrågan - det är hett just nu ...

Jag vill ju kunna köpa min kursböcker billigare.

Ursprungligen av Goflorp:

Hela poängen med att köpa böcker till iPad för min del som student är ju att man skall få dem billigare. det finns ju inget fysiskt att distrubiera utan allt är av återvunna elektroner.

De som gör böcker tjänar storkovan på det här.
Boken är DYRARE elektroniskt, trots kulturmomsen och avsaknaden av atomer...
troligen enbart för att det finns en gryende efterfrågan - det är hett just nu ...

Jag vill ju kunna köpa min kursböcker billigare.

Precis, likadant med tidningar. Också väldigt dyrt nu jämfört mellan pdf och papper. Jag har som mest sysslat med att dela ut tidningar så vet inte exakt hur mycket allting kostar när man gör en tidning. Men intuitivt så känns det som att det BORDE vara billigare att ge ut saker som pdf/ePub istället för att trycka det på papper....

Ursprungligen av Goflorp:

Nja, det finns en viktigare sak, för mej det enda som talar för digitala versioner av böcker, och det är sökbarheten, speciellt då som i ditt fall faktalitteratur.

Som du säkert gissat så bävar jag för den dagen man inte kan köpa en bok (som jag vill ha) i pappersform.

Hur är det med eBöcker i iPad, måste det vara ett speciellt format för att det ska bli bra, eller fungerar alla PDF filer/böcker precis lika bra ? Jag har massor av manualer i PDF format och här skulle iPaden fungera perfekt.

LCR

Gissar att de ser efterfrågan, att kunderna vill HA tidningen elektroniskt som ngt jag anser värt betala för. Att jag är nöjd och glad att jag kan få den på det viset....

Störtlöjligt.

lika löjligt som att jag gör bankärendena på min egen dator istf att bankens personal gör dem, lika förbannat finns det årsavgifter på det hela....

Borde ju vara enkel matematik, om det kostar 50% av tidningen att distrubiera den ut till kunden.
Ge mig PDF:en då till 70% av priset. De tjänar en hacka, jag tjänar en hacka.
Nä, istället skall man bli GIRIG och sälja elektroniska upplagan för 120% ....

Se även nedan vad det kostar:
Helårsprenumeration Göteborgs-Posten;

2 486 kr V. Götaland & Halland.
3 252 kr övriga landet.

Det är lite som med musik i iTunes store. Hur kan det vara i princip lika dyrt som att köpa en fysisk CD-skiva? Därav har jag bara köpt en (1) låt från iTunes store.

Ursprungligen av Capeman:

Det är lite som med musik i iTunes store. Hur kan det vara i princip lika dyrt som att köpa en fysisk CD-skiva? Därav har jag bara köpt en (1) låt från iTunes store.

Tänkte göra ett inlägg på ämnet men avstår då det säkert blivit både för långt och OT...

Säger bara att jag håller med, men väljer inte att köpa fysiskt pga priset utan att jag får mer än bara musiken för pengarna.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Tänkte göra ett inlägg på ämnet men avstår då det säkert blivit både för långt och OT...

Säger bara att jag håller med, men väljer inte att köpa fysiskt pga priset utan att jag får mer än bara musiken för pengarna.

LCR

Jag ska inte heller dra det längre off topic (även om det är delvis relaterat till ämnet), men jag håller med om att det inte bara handlar om pengarna - men sen konsumerar nog du och jag musik på ett annat sätt än "mainstreamkonsumenten" och iTunes store bevisar det, affären är ju trots allt en framgång.

• Medlem
  • International user
  • 2010-04-22 00:12
Ursprungligen av Capeman:

Det är ju faktiskt ganska enkelt, ungefär 3 kr av priset i en CD-skiva är den fysiska kostnaden. Jag köper hellre fysiska skivor för jag gillar hela upplevelsen men jag köper på iTunes också, särskilt nu när jag vill slippa släpa hem skivor till Sverige efteråt.

Nu hittar jag inte den tråden men jag läste en diskussion på ett annat forum om just böcker och för tillfället är e-böcker dyrare för att de är dyrare att producera. Det går inte att använda samma fil som till tryck utan man måste göra en ny layout för att konvertera till ebok-format och det är det som gör att e-böcker inte är billigare än fysiska böcker. Kostnaden för det fysiska trycket är ungefär samma som för en cd-skiva och ta bort den så kostar boken kanske nån krona mindre.

Så länge vi har valet mellan fysisk skiva/bok och digital version är jag nöjd, men den dagen man inte längre kan köpa (välja) skivan/boken blir jag mycket besviken. Som tur är har vinylen fått en uppsving där ett antal artister faktiskt BARA släppt en del material analogt (fast det är ju lite fel också).

Facklitteratur, referensmaterial, manualer och sånt passar alldeles utmärkt på en iPad, och det är en av användningarna jag kommer att ha när jag köper min, men att sitta och läsa romaner på den, nä tack.

LCR

1
Bevaka tråden