Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som har provat iPad 3G med svenska operatörer?

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-05 11:15

Nån som har den? Provat med svenska operatörer?

/x

Jag har förtydligat trådens rubrik. Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om. (Tidigare rubrik: "iPad 3G")

/Mod

Telia + iPad 3G + mikro-sim som extrakort = SANT!

Goda nyheter. Efter lite intern förvirring hos Telia går det nu bra att skaffa mikro-SIM som extrakort till ditt befintliga abbonnemang. Igår var beskedet från butik att mikro-SIM inte gick att registrera som extrakort, men efter ett par turer med support bakom är det nya besked idag. Jag har nyss hämtat ut ett mikro-SIM och installerat i min iPad 3G och kan bekräfta det fungerar alldeles utmärkt. Nu har jag fin-fin datasurf från både iPhone och iPad på ett och samma abbonnemang.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Goda nyheter. Efter lite intern förvirring hos Telia går det nu bra att skaffa mikro-SIM som extrakort till ditt befintliga abbonnemang. Igår var beskedet från butik att mikro-SIM inte gick att registrera som extrakort, men efter ett par turer med support bakom är det nya besked idag. Jag har nyss hämtat ut ett mikro-SIM och installerat i min iPad 3G och kan bekräfta det fungerar alldeles utmärkt. Nu har jag fin-fin datasurf från både iPhone och iPad på ett och samma abbonnemang.

Jag har aldrig satt mig in i det där - hur fungerar det, kan du använda båda korten samtidigt?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-05 14:35
Ursprungligen av Capeman:

Jag har aldrig satt mig in i det där - hur fungerar det, kan du använda båda korten samtidigt?

I Telias fall handlar ett tvillingkort i praktiken om ett separat abb med dolt nummer. I slutändan vinner ändå Telia matchen genom att kunden konsumerar mer telefontid.

Ursprungligen av frazze:

I Telias fall handlar ett tvillingkort i praktiken om ett separat abb med dolt nummer. I slutändan vinner ändå Telia matchen genom att kunden konsumerar mer telefontid.

Aha, jag förstår. Tack!

Ursprungligen av Capeman:

Jag har aldrig satt mig in i det där - hur fungerar det, kan du använda båda korten samtidigt?

Japp, det funkar fint. Har testat datatrafik från paddan och fonen samtidigt. Går bra. I t-banan får jag 3,3 - 3,5 Mbps ned och drygt 400 Kbps upp. Flyter på rätt bra.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Japp, det funkar fint. Har testat datatrafik från paddan och fonen samtidigt. Går bra. I t-banan får jag 3,3 - 3,5 Mbps ned och drygt 400 Kbps upp. Flyter på rätt bra.

Riktigt bra. Då kanske det t o m får bli en 3G-variant, vilket jag inte hade tänkt egentligen hehe.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Goda nyheter. Efter lite intern förvirring hos Telia går det nu bra att skaffa mikro-SIM som extrakort till ditt befintliga abbonnemang. Igår var beskedet från butik att mikro-SIM inte gick att registrera som extrakort, men efter ett par turer med support bakom är det nya besked idag. Jag har nyss hämtat ut ett mikro-SIM och installerat i min iPad 3G och kan bekräfta det fungerar alldeles utmärkt. Nu har jag fin-fin datasurf från både iPhone och iPad på ett och samma abbonnemang.

Hoppas 3 kommer med samma sak, då blir det en när den släpps i Europa..

  • Medlem
  • 2010-05-05 19:47
Ursprungligen av J THOMAS E:

Hoppas 3 kommer med samma sak, då blir det en när den släpps i Europa..

Samma här. Pratade med en tjej på 3 idag och enligt henne har inte 3 tvillingkort och (som hon sa, funkar det ändå inte att ha ett tvillingkort och använda båda korten samtidigt för tex både samtal på iphone och surf på ipad).

Är det någon som är mer insatt i detta som kan reda ut saker vad det gäller tvilling kort osv...?

Ursprungligen av Zappa:

...som hon sa, funkar det ändå inte att ha ett tvillingkort och använda båda korten samtidigt för tex både samtal på iphone och surf på ipad...

Då är det ju ingen mening att ha tvillingkort. Man får hoppas att det bara var bristande kunskap från hennes sida.

Eftersom jag har Telenor, och funderar på att skaffa ett tvillingkort (inte till iPad, men till laptopen) så har jag nu frågat deras kundtjänst-chat om hur deras tvillingkort fungerar.

De svarade att det naturligtvis funkar att använda båda samtidigt.

Enda nackdelen är att man inte får Turbo-3G-hastighet på tvillingkortet.

Men det går också att fixa. Man kan få full hastighet på båda korten, men då kallas det inte tvillingkort, utan då kallas det DUO, och kostar lite mer än tvillingkortet.

Att ha tvillingkort kostar 29 kr per månad. Att ha DUO-kort kostar 100 kr per månad.

Uppgifterna kommer från en Mats på Telenors kundtjänst.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Goda nyheter. Efter lite intern förvirring hos Telia går det nu bra att skaffa mikro-SIM som extrakort till ditt befintliga abbonnemang. Igår var beskedet från butik att mikro-SIM inte gick att registrera som extrakort, men efter ett par turer med support bakom är det nya besked idag. Jag har nyss hämtat ut ett mikro-SIM och installerat i min iPad 3G och kan bekräfta det fungerar alldeles utmärkt. Nu har jag fin-fin datasurf från både iPhone och iPad på ett och samma abbonnemang.

Telenor ger inte Turbo 3G på sitt extrakort.
Har Telia liknande dumheter för sig ?

vad blev det för extrakostnad i månan?

Ursprungligen av Goflorp:

Telenor ger inte Turbo 3G på sitt extrakort.

Jo, det gör de, om du väljer "DUO" i stället för "Tvilling". (se mitt inlägg ovan)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, det gör de, om du väljer "DUO" i stället för "Tvilling". (se mitt inlägg ovan)

Jo, men då var vi ju där med ngn grinig girig jävel som snglat ner i prislistan : tredubbla kostnaden...

Ursprungligen av Goflorp:

Telenor ger inte Turbo 3G på sitt extrakort.
Har Telia liknande dumheter för sig ?

vad blev det för extrakostnad i månan?

240 kr engångskostnad och sen 40 kr extra/månad.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-05-06 13:52
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Goda nyheter. Efter lite intern förvirring hos Telia går det nu bra att skaffa mikro-SIM som extrakort till ditt befintliga abbonnemang. Igår var beskedet från butik att mikro-SIM inte gick att registrera som extrakort, men efter ett par turer med support bakom är det nya besked idag. Jag har nyss hämtat ut ett mikro-SIM och installerat i min iPad 3G och kan bekräfta det fungerar alldeles utmärkt. Nu har jag fin-fin datasurf från både iPhone och iPad på ett och samma abbonnemang.

Vilket Telia-abb har du?

Det här är verkligen nästan för bra för att vara sant.

Ursprungligen av planB:

Vilket Telia-abb har du?

Det här är verkligen nästan för bra för att vara sant.

Det är sant. Jag har ett företagsabonnemang, "jobbmobil" nånting, med fri surf och homerun.

Min sambo fick också ett extrakort och han har "Mobilsurf Alltid".

Till vissa abonnemang kan man inte ha extrakort. Konstigt men sant.

Perfekta nyheter...

Det tråkiga med ett "tvillingkort" hos Telia är att det inte går att kombinera med ett Fastpris-abonnemang eller iMini, iMedi, iMaxi samt iSurf.

Extrakort - Telia.se

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-06 17:35

Innan så tog telenor bara en engångsavgift på tvillingkort (250 kronor) idag har dem satt in en månadsavgift på 29 kronor på det.

När jag tecknade det, blev det ett väldans strul, då det inte stod någonstans att tvillingkortet inte har turbo3g, där jag fick rätt och har 2 kort nu med turbo3g + att jag fick 1000 kronor. Det funkar utmärkt.

Telia är andra alternativet, men där är det en månadsavgift på 40 kronor, och självklart en startavgift på 250 kronor där med.

Har fått abonnemnag via telenor. Jag får det Inte att fungera. Ipaden verkar vara spärrad på nåt sätt. Är det någon som vet hur jaglöser det?

Telenor

Ursprungligen av excrucior:

Har fått abonnemnag via telenor. Jag får det Inte att fungera. Ipaden verkar vara spärrad på nåt sätt. Är det någon som vet hur jaglöser det?

Man behöver ange APN under settings' "internet.telenor.se"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-13 17:34
Ursprungligen av excrucior:

Har fått abonnemnag via telenor. Jag får det Inte att fungera. Ipaden verkar vara spärrad på nåt sätt. Är det någon som vet hur jaglöser det?

Har du lyckats lösa det? Jag har samma problem. "Restricted Network. Your selected cellular network is restricted..."

Ursprungligen av videren:

Har du lyckats lösa det? Jag har samma problem. "Restricted Network. Your selected cellular network is restricted..."

Verkar som en fråga för Telenor att svara på. Det kanske finns restriktioner för vissa abonnemang?

Får nog bli en 3g istället för min wi-fi model, surfar på hotellet i Turkiet just nu och deras wifi är inte snabbt...... Hoppas nu bara tele2 har mikro kort eller så får jag väl klippa ner det vanliga!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-09 23:18
Ursprungligen av MRM-Racing:

Får nog bli en 3g istället för min wi-fi model, surfar på hotellet i Turkiet just nu och deras wifi är inte snabbt...... Hoppas nu bara tele2 har mikro kort eller så får jag väl klippa ner det vanliga!

hehe sugen på att betala mist 20 kr per mb? ;D

Ursprungligen av MRM-Racing:

Får nog bli en 3g istället för min wi-fi model, surfar på hotellet i Turkiet just nu och deras wifi är inte snabbt...... Hoppas nu bara tele2 har mikro kort eller så får jag väl klippa ner det vanliga!

Och sedan får vi väl den gamla sedvanliga rapporten om "jag hade ingen aning om hur dyrt det att surfa utomlands - laddade ner alla årgångar av Lost... "

PS: Jag har ingen anledning att tror att MRM inte är omedveten om faran/kostnaderna för 3G-roaming

Ja, Tele2 vore intressant att höra information om.

Nu blir det ett litet cirkelpostande:)

Men Telia verkar inte riktigt ha koll på om det går eller inte...

http://www.99.se/1894626-post243.html

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-05-11 22:05
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu blir det ett litet cirkelpostande:)

Men Telia verkar inte riktigt ha koll på om det går eller inte...

http://www.99.se/1894626-post243.html

Jag gjorde som några andra här och tog saken i egna händer. Knallade in på butiken på Kungsgatan och bad att få byta mitt extrakort till ett Micro-Sim. Inga problem sa säljaren och 5 minuter senare var det klart. Så mycket för de uppgifterna från Kundtjänst

Bevaka tråden