Tack, Johan! Jo, nog känns det som att gå över ett par åar efter ett glas vatten.
Men det är alltså iMovie själv som hittat på konverteringen till H.264. Det hände när jag i iMovie > Dela > Mediebläddrare. Där kunde jag välja Liten, Mobil, Stor, Större och Enorm (ungefär), och inte välja codec eller någonting.
Såhär står det i iMovie Hjälp:
När en film exporteras ger iMovie fyra olika storleksalternativ. Mängden bildpunkter i den exporterade filmen beror på proportionerna som valdes när projektet skapades:
Liten: Alltid 176 x 144 bildpunkter.
Mobil: 480 x 360 bildpunkter (standardproportioner), 480 x 320 bildpunkter (iPhone-proportioner), eller 420 x 272 bildpunkter (widescreen-proportioner).
Medium: 640 x 480 bildpunkter (standardproportioner), 640 x 424 bildpunkter (iPhone-proportioner), eller 640 x 360 bildpunkter (widescreen-proportioner).
Stor: 720 x 540 bildpunkter (standardproportioner), 808 x 540 bildpunkter (iPhone-proportioner), eller 960 x 540 bildpunkter (widescreen-proportioner).
Stor storlek kan endast renderas om originalvideon är HD (High Definition).
Om de större storlekarna inte är tillgängliga är projektets originalmediefil inte är tillräckligt stor för att renderas i de storlekarna. Den största mediestorleken i projektet avgör storleken på den färdiga filmen.
Punkterna under varje enhet i tabellen med storlekar anger vilka filmstorlekar som rekommenderas för respektive enhet. Om du håller pekaren över ”i” bredvid filmproportionerna visas följande information för de renderade filmerna:
H.264 eller 3GP: Den videokomprimering som används i filmen.
bilder/s: Filmens bildfrekvens i antal bilder per sekund.
Kbit/s: Den maximala hastigheten med vilken filmen kan strömmas via Internet i kilobit per sekund.
MB: Storleken på filmfilen i megabyte.
Puh. Alternativet är förstås att ge sig in i filmkonverteringsträsket och exportera med Quicktime, men jag har trots idogt sökande inte kunnat lista ut vilka inställningar jag ska ha. DV-PAL? Quicktime .mov?
Men återigen, i sammandrag...
iDVD vill prompt skapa en meny. Jag vill slippa den, och enligt vad jag läst kan man dra sin filmfil (i Mediabläddraren i iDVD) till första rutan i dvd-strukturen:
Men för att kunna göra det, måste jag först göra filmen iLife-åtkomlig i iMovie. Det är då den blir renderad i 960 x 540 H.264.
Jag frågar hovsamt och hoppfullt igen: Vilket format kan jag dra och släppa i Toast?