Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är detta...?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Något nytt uppträder helt plötsligt på min burk. När jag trycker på specialtangenterna så syns de som symboler uppe till höger på skärmen. Trycker jag två gånger på en specialtangent, så är den aktiv hela tiden.
I bifogad bild har jag tryckt två gånger på shift och kringla och behöver således endast trycka på [4] för att ta dumpen (istället för shift - kringla - fyra).

För att avaktivera tangenterna trycker jag en gång till...

Siffertangenterna (de till höger på tangentbordet) fungerar bara när jag trycker ner alt-tangenten.

Vad är detta? Det finns inget program som är igång, jag hittar ingenting som kan ha med detta att göra.

Ungarna använder datorn ofta och laddar ner och installerar i vild förtvivlan. De kan ha satt igång det, men de kan inte komma på något program de installerat som kan ha med detta att göra.

What is it?

/Bosse

• Avstängd
  • International user
  • 2003-08-13 20:55

Du har aktiverat "hjälpmedel" i systeminställningar. Öppna den och avaktivera så skall det nog lösa sig.
/Mattias

Tillägg: OSX är inställd i default att aktivera hjälpmedel om man trycker 5ggr på shift tangenten.

• Medlem
  • 2003-08-13 20:59

edit: tog bort inlägget, såg inte att frågan redan var besvarad.

Senast redigerat 2003-08-14 01:10

Kolla om inte Hjälpmedel i Systeminställningarna sats på.

• Avstängd
  • International user
  • 2003-08-13 21:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olav Rust
Kolla om inte Hjälpmedel i Systeminställningarna sats på.

Duh.. 20.55

Mattias!

Varenda rackarns option som fanns att markera var markerad!
Någon av ungarna har nog haft det lite tråkigt...

Hade aldrig hittat det utan din hjälp! Hjälpmedel är ju inte precis den avdelning man är å pelar i..

Hyvens & tack!

/Bosse

Edit: Tack ni andra också som hann svara medan jag skrev till Mattias!

• Avstängd
  • International user
  • 2003-08-13 21:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Låter som om du har aktiverat Sticky Keys i Universal Access (i systeminställningarna, vad de nu heter på svenska) Vitsen är att en ofärdig användare ska kunna trycka en sekvens av modtangenter i stället för att behöva trycka alla på en gång.

Universal accsess = Hjälpmedel på Sv.

• Avstängd
  • International user
  • 2003-08-13 21:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dr. Feelgood
Mattias!

Varenda rackarns option som fanns att markera var markerad!
Någon av ungarna har nog haft det lite tråkigt...

Hade aldrig hittat det utan din hjälp! Hjälpmedel är ju inte precis den avdelning man är å pelar i..

Hyvens & tack!

/Bosse

No probs! Glad att kunna hjälpa till!:)

1
Bevaka tråden