Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur säljer man lättast färdiga lösningar?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Nu när vi har jobbat ett tag så har vi samlat på oss lite färdiga lösningar som vi tror kan vara av intresse för fler än de kunder som har uppdragit åt oss att bygga dem. Nåja, färdiga kanske är att överdriva lite, varje lösning måste anpassas en del för varje ny kund.

Därför tänkte jag kasta ut en fråga om någon har lite tips om hur man lättast säljer färdiga lösningar?

Hur brukar ni jobba?

Vi har lite funderingar redan förstås som att ringa upp/kontakta företag i samma bransch som ursprunglig kund. Vi har också funderat på att bygga demo-webbsiter och sprida dess URL till höger och vänster. Vi har även funderat på att delta i mässor, annonsera i branschtidningar (samma bransch som ursprungliga kunden), anställa säljare och/eller anlita telemarketingföretag.

Vilka metoder tycker ni ger bäst resultat i förhållande till arbetsinsats?

(Om ni är intresserade av vad jag pratar om så har vi en PDF-fil på denna webbsida: http://www.intelligentmammals.se/portfolio.htm )

Alla tips uppskattas!

/Ola

Om ni byggt några lösningar som är tillgängliga för allmänheten, låt säga en webbshop, försök se till att urlen sprids så mycket som bara möjligt. Hjälp er kund att marknadsföra sin egen sajt, om det så behövs! Det är oerhört viktigt att den potentiella kunden ser att er s k "färdiga lösning" faktiskt används i verkliga världen och inte bara i teorin.

Det händer ofta att jag surfar in på en sajt, kikar runt efter produkten jag kom för, men sen kollar vilket system sajten är byggd på (det brukar vara ganska uppenbart när en sajt använder "färdiga lösningar"). Om nu sajten har några funktioner/tankesätt som tilltalar mig så klickar jag ofta vidare till företaget som byggt systemet och läser mer.

På det sättet har jag köpt två olika, visserligen små, lösningar på sistone. Att kunna skräddarsy en lösning är dock fortfarande allra viktigast och det man bygger kundrelationer på. Däremot kommer man långt på att kunna visa upp ett par schyssta exempel som andra redan sparar/tjänar pengar på. Ta hand om dessa kunder så pass väl att de marknadsför åt er, omedvetet eller inte spelar mindre roll.

Tillägg: Gick in på er sajt och såg att ni hade några kunder som kör era lösningar, bra! Mina tips blir dock mer allmänna nu.

1
Bevaka tråden