Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märklig "fri" animation - från ResEdit!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kolla denna:

Animation Library | Animation: Boy in PC 2

Den är en del av "The world's largest free animation library". Den kallas "Boy in PC 2" (och det finns en som heter "Boy in PC" som helt enkelt är spegelvänd.

Men detta är ju helt enkelt ResEdit's startanimation! Rakt av! Och det är ingen "boy" och ingen "PC", det är ResEdit-gubben som hoppar upp ur en gammal Mac! Inget annat!

Ingen källreferens, det framgår varken vem som gjort den eller vem som laddat upp den. Felaktig namngivning. Det här luktar upphovsrättsbrott!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-27 09:13

Ahhh, ResEdit.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-04-27 09:25

Mmm minnen!

Hur vet vi var RedEdit fick sin ikon ifrån? Den lades till på den där siten för över 8 år sedan. Vet inte om ResEdit fortfarande användes då? Förresten... fanns det en animation av ikonen i ResEdit? Jag kan inte minnas att det gjorde det. Så då har något tagit deras ikon och satt rörelse på den. Är det fortfarande upphovsrättsbrott?

Kul att se ikonen igen i alla fall, men jag tror inte detta eventuella upphovsrättsbrott är värt att utredas.

Ursprungligen av Spooky:

Mmm minnen!

Hur vet vi var RedEdit fick sin ikon ifrån? Den lades till på den där siten för över 8 år sedan. Vet inte om ResEdit fortfarande användes då? Förresten... fanns det en animation av ikonen i ResEdit? Jag kan inte minnas att det gjorde det. Så då har något tagit deras ikon och satt rörelse på den. Är det fortfarande upphovsrättsbrott?

Kul att se ikonen igen i alla fall, men jag tror inte detta eventuella upphovsrättsbrott är värt att utredas.

Den animeras varje gång man startar, exakt så där. Och nog användes ResEdit fortfarande för 8 år sedan, även om den var på väg ut.

Dels tycker jag att det är en ren fråga om anständighet: När man använder någon annans material så skall man referera till källan (oavsett om den är gammal eller ej, oavsett om det kommer från en nedlagd produkt eller ej), och absolut inte döpa om den. Gör man så så skall man ha skit för det, rejält!

Och dels så tycker jag det säger lite om "fria" resurser på nätet, när de (eller i alla fall deras användare) så öppet struntar i upphovsrätten.

1
Bevaka tråden