Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hastighet för trådlöst nätverk? Airport Extreme/Time Capsule

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-21 19:26

Jag vet att detta ämne har avhandlats många gånger i många trådar. Men jag tycker ingen går in riktigt på djupet med problemet. Så tänkte göra ett försök att få rätt på mitt eget nätverk, och även ge klarhet till andra vad problemet kan vara om jag nu får hjälp med att lösa detta.

Jag har en relativt ny Time Capsule 2010 års modell. Såvitt jag har förstått så kör den "samma" router som Airport Extreme, där man alltså har möjligheten att använda både 5Ghz bandet (802.11n) samtidigt som 2,4 GHz banden (802.11g)

Så som jag ser det i just detta fallet så spelar det inte någon roll vilken maskin man har.

Har just nu gjort en ominstallation av mitt system och sitter just nu och kopierar lite saker från min backup (Time Capsulen) det var då jag tittade på nätverkshastigheten och den låg på ungefärliga 2 MB/s vilket i runda svängar hamnar nånnstans på 15 Mbit. Och började då att fundera på den klassiska frågan om varför det inte går snabbare.

Jag kom då att tänka på att hur vet jag vilket nätverk datorn ligger på? 5Ghz eller 2,4 Ghz bandet? Och i samband med det så kom jag ihåg att efter ominstallationen när jag för första gången skulle välja vilket trådlöst nätverk man skulle använda så fanns det 2 nätverk av varje alltså "Network, Network, Guestnetwork, Guestnetwork). TCn är konfigurerad med ett gästnätverk också. Men tänkte inte så mycket på det just då utan bara valde någon av Network nätverken.

Men när jag nu började titta lite närmre (ingen van Mac-felsökare) så ser jag i Airport-verktyg för min Time Capsule under "Sammanfattning" att det står:

5 GHz/2,4 GHz Airport-ID:n: 00:26:BB:79:24:4C / 00:26:BB:79:24:4B

Vilket jag då förstår att 5Ghz bandet har det första ID:et och och 2,4 Ghz bandet har det sista.

Går man sen in på Äpplet -> Om den här datorn -> Mer info -> Airport

Så ser jag det såhära:

Aktuell nätverksinformation:
Network:
PHY-läge: 802.11n
BSSID: 0:26:bb:79:24:4b
Kanal: 1
Nätverkstyp: Infrastruktur
Säkerhet: WPA2 Personal
Signal/brus: -64 dBm / -86 dBm
Överföringshastighet: 104
MCS-index: 13

Andra lokala trådlösa nätverk:
GuestNetwork:

BSSID: 6:26:bb:79:24:4c
Kanal: 100,1
Signal/brus: -62 dBm / -91 dBm
GuestNetwork:
BSSID: 6:26:bb:79:24:4b
Kanal: 1
Signal/brus: -64 dBm / -85 dBm
Network:
BSSID: 0:26:bb:79:24:4c
Kanal: 100,1
Signal/brus: -62 dBm / -91 dBm

Och där ser man mitt aktuella nätverk (alltså det jag ligger på för tillfället) har ett BSSID som är samma som 2,4 Ghz bandet på Time Capsulen.

Och den hittar även 3 andra nätverk här 2 Guestnetwork och 1 Network och där ser man på Network att den har det BSSID som 5Ghz bandet har på Time Capsulen.

Så med det sagt så kommer problemet. När jag söker efter nätverk så hittar datorn enbart 2 nätverk: Guestnetwork och Network.

Så min fråga är egentligen rätt enkel. Hur ska jag söka för att hitta 5Ghz nätet.

Anledningen till att den bara hittar 2 nätverk nu (istället för 4a som den gjorde precis efter ominstallationen) är enligt min teori, att den just nu ligger på 2,4 Ghz bandet (802.11g) vilket då kanske gör det svårt för den att hitta ett 5Ghz band (802.11n). Eftersom jag har hört att maskiner som kör 802.11g inte ens kan se 802.11n näten.

Detta blev lite långt och kanske lite rörigt, men tycker att man hittade många trådar som behandlade problemet men inte alltid kom till en lösning så kanske fler som har detta problem, så om det är något fel som vi kan lösa här gemensamt så kanske det hade varit bra om vi hade kunnat klibba detta eller få någon till att skriva om det lite mer akademiskt och sen klibba det

Tack på förhand

Hejsan.

Du har alltså en Time Capsule "Simultaneous Dual-Band II"? Du ser det på första sidan i Airport Utility. Såhär ser min ut:

Om du vill köra 5GHz så rekommenderar jag att du sätter ett skilt nätverksnamn för det. I airport utility under wireless -> wireless network options kan du välja att ge ett skilt namn för 5GHz näteverket. Jag kör helt enkelt med en extension "(5 GHz)" efter min vanliga SSID.

Börja med detta och se om det hjälper. Jag kan tyvärr inte köra hastighetstester själv för tillfället för 5GHz fungerar inget vidare med min gamla iMac.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-21 21:55

Ja det är en "Dual-Band II" så att säga. Ja jag ska testa detta. Men är det då bara 5Ghz bandet som kommer heta 5Ghz så att säga så den döper inte om båda banden? Så i princip får jag 2 nätverk (görutom gästnätverken) som då kommer heta Network och Network 5Ghz?

Ursprungligen av Kajan:

Ja det är en "Dual-Band II" så att säga. Ja jag ska testa detta. Men är det då bara 5Ghz bandet som kommer heta 5Ghz så att säga så den döper inte om båda banden? Så i princip får jag 2 nätverk (görutom gästnätverken) som då kommer heta Network och Network 5Ghz?

Japp. Så är det. Man kan även styra hastigheten på de olika nätverken. Håll alt knappen nedtryckt när du klickar på dropdown listan för för Radio Mode så får du lite flera val. Jag minns inte exakt hur det fungerar men det är till att testa sej fram.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-21 22:25

Har nu ändrat detta och ser nu i "Om den här datorn" att jag ligger på nätverket med rätt BSSID. Testade att kopiera något hamnade på ungefär 4,5 MB/s vilket borde vara nånnstans runt 35Mbit. Har dock tyckt att jag har kommit upp i denna hastigheten lite då och då innan också. Men nu låg den mer stabilt på det iallafall. Och jag upptäckte även i "Om den här datorn" att det aktuella nätverket ,vilket nu då är Network (5Ghz), har en överföringshastighet på 162 istället för 104 som det står i mitt urpsrungliga inlägg. Så det verkar ju som att något iallafall har blivit mer rätt nu.

Men i vilket fall som helst så känner jag att detta är nog något som glöms bort litegrann när nu folk frågar om deras hastigheter etc. När dem försöker få till ett 802.11n-Nätverk. Så infon här kanske kan hjälpa andra också.

Jag har även sett att vissa har postat bilder där dem verkar kunna välja "802.11n only" under Trådlöst -> Radioläge. Detta alternativet har inte jag. Men kanske för det är en Dual-Band II då?

Hade gärna testat det läget, men har för mycket prylar just nu som bara är 802.11g-kompitabla för att ge mig in i det bara för att se om det hade blivit ytterligare en förändring i nätverket, även om det inte ska behövas.

Jag är nöjd än så länge och tackar för hjälpen.

Edit: såg nu att du han svara på den ena frågan angående Radioläget att man tryckte på ALT för att få upp fler alternativ. Ska ta en dag senare för att testa detta. Just nu kör mitt 802.11a/n - 802.11b/g/n för jag har den på Automatisk

Men det ultimata valet hade nog då varit det som du har markerat på din bild.

1
Bevaka tråden