Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sälja böcker/tidningar i App Store, iBook

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • City
  • 2010-04-29 15:09

Som rubriken lyder.

Hur går man tillväga om man vill sälja en bok eller tidning i App Store via iBook?

Jag har böcker jag har tidningar, skall dessa konverteras i ePub sedan skicka in grejorna till Apple?
Jag har googlat som en galning men inte hittat information om hur man kontaktar Apple med inskickning av material eller en teknisk beskrivning.

Det finns vad jag förstår vissa tredjepartsförlag som erbjuder publicering men hur har dom gjort för att sälja sina grejor?

Någon som kan belysa ämnet lite?

Detta är enbart ANTAGANDEN.

Om du vill publicera dig själv så gör det med en egen app. VIll du finnas i Apples bokhandel så behöver du gå via en publicist. Alltså Bokhandel kräver Förlag. Vill du stå utanför på gatan och kränga dina böcker så gör en egen app.

Men är inte alls säker som sagt, utan är mina egna antaganden utifrån det jag läst.

  • Medlem
  • City
  • 2010-04-29 15:31

Ok tack för input. Om jag nu har ett förlag vilken väg skall jag peka dem tro? Konstigt att det finns så lite information nu när den säljs i butiker etc

Så vitt jag förstår så är det som med iTunes Music Store, Apple är bara intresserade av att ha kontakt med förlag, inte med individuella musiker/författare. Några av de förlag som har avtal med Apple är sådana som aggregerar "självpublicerat" material, exempelvis CD Baby för musik och Lulu för böcker.

edit:
Missförstod nog trådskaparens roll, men Lulu erbjuder aggregering även för förlag (med minst 25 titlar).

Senast redigerat 2010-04-29 15:44
  • Medlem
  • City
  • 2010-04-29 15:43

Med individuella musiker/författare så gäller det även små/mindre förlag med andra ord?
Vi får kanske ändra frågeställningen lite, vet ni om något förlag som är anslutet som man skulle kunna gå via som har rimliga debiteringar och kan tänkas jobba med svenska utgåvor?
Lulu verkar lite svårtolkat

Ursprungligen av kraspor:

Med individuella musiker/författare så gäller det även små/mindre förlag med andra ord?
Vi får kanske ändra frågeställningen lite, vet ni om något förlag som är anslutet som man skulle kunna gå via som har rimliga debiteringar och kan tänkas jobba med svenska utgåvor?
Lulu verkar lite svårtolkat

Ren spekulation, men ja, jag tror att för mindre förlag är det aggregator som gäller.

En komplikation för svenska utgåvor är väl att iBookstore i dagsläget bara är tillgängligt i USA (och Kanada?).

Några alternativ till Lulu jag sett: LibreDigital, Ingram Digital och Smashwords.

  • Medlem
  • City
  • 2010-04-29 19:32

Tack för länkarna ser bra ut

Jag har sett en serietidning också, antar att många gjort det men distribueras den också genom ibook store eller är det som jag befarar begränsning vad gäller typsnitt etc när man säljer via den kanalen?
Man kan med andra ord inte ta sin bok full med bilder och bara göra en ePub och tro att den ska fungera likt en pdf?
Tänkte jag ställer dessa frågor på 99 eftersom fler säkert funderar på detta

1
Bevaka tråden