Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture på Mac Mini?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2010-04-27 15:53

Funderar på att skaffa en Mac Mini för redigering av bilder i Aperture. Har kikat lite på denna maskin: Mac Mini 2,53 GHz Intel Core 2 Duo med 4 GB 1066.MHz DDR3 SDRAM.
Någon som har erfarenhet av att köra Aperture 3 på en sådan här? Räcker grafikkortet och ramminnet för Aperture?

• Medlem
  • Linköping
  • 2010-04-27 20:07

Jag kör på en MacBook (sen 2009) och det fungerar helt ok. Kopplar jag in den på en större skärm (1900*1200) så märker jag dock en viss försämring, men fortfarande användbart.

Det beror helt på vad du ska göra. Enklare jobb går alldeles utmärkt att göra på en Mac Mini 2,53 GHz Intel Core 2 Duo med 4 GB DDR3 minne, har själv en. däremot ska du lägga på mängder med effekter m.m. då kommer du märka av att det kan ta lite tid. Se om du kan testa Aperture 3 i någon Apple butik och då får du en bra uppfattning av hur det är.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2010-04-28 10:20

Aperture 3 har jag koll på då jag använder programmet nästan dagligen.
Faktum är att jag kör Aperture 3 på min gamla laptop; första generationens Macbook Pro Intel core Duo 2.0Ghz och 2 GB i RAM. Det funkar förvånansvärt bra och mycket tror jag beror på att jag valde det stora grafikkortet på 256 MB vid inköp år 2006.

I samband med Aperture 3 och alla dess nya funktioner så har jag märkt att min gamla dator inte riktigt orkar med de tunga operationerna. Speciellt vid exporten av bilderna är den väldigt seg. Ramminnet tar slut direkt och fläktarna gör att datorn nästan lyfter från bordet.

Jag är övertygad att en Mac Mini kommer att bli en stor förbättring, men kan jag förvänta mig ett bra flyt när jag jobbar i Aperture eller blir det mycket lagg när man drar i reglagen? Blir det mycket "Badbollar" och behöver man vänta länge på att den skall processa förändringarna i bilden?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-29 15:35

Du kommer att märka skillnaden, helt klart. Hade en Mini (C2D, 2.0 GHz, 4GB) själv innan jag bytte till en iMac 27" i7..

Vad man tycker går "tillräckligt snabbt" är ju högst inviduellt..

1
Bevaka tråden